Anora
Pôdorys príbehu filmu Anora, v ktorom dominuje dvojica, prostitútka a syn bohatých milionárov, v sebe nesie nános množstva podobných variácií ako rozprávkových, tak romanticko-melodramatických, od Popolušky až po „pretty woman“ a iste by sa našli aj ďalšie, tragické nevynímajúc. Čo iné, nové a neočakávané sa ešte k týmto príbehom o hľadaní lásky, šťastia a koniec koncov i blahobytu, k tejto existujúcej žánrovej topografii dá dodať, sa dozvieme od Seana Bakera, scenáristu i režiséra, tvorcu s nezvykle širokou optikou pohľadu na svet, s jeho bohato namixovanou kombinatorikou, kultúrnou, sociálnou a vlastne i politickou. Pohybuje sa vo svete bez hraníc s obdivuhodnou slobodou a kreativitou, možno blízkou aj Wesovi Andersonovi, alebo Jimovi Jarmushovi. Jeho prostitútka Anora a Váňa, syn bohatých rodičov a veľmi realistický dedič ruského bojarského oligarchizmu, sediaceho na miliónoch a pusteného z reťaze po rozpade Sovietskeho zväzu, je dvojicou, ktorá nám predvádza viac než búrlivý románik s predpokladaným koncom.
Začať môžme pri hľadaní znakov prostredia, kde sa odohráva. Amerika je tu zbavená tradičního charakteropisu, asi okrem momentu, keď sa milenci rozhodnú pre svatbu v Las Vegas. Inak sa pohybujeme v priestore, obývanom multikultúrnymi expatmi. Rusa Váňu prídu zachraňovať Arméni, Toros, ktorý má bdieť nad jeho pohybom a zabrániť neželaným deliktom, je odvolaný z kostola, kde svojim krajanom nesie dieťa na krst. Asistuje mu dvojica s rovnakým pôvodom. Po tom, čo sa dozvedia o šokujúcej svatbe, vletia do vily Váňových rodičov a snažia sa uzavretý manželský sľub zvrátiť. Odnesie to zviazaná Anora, ale jej nezodpovedný partner utečie. Vydajú sa ho hľadať. Anora hovorí po rusky, podľa všetkého jej pôvod siaha kamsi do Uzbekistanu. Etnicky je pestrý aj jej kolektív vo verejnom dome, nazvanom Headquaters. Tam nakoniec nájdu Váňu a oboch predvedú pred sudcu v domnení, že on manželstvo na počkanie rozvedie.
Charakteru profesionálnej prostitútky sa herečka Mikey Madison zhostila čestne, aj keď ódy na jej herecký výkon veľmi nezdieľam. Nočného motýlika, vrtiaceho všetkým, čím sa vrtieť dá, sme jej určite uverili, dokonca aj scény vzdoru, zúrivého boja na obranu nového statusu a frenetický apel na opitého Váňu. Do ďalšieho registra, obsahujúceho napríklad príznačné ornamenty odlišnej kultúrnej identity, napríklad aj tej stredoázijskej, režisér príliš nesiahal. Lepšie na tom bol Mark Edelštejn ako Váňa, vynachádzavo infantilný, večierkový hedonista, prilepený k počítačovým hrám a všetkému, čo jeho nezrelú a ničím nezasiahnutú psyché dokázalo vytrhnúť z reality a katapultovať do sfér, kde vládnu mocné bohyne slasti.
Amerika bez Američanov, kam ruskí rodičia odvelia z Ruska svojho rozmaznaného princa, je ďalším príznakom doby, kde prebieha fenomén divokého kríženia všetkého so všetkým. Osobitú zmienku si zasluhujú i rodičia, Galina (Darja Ekamasova, ktorú sme videli i v nórskom seriáli Okupácia) a Nikolaj (Alexej Serebrjakov). Ona je veliteľka, sebavedomý anjel pomsty, vyhrážajúci sa Anore stratou všetkého, ak nenasadne do lietadla a neodletí podpísať rozvod do Vegas. O jej moci rozpútať peklo i v Amerike niet pochýb. Predstava, že by sa teoreticky americká matka pokúsila o podobné vyhrážky v Rusku, je vysoko nepravdepodobná. Toto rozloženie zákulisných akcentov stojí iste za pozornosť a interpretovať sa dajú rôzne. Kam dospela moc ruských oligarchov je asi jedna z jedna z otázok, o ktorých sa ťažko medituje.
