Ema a smrtihlav (The Hungarian Dressmaker)
K obdobiu Slovenského štátu (1939-1945) sa vzťahujú hneď dva nové domáce filmy, Spiaci účet režiséra Miloslava Luthera a film Ema a smrtihlav, nakrútený podľa novely Petra Krištúfka režisérkou Ivetou Grófovou. Oba ponúkajú reflexiu zložitého obdobia, rámcovaného mocenskou kuratelou fašistického Nemecka, presadzujúceho vlastné ideologické nároky na fungovanie štátu a všetkých jeho zložiek. Priemet takto kalibrovanej reality do filmu je príležitosťou skúmať, aká je dnes jej verzia a k akým ideovým vzorcom sa vzťahuje. Kým Luther modeluje akcent presahu do súčasnosti a trvalého odkazu minulosti najmä v rozmere morálnom a etickom, u Krištúfka a Grófovej sa evokácia histórie sprítomňuje v príbehu, nasýtenom intenzívnym krízovým potenciálom a zodpovedajúcou atmosférou. Ide o fyzické prežitie pod hrozivým tlakom likvidácie.
Pôdorys príbehu je jednoduchý, vdova Marika (Alexandra Borbély) je krajčírka. Prácu v Bratislave stratila, lebo salón židovky Ester (Táňa Pauhofová) zavreli a tak sa vracia domov na dedinu. Má tu statok po nebohom mužovi Lajošovi. Nachádza sa na juhu a obýva ju zmiešané, maďarsko-slovenské obyvateľstvo. Majiteľka salónu si zúfa, ostala so synom Šimonom, bez odsunutého českého manžela, a zrejme čelí transportu. Marika po návrate domov zistí, že má v stodole Šimona. Neostáva jej nič iné, ako sa ho ujať. Okolo krúžia gardisti, kvôli nejakému udaniu jej prehľadajú dom, odnesú rádio i gramofón. Evidentne môžu všetko. Objaví sa i nemecký oficier s požiadavkou, aby ušila jeho žene plesové šaty. Vdova oboch priťahuje a táto náklonnosť je pre ňu permanentnou hrozbou. Chlapec úkryt neznáša dobre, nechápe, prečo sa musí skrývať a Marika mu nedokáže situáciu, v ktorej sa ocitol dostatočne vysvetliť. Okolie je voči osamelej žene nepriateľské, objavia sa svokrovci s výčitkami, začínajú sa šíriť reči o jej kolaborácii. Chráni svoje tajomstvo zo všetkých síl.
Do tejto situácie je včlenený snový svet malého Šimona. Chráni sa únikovými predstavami, krásnej Emy zaliatej slnkom, z reklamy na stránke časopisu, prenesenými do tmavého chlieva. Fašistický odznak s orlicou sa mení na motýľa smrtihlava, trepotajúceho výhražnekrídlami. Katastrofa môže nastať kedykoľvek. Nočné streľby do ľudí sú takmer na dennom poriadku.
Naratív záchrany prenasledovaných židov, ich ukrývanie počas druhej svetovej vojny, v najrôznejších príbehových a situačných variáciách, je rozsiahlym a dostatočne známym tematickým teritóriom aj preto, že ponúka spoľahlivý dramatický materiál. Nie je to teda žiadny objavný dramaturgický krok a pri tejto výhrade je možné nielen začať, ale hneď i skončiť. Tvorivý a citlivý režijný prístup režisérky naplnil príbeh osobitými reáliami multikultúrneho slovenského juhu i dobovou situáciou silnejúceho nacionalizmu, pretláčaného mocenskou vôľou domácich gardistov, ozbrojenej zložky Hlinkovej ľudovej strany, za prítomnosti príslušníkov nemeckej armády. Dozerali na realizáciu protižidovskej politiky a ako je zrejmé zo správania Heinza Lepkeho (Alexander E. Fennon), prísne dbali na vojenskú disciplínu gardistov aj prípravu mládežníckeho dorastu. Neustále provokácie väčšinového maďarského obyvateľstva v snahe o proklamovanú „slovakizáciu“ sa odohrávajú najmä v kostole. Gardisti vyžadujú kázne v slovenčine a scéna polnočnej omše s prekrikovaním ústi do chaotického násilia.
