Asteroid City

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

City resizeAko nám divákom už v prvých scénach naznačí hosťujúci televízny moderátor (Bryan Cranston), príbeh púštneho mestečka nazvaného po kráteri vyhĺbenom asi pred päťtisíc rokmi meteoritom, je fiktívny a do posledného detailu dielom strápeného divadelného dramatika Conrada Earpa (Edward Norton). V nasledujúcich minútach tak získame možnosť nahliadnuť nielen do jeho výslednej podoby, ale aj do samotného procesu vzniku a vôbec prvého naštudovania textu svojráznym divadelným režisérom Schubertom Greenom (Adrien Brody). Príbeh skupinky mimoriadne nadaných tínedžerov, ktorým sa pošťastí byť spoločne so svojimi rodinami počas stretnutia Junior Stargazer svedkami udalosti vzdialene pripomínajúcej spielbergovské Blízke stretnutia tretieho druhu (1977), však nie je natoľko zvláštny, ako priebeh celého tvorivého procesu, počas ktorého vznikol...

Píše sa rok 1955, závody medzi USA a Sovietskym zväzom o to, ktorá z mocností sa dostane ďalej pri objavovaní vesmíru, sú v plnom prúde. V odľahlých City2 resizepúštnych oblastiach prebiehajú testy najnovších jadrových zbraní a čerstvo ovdovelý vojnový fotograf Augie Steenbeck (Jason Schwartzman) sprevádza na súťaž svojho syna Woodrowa (Jake Ryan) a trojicu mladších dcér pomenovaných Andromeda, Pandora a Cassiopeia. Už asi tri týždne sa vyhýba trpkej povinnosti oznámiť potomkom, že ich milovaná matka (Margot Robbie) po dlhej, vyčerpávajúco beznádejnej liečbe zomrela v nemocnici. Vraj na to: „...doposiaľ nebol vhodný čas,“ telefonicky argumentuje odťažitému svokrovi Stanleymu Zakovi (Tom Hanks) pri svojej žiadosti, aby za nimi do Asteroid City prišiel a aspoň dočasne sa postaral o vnučky. Rozhodí ho totiž pokazenie auta tesne pred príchodom do cieľovej destinácie. Ďalšou súťažiacou s vlastným vedeckým projektom je Dinah (Grace City3 resizeEdwards), dievča schopné v plachom Woodrowovi vyvolať romantické pocity. Jej matka, tak trochu vyhorená, ale rozhodne hviezdna televízna herečka Midge Campbellová (Scarlett Johansson), zas pre zmenu má čím citovo osloviť samotného Augieho. Netrvá dlho a na stretnutie dôjdu aj ďalší jeho očakávaní účastníci: vládu zastupujúci generál Gibson (Jeffrey Wright), astronómka Dr. Hickenlooperová (Tilda Swinton) s vypálenou hviezdnou trojbodkou na sietnici, trojica ďalších mladých nádejných vedátorov s rodičmi majúcimi ich za podivínov, zopár žiakov základnej školy aj s mladou učiteľkou June (Maya Hawke) a kovbojský spevák Montana (Rupert Friend)... Spočiatku sa všetko odvíja tak, ako má. Keď sa však nad mestečkom nečakane objaví lietajúci tanier a z neho na moment vystupujúci mimozemšťan (skúste hádať, kto ho asi hrá?) pred zrakmi všetkých ukradne ostatky dávneho meteoritu, možno nastal čas, City4 resizeaby prezident v oblasti všetkých izoloval a vyhlásil dočasnú karanténu.

Asteroid City režiséra Wesa Andersona je ďalšou brilantnou ukážkou filmového diela ozvláštneného jeho špecifickým autorským rukopisom. Štylizovaný príbeh nostalgicky čerpajúci z charakteristických trópov sci-fi žánru 50. rokov, keď ľudstvo čelilo obavám z atómovej bomby, strachom z telesných deformácií spôsobených radiáciou, politickí oponenti sa pokúšali nasmerovať záujmy vedeckých autorít k vesmíru a všadeprítomná paranoja „studeného“ konfliktu medzi východnými a západnými mocnosťami sa odzrkadľovala v strachu z konkurenčnej vojenskej invázie v príbehoch o či už mierumilovnom, avšak City5 resizeľudstvo aspoň v niečom varujúcom alebo priamo deštruktívnom prvom kontakte s mimozemskou entitou. Vznikali tak prvé adaptácie literárnych klasík, ako do dnes v niektorých vrcholných scénach stále pôsobivá Vojna svetov (1953) z pera H. G. Wellsa a v réžií Byrona Haskina, úplne prvá – ešte „predcarpenterovská“ Vec z iného sveta (1951) Christiana Nybyho a produkcií Howarda Hawksa, Deň, keď sa zastavila Zem (1951) Roberta Wiseho, či Invázia lupičov tiel (1956) Dona Siegela. Prípadne aj legendárny Plán 9 z vesmíru (1959) od kultového „najhoršieho“ režiséra všetkých čias Eda Wooda, o ktorom svojho času nakrútil vynikajúci životopisný film samotný Tim Burton, a ktorý toto svojrázne filmové obdobie štylisticky zábavne sparodoval v City6 resizesnímke Mars útočí! (1996).

