Bad Boys: Na život a na smrť (Bad Boys: Ride or Die)
Kto by to bol povedal, že v päťdesiatich rokoch miamský detektív Mike Lowrey (Will Smith) konečne dospeje a urobí z nejakej snáď šťastnej ženušky svoju právoplatnú manželku? Síce to v ten deň chvíľku vyzeralo, že aj s kolegom nestihnú prísť na obrad včas napriek ich typickému porušovaniu dopravných predpisov v naleštenom športiaku zvládajúcom jednotlivé zákruty zásadne len v šmyku – Marcus Burnett (Martin Lawrence) s mlstným jazýčkom a neutíchajúcou túžbou kúpiť si limonádu (a dražé cukríky, či poriadne mastný hot dog) totižto vošiel do práve vykrádaného obchodu... Všetko však, našťastie, dopadlo tak, ako malo. Po očakávanej prestrelke to zlodej schytal do ramena, Mike vyriekol svojej milovanej fyzioterapeutke Christine (Melanie Liburd) toľko očakávané: „Áno,“ aby nakoniec Marcus po srdcervúcom príhovore a v oslavnom zápale pri tanci dostal infarkt. V krátkom medzičase klinickej smrti dokonca získal príležitosť naposledy sa porozprávať so svojím bývalým, nespochybniteľne zosnulým kapitánom Howardom (Joe Pantoliano), pričom mu ten v akejsi predtuche blížiacich sa problematických kríz v celom policajnom zbore jasne naznačí, že ešte nenadišiel jeho čas...
Marcus sa preto vráti späť do života s množstvom ezoterických teórií o osude, vzťahoch spriaznených duší, ktoré vraj nemajú žiadne pohlavné orgány (hoci Mike je presvedčený, že tá jeho áno) a verí vo svoju dočasnú takmer až nesmrteľnosť. Veľmi nesúhlasí s prísnou dietou, ktorú mu doma „naordinovala“ manželka Theresa (Tasha Smith nahrádzajúca Theresu Randle z minulých dielov) a podozrieva svojho zaťa Reggieho (Dennis Greene), aktuálne dovolenkujúceho vojaka, že mu vyjedá jeho tajné zásoby sladkostí. Zatiaľ, čo Marcus očividne chytil v živote druhý dych, práve vo chvíli, keď od neho všetci naokolo očakávajú, že sa konečne trochu upokojí a začne sa šetriť, je to Mike, kto z pocitu zvýšenej zodpovednosti o blízkych okolo neho pozvoľna začne trpieť záchvatmi úzkosti („Whoosah!“). Akoby to nestačilo je vinou nového zloducha niekde na pozadí - bývalého dôstojníka z protidrogového Jamesa McGratha (Eric Dane) – obvinený zo spolupráce s tými najhoršími drogovými kartelmi aj už spomínaný bývalý kapitán Howard. Mike s Marcusom získajú videonahrávku s odkazom, čo im stihol ešte pred smrťou nahrať pre prípad, žeby sa mu niečo stalo. Nezostáva im nič iné, len pokúsiť sa šéfa podľa jeho očakávaných pokynov očistiť. Proti obvineniu si, samozrejme, otvorene zaprotestuje aj Howardova dcéra, federálna šerifka Judy (Rhea Seehorn), ktorá spoločne s jeho vnučkou Callie (Quinn Hemphill) nevie odpustiť Mikeovmu neskoro v živote spoznanému synovi Armandovi (Jacob Scipio), že v osudový deň stlačil spúšť. Mike s Marcusom preto ako prvého navštívia vo väzení Armanda s úmyslom zistiť od neho, ako niekdajšieho člena drogového kartelu, zopár potrebných informácií. Pričom si uvedomia, že na ostrieľaného mladíka má už „pifku“ toľko ľudí, že sa sami asi poriadne zapotia pri pokusoch o to udržať ho v pozícií nádejného svedka nažive...
Snímka Bad Boys: Na život a na smrť režisérov Adila El Arbiho a Bilalla Fallaha veľmi dôstojným spôsobom nadväzuje na ich predchádzajúci diel Bad Boys navždy z roku 2020, prípadne na pôvodných Ničomníkov (ako boli v našom distribučnom prostredí nazývané prvé dve časti filmovej série z rokov 1995 a 2003) režiséra Michaela Baya. Chémia medzi reprezentantmi protagonistického charakterovo rôznorodého, večne sa zábavne doberajúceho páru v štýle Buddy Movie je stále priam vražedná. Will Smith a Martin Lawrence na seba strhávajú pozornosť publika napriek vráskam, ktoré pozvoľna začali zdobiť ich tváre a podstatne menšej „pohyblivosti“ v rámci choreografie akčných scén. Stále sú zohratou dvojkou, ktorá akoby zo svojich niekdajších rolí ani na moment nevypadla. Pohodlne si pripomínajú svoje tvorivé „začiatky“ a najmä v prípadekomediálneho načasovania Martina Lawrencea – správnejšieho, než to bývalo zvykom v snímkach, pri ktorých mu nerobil parťáka Will Smith - je jasné, že obaja hrajú v prvom rade pre radosť. Ich magnetická prítomnosť dokonca výrazne pomáha spojiť oveľa hladším spôsobom aj tvorivé, žánrové prvky, čo by v prípade iných filmových sérií pôsobili absurdne, prípadne až rozporuplne.
