Nič v zlom (No Hard Feelings)

Zlo2 resizeMládeži neprístupná komédia s trochu pochybne znejúcim námetom a držiteľkou Oscara v hlavnej úlohe? Nový film Gena Stupnitskeho vzbudzoval diskusie už pred svojou premiérou a niet ani najmenších pochýb, že najväčšiu zásluhu na tom mala účasť oceňovanej herečky Jennifer Lawrence. Tá si totiž vyberá svoje projekty s rozumom a čistokrvnej komédii sa na filmových plátnach doteraz vyhýbala. Výsledok je však o dosť zaujímavejší ako sľubovala marketingová kampaň, akokoľvek i trochu odlišný.

Tridsaťdva ročná Maddie (Jennifer Lawrence) je úplne obyčajná mladá žena, ktorá sa živí ako barmanka a vodička Uberu v americkom mestečku Montauk. Problémy však nastanú po tom, čo je štát kvôli dlhom zabaví auto, ako jeden z hlavných zdrojov jej živobytia. A keďže je v stávke i dom zdedený po matke, Zlo resizezúfalá Maddie sa rozhodne prijať vcelku bizarnú ponuku na stránke Craigslist. Dvojica manželov z bohatej časti mesta (Matthew Broderick a Laura Benanti) totiž hľadá niekoho, kto by dvihol sebavedomie ich mladému devätnásťročnému synovi Percymu (Andrew Barth Feldman) pred jesenným odchodom na univerzitu, a ktorý údajne neprejavuje o nič, čo ostatní rovesníci jeho veku, vrátane alkoholu či dievčat...

Nič v zlom sa teda spočiatku profiluje ako ako tradičná R-ková komédia typu Prci, prci, prcičky, čo naznačí aj úvodná scény snímky. A hoci to nie je technicky nepravda a pribúdajúce minúty pokračujú v nastavenom trende, film má oproti podobne vystavaným snímkam jednu obrovskú výhodu. Tou je uveriteľne napísaná ústredná dvojica charakterov, ktorá síce dokáže byť vďaka svojmu občasnému správaniu zdrojom situačnej komédie, súčasne však skrýva až nečakanú hĺbku a nemá problém sa Zlo3 resizecitovo obnažiť pred divákom (v prípade Jennifer Lawrence nielen citovo, no to už je iná vec...) a odhaliť viac zo svojho vnútra. I vďaka nim má Nič zlom ďaleko viac vrstiev, ako sa môže na prvý pohľad zdať.

Len Maddie sa vyložene vyhýba väčšej zodpovednosti, či dlho trvajúcim vzťahom a je doslova zaseknutá vo svojom živote. Zásluhu má na tom i mimoriadne problematický vzťah s otcom a mimo starostlivosti o dom, sa snaží skôr užívať si život. Celkovo sa skrátka nedokáže pohnúť z miesta a navzdory svojmu veku pôsobí miestami až nedospelo. Podobne je na tom i Percy, kde však nejde len o obyčajnú hanblivosť, no hlbšie zakorenenú traumu, ktorú skrýva i pred svojimi rodičmi. No a tí tomu až prehnanou starostlivosťou taktiež nepomáhajú a ich zásahy majú skôr opačný efekt. Čo sa teda môže spočiatku javiť, ako trochu netradičnejšia, možno i romanticky ladená, komédia sa nakoniec vďaka Zlo5 resizeumnému miešaniu humorných a dramatických prvkov vyvinie v niečo ďaleko viac. Konkrétne v príbeh o dvoch zdanlivo odlišných ľuďoch, čo ďaleko viac ako vzťah potrebujú vzájomné priateľstvo a vplyv jeden na druhého, aby mohli začať plnohodnotne raziť cestu svojim životom.

A to je iba dobre. Akokoľvek sú totiž komediálne prvky slušné a vedia príjemne odľahčovať celé dianie, film má od žánrovej špičky poriadne ďaleko a nie vždy sa mu darí svoj humor stopercentne predávať. Problém je možno i v osobe samotného režiséra, ktorý síce zaujal vydareným debutom Dobrí chlapci, no viacero scén funguje skôr zásluhou herectva Jennifer Lawrence než jeho citu pre komediálny timing. Mladá herečka tak znova potvrdzuje svoj talent a to i v roli, ktorá pritom zdanlivo neponúka veľa priestoru na skutočné vyniknutie. Nakoľko však Gene Stupnitsky zvláda dramatickejšie prvky, či Zlo6 resizecivilnejšiu rovinu bez toho, aby príliš tlačil „na pílu“, všetko je v zásade v poriadku a čo-to sa dá odpustiť.

Pochvalu si pritom zaslúži i neopozeraný Andrew Barth Feldman, ktorý začal svoju kariéru na divadelných doskách v muzikáloch. Vo filmoch sa zatiaľ príliš neohrial, tu však podáva vcelku suverénny výkon, zvláda prechody medzi viacerými polohami a chémia medzi oboma protagonistami funguje takmer bezproblémovo. Nič v zlom je tak vo výsledku vydarenou komédiou, ktorá síce stráca z pohľadu režijného remesla, no dokáže to vynahrádzať ďalšími aspektami, vrátane citlivo napísaného scenára s inak trochu problematickou premisou. A to v tomto prípade postačuje, pričom reálne sme asi viac ani nemohli dostať.

Zlo7 resizeNič v zlom (No Hard Feelings), USA, 2023
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Gene Stupnitsky
Scenár: John Phillips, Gene Stupnitsky
Kamera: Eigil Bryld
Hudba: Mychael Danna, Jessica Weiss
Strih: Brent White
Zvuk: Josh Berger
Scénografia: Russell Barnes
Masky: Sarah Graalman
Kostýmy: Kirston Leigh Mann
Produkcia: Jennifer Lawrence, Alex Saks, Naomi Odenkirk, Marc Provissiero
Hrajú: Jennifer Lawrence, Andrew Barth Feldman, Danielia Maximillian, Ebon Moss-Bachrach, Natalie Morales, Matthew Broderick, Hasan Minhaj, Laura Benanti, Scott MacArthur, Kyle Mooney, Quincy Dunn-Baker, Victor Verhaeghe, Amalia Yoo, Matt Walton, Ari Frenkel, Jordan Mendoza, Christina Catechis
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 22. júna 2023