Club Zero

Zero resizeRakúska režisérka Jessica Hausner zaujala už filmami Lurdy, Šialená láska, ale najmä snímkou Malý Joe, za ktorý si hlavná predstaviteľka Emily Becham odniesla z Cannes cenu za najlepšiu herečku. Vlani sa na tomto festivale predstavila filmom Club Zero, ktorý obišiel bez ceny, no nie bez veľkého záujmu a ohlasu. Nečudo lebo zabŕdla do závažnej témy -  manipulácie pubertálnych detí cez stravovacie trendy. Deje sa to nenápadne. Na prominentnú internátnu školu prichádza nová učiteľka slečna Novak (vynikajúco zahraná Miou Wasikowskou), ktorá otvorí krúžok uvedomelého stravovania. Prihlási sa sedem detí, postupne niektoré odpadávajú, ale zostane jej skupina piatich skalných.

K tým čo postupne podľahnú jej bludom je gymnastka Ragna (Florence Baker), talentovaná klaviristka Elsa (Ksenia Devriendt), nádejný tanečník Fred Zero2 resize(Luke Barker), športovkyňa Helen (Gwen Currant) a najtalentovanejší zo skupiny Ben (Samuel D Anderson). Benovi zomrel otec matka nemá toľko finančných prostriedkov ako rodičia ostatných detí, a tak sa Ben musí snažiť o štipendium. Zo začiatku tvrdo odoláva pomalému jedeniu, vedúcemu až k hladovaniu, no nakoniec podľahne. Dni plynu pomaly bez veľkých vzruchov až na to, že deti pomaly nič nejedia a varovným signálom je Fredova kóma. Chlapec má diabetes a hladovanie mu nepomáha. Lekárska veda to už dokáže vyriešiť, že sa to viac nestane a bude môcť v tomto bláznovstve pokračovať, i keď ho tréner varuje a snaží sa zasiahnuť. Slečna Novak má však k nemu slabosť a idú spolu do divadla. Keď sa to dozvie vedenie školy, kde je železným pravidlom, že sa učitelia nesmú stretávať zo žiakmi mimo školy, musia slečnu Novak prepustiť. No to nič nemení na veci, že sa s ňou budú naďalej stretávať, dokonca ešte viac jej podľahnú. Spustený proces seba deštrukcie sa sotva dá Zero3 resizezastaviť. Medzitým sa spamätajú rodičia, robia čo sa len dá, aby deti priviedli k rozumu, ale nejako sa im nedarí.

Snímka ironicky poukazuje na to, ako sa dá od hlásania zdravého životného štýlu pomaly a nenápadne prejsť až k sektárstvu. Slečna Novak, posadnutá a vyšinutá osoba, je svojou zdanlivou nevinnosťou tak dokonalý manipulátor, že deti celkom ovládne. Dokonca do takej miery, že sa vzoprú rodičom, tvrdia, že ich potrebuje lebo je osamotená, nemôžu ju opustiť. Nepomáha nijaký rozumový argument. Bulímia dievčat je možno menej nebezpečná, ako fakt, z ktorého skôr ide hrôza, že ich métou je odísť tam odkiaľ už niet návratu. Jessica Hausner podáva túto tragédiu ako čiernu komédiu a z alternatívnych a Club resizeživotných trendov si uťahuje. To však nič nemení na fakte, že je to celosvetový problém. Staršia a stredná generácia sa nepamätá na časy, aby žiaci, najmä dievčatá, mali problémy so stravovaním a boli posadnuté štíhlosťou či skôr vychudnutosťou na kosť a kožu. Zámerne používam výraz vychudnutosť, lebo mať peknú, štíhlu postavu neznamená, že si môžete rátať rebrá. A keď sa k tomu pridružia ešte psychické problémy, ktoré sú sprievodným javom tohto neduhu, tak máju rodičia o zábavu postarané.