Scenár Chrisa Bremnera a Willa Bealla zjavne štylisticky zbožňuje prvý diel série – hoci literárne kvality scenára pôvodných Ničomníkov boli dosť pochybné. Vlastne, ak by v tom čase debutujúci režisér Michael Bay nepredviedol svoju dnes už typickú dravú videoklipovú formu snímania a tým dostatočne neodpútal pozornosť divákov od zjavných dier v príbehu, film by pravdepodobne zanikol v šedom priemere dobovej akčnej komediálnej tvorby ako ďalší klon 48 hodín (1982) Waltera Hilla alebo Policajta v Beverly Hills (1984) Martina Bresta. Aktuálny diel sa pokúša oveľa sebavedomejším spôsobom prepojiť dravú adrenalínovú akciu s často úmyselne až za vlasy pritiahnutými podzápletkami situačnej komédie. Mnohé z vyššie popísaných scén by v prípade inej filmovej série pravdepodobne spôsobili, žeby divák pri pohľade na ne len neveriacky krútil hlavou. V Bad Boys: Na život a na smrť toto všetko však akoby zázrakom, až z takmer nepochopiteľných dôvodov výborne funguje. Príbeh je zabývaný prílišným množstvom postáv, z ktorých mnohé sa objavia, buď „len“ ako referencia na predchádzajúce diely alebo ako účastníci dobre vystavaného situačného gagu. Veľa scén a sekvencií pôsobí dojmom nesúdržného sledu a prepojí sa s hlavnou dejovou linkou síce zväčša v ten správny, dramaturgicky najvďačnejší moment, no často s prekvapivou tvorivou ľahkovážnosťou alebo zdanlivo náhodne, ako dôsledok improvizácie.
Kamera Robrechta Heyvaerta efektne „vyhládza“ ústrednej hereckej dvojici vrásky z tvárí, využíva farebné filtre a svietenie na to, aby v každom zábere pôsobili aj vďaka kostýmom Janie Bryant štýlovo, dravo a energicky. V spolupráci so strihom Asafa Eisenberga a Dana Lebentala je akcia kultivovane naporciovaná, pohyby akčných „dôchodcov“ prudkejšie, údery tvrdšie. Avšak na rozdiel od väčšiny neskoršej tvorby režiséra Michaela Baya (Transformers), divák nemá pocit, žeby sa dezorientovaný strácal v nasnímanom priestore a v záberoch, ktoré spolu možno ani významovo nesúvisia – čo je nakoniec jedna z výhod tvorivej zámeny na režisérskych postoch. Adil El Arbi a Bilall Fallah nesklamali minule a v istom zmysle teraz opäť potvrdzujú, že sú pre sériu ideálnou následníckou voľbou. Hudba Lorne Balfeho si občas trochu vypomáha zopár hitovými piesňami, no pevne sa drží originálnych motívov Marka Mancinu z originálu. No napriek tomu sa zdá, že už sme od spomínaného autora mali možnosť počuť aj lepšie skladby.
Bad Boys: Na život a na smrť je sympatickým pokračovaním série, ktorej nikdy veľmi nezáležalo na tvorivo „správnom“ prerozprávaní filmového príbehu, a ktorá si mnohé svoje kľúčové naratívne prvky prepožičala od iných starších žánrových vzorov. Vynikla však už v 90. rokoch nad iné podobné série svojím módnym vizuálnym štýlom a veľmi atraktívnym remeselným manierizmom. Je veľmi príjemné po rokoch opäť stretnúť Willa Smitha a Martina Lawrencea ako ústredný policajný pár. V akcií predstavujú stále explozívnu špičku. Nostalgia sa v ich prípade sympaticky mieša s čerstvými žánrovými ingredienciami a niektoré vtipy, hoci v minulých dieloch neraz bláznivé a až agresívne, v opakovanom stvárnení a v podobe akéhosi dejového leitmotívu, môžu zo skalného fanúšika vydolovať dokonca nejednu slzu dojatia. Obzvlášť, keď je divák v „tíme Reggie“ a protagonistom ešte neodpustil jeden ich iniciačný fór z druhého dielu.
Bad Boys: Na život a na smrt (Bad Boys: Ride or Die), USA, 2024
Dĺžka: 115 minút
Réžia: Adil El Arbi, Bilall Fallah
Scenár: Chris Bremner, Will Beall
Kamera: Robrecht Heyvaert
Hudba: Lorne Balfe
Casting: Lindsay Graham, Mary Vernieu
Strih: Dan Lebental, Asaf Eisenberg
Zvuk: Kevin O'Connell, Tony Lamberti
Scénografia: Jon Billington
Kostýmy: Janie Bryant
Produkcia: Jerry Bruckheimer, Doug Belgrad, Will Smith, Chad Oman
Hrajú: Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens, Alexander Ludwig, Paola Nuñez, Ioan Gruffudd, Jacob Scipio, Melanie Liburd, Rhea Seehorn, Eric Dane, Tasha Smith, Tiffany Haddish, Joe Pantoliano, Gabriel 'G-Rod' Rodriguez, Jenna Kanell, Jerri Tubbs, Quinn Hemphill
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 6. júna 2024
Foto: Itafilm