Zaujímavou postavou je aj Igor, špičkového herca Jurija Borisova, nezabudnuteľného spolucestujúceho fínskej hľadačky petroglyfov v Murmansku, vo filme Juho Kuosmanena Kupé č.6 (2021). Zosobňuje tichú spoluúčasť a dovolí si rozzúrenej Galine pripomenúť, že by sa mala svojej bývalej neveste ospravedlniť. V závere na jeho hrudi spočinie plačúca Anora. V aute, kde sa mu chcela odvďačiť tak, ako to najlepšie vedela, ponukou sexuálnej službičky. On si to vykladá ako prejav lásky. Keď ju chce pobozkať, vzoprie sa. Tento úkon do balíčka nepatrí.
Sean Baker dokázal nakrútiť film o zjavnom a skrytom. Prvé je atraktívne, výbušné, humorné i absurdné, pobaví a do značnej miery zneistí, lebo je zrejmé, že ide ešte o čosi viac ako o mravoučnú historku o sklamaných nádejách popolušky, živených predstavami o živote v bezstarostnom bohatstve a bezškrupulóznych, bezohľadných milionároch s ich nezodpovedným, rozmaznaným synkom. Odohráva sa vo svete bez hodnôt, bez lásky, svedomia a spravodlivosti. Jediným človekom, v ktorom sa čosi pohne je Igor a jeho súcit sa odohrá bez zbytočného vysvetľovania. Len tak mimochodom. V závere sa ešte blysne Anorina hrdosť. Hodí Galine sobolí kožuch i červený šál a odíde bez náhrady. Váňu sa snažila prebudiť, vyrvať z letargie a poslušnosti, aj keď ťažko povedať prečo, lebo šanca, že ostane jeho ženou s náležitým bonusom stále existovala a ona statočne oňu bojovala. Igor jej v aute vráti prsteň, ktorý jej podľa príkazu stiahol z prsta vo vile, keď spolu s Torosom prišli robiť poriadky. Aspoň takto svoju prítomnosť odčinil.
Tento príbeh rozohral drámu hodnôt, ich absenciu hneď nahradí čosi iné, lásku sex, dieru po svedomí, cti a hrdosti spoľahlivo upchajú peniaze, pravdu pokrytectvo a tak ďalej. Britský herec Anthony Hopkins to kdesi povedal výstižne: „Žijeme vo svete, kedy pohreb je dôležitejší ako nebohý, svadba dôležitejšia ako láska, vzhľad dôležitejší ako myseľ. Žijeme v obalovej kultúre, ktorá pohŕda obsahom.“ Konfrontáciu s takýmto stavom sveta ponúka i tento film, aj keď to tak „zvonku nevyzerá“.
Anora, USA, 2024
Dĺžka: 139 minút
Réžia: Sean Baker
Scenár: Sean Baker
Kamera: Drew Daniels
Strih: Sean Baker
Scénografia: Stephen Phelps, Christopher Phelps
Kostýmy: Jocelyn Pierce
Produkcia: Alex Coco, Samantha Quan, Sean Baker
Hrajú: Mikey Madison, Mark Ejdelštejn, Jurij Borisov, Karren Karagulian, Darja Ekamasova, Alexej Serebrjakov, Paul Weissman, Vache Tovmasyan, Vincent Radwinsky, Ivy Wolk, Lindsey Normington, Emily Weider, Ross Brodar, Alena Gurevich
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 31. októbra 2024
Foto: CinemArt SK