Club Zero sa, síce trochu zbytočne zdĺhavo, ale úspešne vysmieva dnešným lifestylovým kultom a trendom. Úderne si posvieti na ľudskú naivitu pomocou celkom nezmyselných, transcendentných reakcii hlavných protagonistov. Keď sa nešťastný otec Ragny alebo Elsy opýta prečo, odpoveď je akýsi blábol nedávajúci ani zmysel, ani logickú odpoveď. Snímka je zároveň aj kritikou rodičovskej výchovy, Zero9 resizektorá často zlyháva na celej čiare. Jessica Hausner si dala záležať aj na tom, aby interiéry bytov a takisto školy boli luxusné, ale chladné a sterilné. Krásne a studené. Prostrediam, okrem bytu Benovej matky, chýbalo teplo domova, a aj vzťah rodičov, ktorí dopriali svojim deťom všetko, bol korektný, ale bez hlbšieho citu. Dalo by sa povedať povinne rodičovský, zameraný skôr len na materiálnu stránku. Potom nečudo, že v takom prostredí vyrastajúcim deťom nie je ťažké vymyť mozog a získať ich pre sektárstvo. A v tomto prípade ide výlučne o inteligentné a talentované deti a nie o nejakých hlupákov.

Club Zero výrazne posúva a naštrbuje vžité paradigmy, posúva ich tam kde ešte niet jasnej odpovede. Snímka je modelovou ukážkou dnešného rozpolteného sveta, sveta v ktorom sa nezvyčajnou Zero10 resizerýchlosťou derú do popredia moderné technológie a zároveň sa odniekiaľ z hlbín vynorilo dávno zabudnuté tmárstvo a v novom šate sa znovu pokúša ovládnuť ľudskú myseľ. Závažná téma podaná dostatočne bizarne, s nadhľadom a už so spomínaným zmyslom pre humor a nadsázku. Ústrednou témou je však manipulácia, téma ktorá bude vždy aktuálna i neporaziteľná, a tak sa neustále môže prezentovať v inom šate a inej dobe.

Vo filme však dominujú predovšetkým herecké výkony najmä Mie Wasikowskej, ktorá slečnu Novak zahrala s noblesou, dostatočným chladom, zanietenosťou, fanatizmom a zmyslom pre manipuláciu. Je tak bezbranná, že jej nemožno nepodľahnúť a aj súdny divák jej sem-tam uverí, že nemá zlé úmysly. Zero4 resizeNo to je omyl. Výborná kreácia! No perfektne jej sekundovali aj Florence Baker ako Ragna a Ksenia Devriendt ako Elsa. No vynikajúci bo aj Fred v podaní Luka Barkera a Samuel D Anderon ako Ben. Prosto celý herecký ansámbel bol zvládnutý na výbornú, vrátane ostatných protagonistov v úlohách rodičov. Snímka je však aj po vizuálnej stránke pozoruhodné dielo, vynikne najmä disciplinovaná, ale „farebno- strohá“ kamera Martina Gschlachta. Dianie vynikajúco dopĺňala aj hudba Markusa Bindera, ktorá vhodne podfarbila dramatickosť i komickosť jednotlivých situácii. Club Zero nie je film pre všetkých, ale kto sa nebojí pozrieť otvorenými očami pravde do očí pre toho to bude príbeh na zamyslenie, aj pre zábavu.

Zero13 resizeClub Zero, Rakúsko, Veľká Británia, Nemecko, Francúzsko, Dánsko, 2023
Dĺžka: 110 minút
Réžia: Jessica Hausner
Scenár: Jessica Hausner, Géraldine Bajard
Kamera: Martin Gschlacht
Hudba: Markus Binder
Strih: Karina Ressler
Scénografia: Beck Rainford
Kostýmy: Tanja Hausner
Produkcia: Philippe Bober, Johannes Schubert, Bruno Wagner, Mike Goodridge
Hrajú: Mia Wasikowska, Luke Barker, Ksenia Devriendt, Florence Baker, Samuel D Anderson, Gwen Currant, Sam Hoare, Sidse Babett Knudsen, Elsa Zylberstein, Amanda Lawrence, Amir El-Masry, Camilla Rutherford, Keeley Forsyth, Mathieu Demy, Szandra Asztalos, Lukas Turtur
Premiéea v SR: 11. januára 2024