Daaaaaalí!
Francúzsky režisér Quentin Dupieux zaujal filmovú verejnosť svojimi netradičnými snímkami ako Rubber, rozprávajúcom o vraždiacej pneumatike, či surrealistickou komédiou Muchav kufri, o obrovskej trénovanej muche, ktorú si ochočí bežná francúzska rodinka. Bolo teda zrejmé, že v prípade jeho novej snímky Daaaaaalí! nepôjde o bežný filmový zážitok, a ako sa dalo vydedukovať aj z predchádzajúcich projektov tohto vyznávača surrealistického kina, prostredníctvom Dupieuxa sa na krátky moment ocitneme vo svete novej výraznej autorskej osobnosti európskeho filmu. Do tohto sveta nás navyše prenesie prostredníctvom slávneho umelca Salvadora Dalího, ktorý je bezpochyby jedným z kráľov surrealistického umenia.
V centre diania je, okrem Dalího, mladá francúzska žena Judith, ktorej túžbou je uskutočniť rozhovor so samotným Salvadorom Dalím, a keď sa už zdá, že excentrický umelec na tento rozhovor prikývne, vyskytne sa akýsi „neriešiteľný“ problém, ktorý všetko pokazí. Snahou Judith je teda ulahodiť excentrickému umelcovi, no ono to vôbec nie je jednoduché. Dalí odmieta klasický rozhovor, potrebuje filmovú kameru (najväčšiu filmovú kameru, aká je k dispozícii!), potrebuje filmový štáb a maximálnu pozornosť. Napriek enormnej snahe sa však Judith ulahodiť Dalího náročným požiadavkám nedarí.
Tento dejový rámec síce ponúka príležitosť na viacero komických situácií, no Dupieuxa nezaujíma klasické filmové rozprávanie, a tak je vlastne námet len zámienkou k tomu, aby režisér rozpútal sériu zvláštnych, snových a absurdných momentov, ktoré sa mu v súvislosti s maliarovou osobnosťou a dielom spájajú. V zdanlivo nikdy nekončiacej snovej scéne badať buñuelovské inšpirácie (veď napokon je to práve Buñuel, ktorý s Dalím vytvoril prelomový surrealistický film Andalúzsky pes) a filmovým znalcom sa môže vybaviť aj jeho dielo Nenápadný pôvab buržoázie, v ktorom tento surrealistický filmár zaujal veľmi neistým rozprávaním, kedy azda nikto z divákov nerozpozná, či sa dívame na reálne udalosti alebo sledujeme snové výjavy zúčastnených postáv.
Na druhej strane je tento rámec mierne obmedzujúci, čo je vo filme poznať a prejavuje sa v miernej repetitívnosti. Tá je síce súčasťou komického zámeru, no miesto rozvíjania daných udalostí sa ocitáme v jednom bludnom kruhu. Tieto hrátky s časom a filmovým rozprávaním sú však väčšmi bizarné ako zábavné, a cítiť v nich viacej režisérove ego, ako poctu titulnému umelcovi. Aj keď si občasným vizuálom pripomenieme Dalího umelecké dielo, jeho postava je tu spracovaná skôr karikatúrne, bez toho, aby sme nahliadli pod umelcov povrch. Nezáleží teda, aký je divákov vzťah k Dalího umeniu, skôr sa vo filme nájdu priaznivci Dupieuxovho nezvyčajného štýlu, čo je azda v poriadku, keďže si Dupieux za roky svojho pôsobenia vybudoval slušnú divácku základňu.
Film Daaaaaalí teda nie je v žiadnom prípade životopisným filmom, ani sa nezaoberá Dalího životom. V skutočnosti využíva režisér Dalího hyperbolizovanú osobnosť, aby ju vo svojom skôr buñuelovsky založenom filme, uviedol do rôznorodých absurdných situácií a pokúsil sa ju aspoň čiastočne zmiasť. To sa mu darí v momente, kedy Dalí na balkóne svojej vilky objaví svoje staršie ja, no s touto skutočnosťou sa zaraz zmieri. Veď tento umelec sa azda najlepšie cíti práve v kolotoči surreálnych situácií, ktoré sa okolo neho dejú, a ak sa mu javí život príliš nudný a fádny, musí si niektoré udalosti domyslieť sám. Toto nezvyčajné správanie však mätie ostatných účinkujúcich, ktorí sa svojim „prízemným“ zmýšľaním nedokážu v Dalího svete adaptovať, a pomaličky, aj keď nevedome, prichádzajú vo filme Daaaaaalí! o zdravý rozum. Všetko toto sa navyše deje mimo konkrétneho času, s Dalím v rôznych časových obdobiach, na pomedzí sna a reality, aby sa tak časti tejto dalíovskej (nad)reality mohol nadýchať aj samotný divák.
Daaaaaalí!, Francúzsko, 2023
Dĺžka: 77 minút
Réžia: Quentin Dupieux
Scenár: Quentin Dupieux
Kamera: Quentin Dupieux
Hudba: Thomas Bangalter
Strih: Quentin Dupieux
Zvuk: Guillaume Le Bras, Charles de Ville, Alexis Place, Jean-Paul Hurier
Scénografia: Joan Le Boru
Masky: Romain Marietti, Olivier Afonso
Kostýmy: Isabelle Pannetier
Produkcia: Mathieu Verhaeghe, Thomas Verhaeghe
Hrajú: Anaïs Demoustier, Edouard Baer, Jonathan Cohen, Gilles Lellouche, Pio Marmaï, Didier Flamand, Romain Duris, Agnès Hurstel, Jean-Marie Winling, Marie Bunel, Eric Naggar, Marc Fraize, Jérôme Niel, Hervé Pauchon, Matthias Girbig, Johann Dionnet, Tom Dingler, Cécile Garcia-Fogel, Philippe Dusseau, Sandrine Blancke, Nicolas Carpentier, Philippe Caulier, Ken Samuels, Laurent Nicolas
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 6. júna 2024
Foto: Film Europe