To, že kulisy Asteroid City a vôbec celá jeho mizanscéna pôsobia divadelným dojmom, nie je v rámci tvorby Wesa Andersona žiadnou novinkou. Kamera Roberta D. Yeomana sa prechádza v kompozične premyslených, viacplánových záberoch jednotlivými uličkami, vnútornou časťou pre mestečko charakteristického kráteru, interiérmi malých chatiek. Nie je doslovná. Funkčne divákovi naznačuje, dráždi jeho predstavivosť - „žije“ dejom vpred sa pozvoľna hýbajúcimi udalosťami, stvárnenými nielen priamo pred objektívom, ale aj pomimo obmedzujúci obrazový rám. Hrá sa s nápadným, sem-tam až City7 resizekrikľavým farebným rozlíšením, vychutnáva si fascinujúcu výpravu Adama Stockhausena a na americké 50. roky odkazujúce kostýmy Mileny Canonero. Je to priam pastva pre oči, ozvláštnená niekedy hravo humornými, inokedy citlivo melancholickými filmovými melódiami Alexandra Desplata. A opäť nám tvorcovia pomáhajú orientovať sa v jednotlivých dejových líniách prostredníctvom širokouhlého a formátu 4:3. Svoj význam v kontexte celku má aj občasné použitie čierno-bielej. Retro futurictické sci-fi motívy, ale akoby boli „len“ spúšťačom celého deja...

To skutočne dôležité predstavujú často veľmi zložité, samotnou formou kontrapunkticky potlačené City8 resizeemócie vo vnútri postáv, komplikované medziľudské vzťahy medzi otcami a deťmi, sexuálne iskrenie medzi mužmi a ženami, tak trochu žiarlivá rivalita svokrov a zaťov, vyrovnávanie sa s životnými stratami, či hľadanie nových, nádejnejších ciest životom. Scenáru Wesa Andersona a Romana Coppolu vôbec dominuje akási snaha postáv pochopiť to všetko, čo sa okolo nich deje - či už v rámci vedecko-fantastického prvého kontaktu s bytosťami inej planéty alebo z pohľadu autora samotnej divadelnej hry, či herca v nej vystupujúceho... Nájsť ten správny výraz, spôsob vyjadrenia zamýšľanej myšlienky, zmysel umeleckého diela, prípadne života ako takého. Mimozemšťan komicky sa mihnúci pár scénami síce predstavuje niečo nepoznané, nepochopiteľné, vyvolávajúce určité otázky. To isté a možno v ešte väčšej miere by sa však dalo povedať aj o ostatných zúčastnených, hoci sú často členmi City9 resizejednej rodiny, čo si k sebe potrebujú nájsť cestu, naučiť sa vzájomne komunikovať.

V Asteroid City vedľa seba existujú dve dejové línie, ktoré sa paralelne odvíjajú. Okrem iného... Jedna pomáha miasť druhú, prípadne ju významovo doplniť až s nečakanými katarznými účinkami. Tá vedecko-fantastická je tento raz menej zašifrovaná, akoby v kontexte tvorby Wesa Andersona viac „žánrová“. Núka svojim postavám, tvorcovmu alter egu v hereckom obsadení, aj publiku samotnému priamejšie odpovede, aj toľko požadovaný zmysel celku. Tvorivá línia však ide viac existenciálnym, artovejším smerom. Je viac o náznakoch a úmyselne nedopovedaná. Prenecháva divákovi priestor k rôznym vlastným interpretáciám. Jej postavy sú ľudsky uveriteľnejšie, chybujúce a častokrát uviaznuté v City10 resizeakomsi emocionálnom pate. Je často fascinujúce vidieť hľadanie nových spôsobov, ako prekonať momentálnu krízu autora v rozhodovaní čo ďalej. Tak isto vidieť herečku, ktorej dôležitá scéna bola v priebehu tvorivého procesu z nejakého dôvodu „vystrihnutá“, ako nevyrieknuté repliky prednesie pri inej príležitosti - dokonca v kostýmoch z úplne odlišnej divadelnej hry realizovanej konkurenciou. Hoci sa Asteroid City v mnohom formálne podobá iným predchádzajúcim dielam režiséra, narába s jednotlivými už pred tým použitými príbehovými motívmi zase raz v neočakávaných súvislostiach a z iného uhla pohľadu. Je to vynikajúci film, prekvapivo komplexný, hravo zábavný aj trpko premýšľavý. Ani zďaleka však nie pre každého...

City12 resizeAsteroid City, USA, 2023
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Wes Anderson
Scenár: Wes Anderson
Kamera: Robert D. Yeoman
Hudba: Alexandre Desplat
Strih: Barney Pilling
Zvuk: Christopher Scarabosio
Scénografia: Adam Stockhausen
Kostýmy: Milena Canonero
Produkcia: Wes Anderson, Jeremy Dawson, Steven Rales
Hrajú: Jason Schwartzman, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Jeffrey Wright, Tilda Swinton, Bryan Cranston, Edward Norton, Adrien Brody, Liev Schreiber, Hope Davis, Steve Park, Jake Ryan, Grace Edwards, Ethan Josh Lee, Aristou Meehan, Sophia Lillis, Rupert Friend, Maya Hawke, Steve Carell, Matt Dillon, Hong Chau, Tony Revolori, Willem Dafoe, Margot Robbie, Jeff Goldblum, Fisher Stevens, Bob Balaban
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 22. júna 2023
Foto: CinemArt SK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.