V tomto prostredí sa odohráva dráma vzťahov medzi Marikou a gardistom Dušanom (Milan Ondrík). Je to najzaujímavejšia postava príbehu, ilustrujúca dramatické dobové rozpory a dilemy. Ide o jednoduchého dedinčana, ktorému sa naskytla šanca zmeniť svoj spoločenský status v rámci fašizoidnej ideológie, vyžadujúcej realizáciu mocenských doktrín. Cíti moc, naháňa a likviduje židov, píše udania, útočí na Maďarov, vykonáva domové prehliadky a odnáša do provizórneho skladu všetko, čo považuje za cenné. Nezabudne si prisvojiť i sejačku, ktorej cenu ako roľník dokáže zhodnotiť. Bezohľadná krutosť však zlyháva vo vzťahu k Marike. Vracia jej gramofón a keď ju pristihne s chlapcom v stodole, nezasiahne. Ostala v ňom štipka ľudskosti, odolná voči prikázanému násiliu ako voči Maďarke Marike, tak voči židovskému chlapcovi Šimonovi. Postava s takýmto „charakteropisom“ by si možno zaslúžila samostatný film, pojednávajúci o tom, čo všetko sa musí stať, aby sa z jednoduchého dedinského chlapca stal poslušný nástroj scestnej propagandy a aký druh záchrannej brzdy ho dokáže zastaviť.
Z tejto „anatómie krízy“ je však zrejmé, že máme radšej príbehy o hrdinstve a neskrotnej ľudskosti, ktorá dokáže vzdorovať hrozbám a násiliu. Iste nie je náhoda, že postavou, riskujúcou život pre záchranu dieťaťa je žena, navyše bezdetná vdova. Vymaniť sa z takto nastavenej myšlienkovej trajektórie nie je asi jednoduché, ale v tomto prípade sa zorné pole rozšírilo o národnostnú konfrontáciu, ozvučujúcu deštrukčné dôsledky násilnej slovakizácie a jej mocenského pozadia. V tomto bode film dosť zreteľne formuluje výstražný odkaz, vzťahujúci sa k stále aktuálnym súvislostiam spoločensko-politických kontextov, za ktorých sa tlak na dominanciu národných vzorcov uskutočňuje. Totalitné a autoritatívne režimy, či už šlo o fašizmus, alebo komunizmus, ich „zglajchšaltovali“ podľa svojich ideologických dogiem a slúžili až príliš často ako zbraň na likvidáciu rasového, či triedneho nepriateľa. Jeho definovanie v akýchkoľvek politických pomeroch je vždy len začiatok.
Ema a smrtihlav (The Hungarian Dressmaker), Slovensko, Česko, 2024
Dĺžka:129 minút
Réžia: Iveta Grófová
Predloha: Peter Krištúfek (kniha)
Scenár: Peter Krištúfek, Iveta Grófová
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Matej Hlaváč
Casting: Petra Vaněk Svarinská
Strih: Martin Malo
Zvuk: Matej Hlaváč, Tobias Potočný
Scénografia: Tomáš Svoboda, Miriam Struhárová
Masky: Andrea Štrbová, Tomáš Richter, Ivo Strangmüller, Alica Dvorská, Viktor Nagy
Kostýmy: Katarína Štrbová Bieliková
Produkcia: Zuzana Mistríková, Ondřej Trojan
Hrajú: Alexandra Borbély, Milan Ondrík, Nico Klimek, Alexander E. Fennon, Dénes Újlaky, Florentín Groll, Éva Bandor, Ján Mistrík, László Mátray, Lili Monori, János Derzsi, Piroska Molnár, Táňa Pauhofová, Kateřina Jebavá, Ján Kováčik
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 26. septembra 2024
Foto: Magic Box Slovakia