Smolu nosíš ty, láska

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Las resizeKomédia a navyše romantická nie je jednoduchou žánrovou disciplínou aj napriek tomu, že ide o zdanlivo nenáročnú piruetu. Stačí vytvoriť účinnú love story s prekážkami, vybrať efektnú kulisu a obsadiť charizmatickými hercami. Tí už sa nejako dohovoria. Možno by bolo zaujímavé hľadať moment, kedy sa na slovensko-českom filmovom nebi objavila, alebo v novom update opäť rezonovala táto divácky obľúbená „komodita“.

Tie komerčne najúspešnejšie projekty sú na Slovensku určite späté so spisovateľkou a scenáristkou Evitou Twardzik, a vydavateľstvom Evitapress, ktorý zásobil filmové a televízne potreby dostatočným množstvom emocionálne výkonných príbehov, overeným čitateľskou ženskou obcou. Je to vyskúšaný a dobre fungujúci model, prenosný aj do iných žánrových vôd, detektívok alebo science fiction. Novodobé víťazné ťaženie romantickej komédie sa začína v Las2 resizeroku 2017 filmom Všetko, alebo nič podľa knižnej predlohy Evity Twardzik, najvýnosnejším titulom za daný rok. Režisérka Marta Ferencová sa potom na túto líniu špecializuje a vznikajú filmy V lete ti poviem, ako sa mám (2022), alebo Príliš osobná známosť (2020). Tejto produkčnej „kuchyni“ začína filmom Šťastný Nový rok (2019) a Šťastný Nový rok 2: dobro došli (2021), konkurovať rodinný tandem Adriana a Jakub Kronerovci. To je stručný náčrt kontextu, do ktorého vplával ďalší kandidát na divácku pozornosť Smolu nosíš ty, láska, s režisérom debutujúcim v hranom filme Samom Spišákom a na rovnakej štartovacej čiare i so scenáristom (Lukáš Obermajer) a producentkou (Michaela Mikulášová-Čobejová). Výkon, ktorý podali profesionálne veľmi presvedčivý nie je, ale v tomto obore kritéria tohto druhu nerozhodujú, čo rozhoduje, je divácka návštevnosť a vlastne by sa mali údaje o návštevnosti zverejňovať a uvádzať, aby sme boli v obraze, ako sa méta úspešnosti nakoniec realizovala.

„Dobré čísla“ v distribúcii však neznamenajú, že neexistujú kritériá, ktoré tieto filmy musia v rámci Las3 resizeprežitia spĺňať. Vždy v nich ide o ústrednú dvojicu, ich charizmu a alchýmiu vzájomných vzťahov. Táto fáza hodnotenia sa asi bez invektív nezaobíde, ale Ivan Franěk, predstaviteľ Igora, u ktorého si právnička Monika kúpi kurz lezenia, pripomína všetko iné, len nie horolezca s reputáciou, skôr balkánskeho bossa, vysedávajúceho pri víne v kaviarni s výhľadom na more a pekné baby. Michaela Čobejová, Monika, a zároveň producentka celého projektu, nevyžaruje žiaden sexepíl, ktorému by sme mohli uveriť a proces jej premeny má značné realizačné fauly. Nevidíme žiadnu workoholičku, uväznenú vo svojej práci, neustále rieši len jeden prípad nejakého exhibicionistu, vyzliekajúceho sa na verejnosti, o akom lezení sa vlastne bavia nevieme, najprv ide o bouldering, potom lezenie po skalách, má ísť o kurz, reálne ju vidíme na lane len raz a to v poriadnej výške. Po pár dňoch pri mori je sklamaná, že Igor sa vyhne sobášnej akvizícii? Ako vyzerá workoholička transformovaná do horolezeckej divy sa Las5 resizenedozvieme ani z náznakov. Režijná nedostatočnosť sa prejavila najmä v inscenovaní intímne sexuálnych scén ústrednej dvojice, čo je v romantickej komédii príliš dôležitá scéna na to, aby prebehla bez akejkoľvek emocionálnej prípravy, vlastne v takom nešikovne „zoštrikovanom“ aranžmán, v nepohodlnej jaskyni. Tento druh scén je v slovenských filmoch výrazne amatérska záležitosť. Dôvody nie sú jasné, režiséri a zrejme aj hereckí protagonisti trpia neprípustnou dávkou cudnosti, majú nepotrebné zábrany a „je to znát“.

Najväčším problémom je však scenár, aj keď sa nutne musím dopustiť improvizácie, lebo čítať scenár je jedna vec a druhá vidieť, čo z neho na plátne ostalo. Načo bola potrebná odbočka do Vysokých Tatier nie je vôbec z hľadiska dramatickej štruktúry rozprávania a jeho logiky jasné, okrem toho, že bolo asi Las7 resizetreba skrátiť počet nakrúcacích dní v Chorvátsku, kam sa konečne asi v polovici filmu všetci dôležití aktéri dostavia. Ukáže sa, že „kurzovať“ sa veľmi nebude, lebo Igor tam vlastne prišiel pracovať a ako zamestnávateľ vystupuje slovenský majiteľ, asi jediná naozaj lakonicky vtipná figúra, zosobnená Adym Hajdu.

Rovnako nelogické bolo i nastavovanie záverečnej scény v Tatrách, keď Moniku Igor nájde vo svojej automobilovej posteli. O iritujúcom efekte lavírovania na pobrežných kameňoch v nezmyselných topánkach na vysokých opätkoch, sa asi ani nebolo treba zmieňovať, lebo ide o detail, ale takých je tam oveľa viac, vrátane harémových Monikiných kaftanov, dôrazne akcentujúcich jej poddimenzovanosť vo veciach praktických.

Spracovanie a celá produkcia filmu by možno celkom ušla v 90. rokoch, keď sa improvizácii nekládli Las8 resizežiadne hranice a nakrútiť bolo možné takmer všetko, pri veľkej tolerancii voči evidentne nedofinancovaným častiam. Dnes to celkom dobre nejde, lebo diváci už majú k dispozícii množstvo profesionálne lepšie zvládnutých filmov a cielenejšie nastavenými PR generátormi.

Dobrá romantická komédia musí dokázať bravúrny tanec medzi veľkým množstvom stereotypov. Treba ich použiť a využiť so schopnosťou originálnej inovácie a talentom potlačiť ich mohutný gýčový potenciál. Navyše sa žiada aj značná dávka neopotrebovaného humoru, čo bol v tomto prípade asi najmenší problém. Slováci so svojim trvalým vzťahom k romantickým šablónam najrôznejšieho druhu a vcelku pozitívnou humornou kalibráciou, skvelým talentovaným a pohľadným hereckým ansámblom, by sa mohli v tejto disciplíne presadiť pod jednou podmienkou, pozornejšou scenáristickou prípravou a dramaturgickým dozorom. Inak to už lepšie než v tomto prípade nebude.

Las9 resizeSmolu nosíš ty, láska , Slovensko, 2023
Dĺžka: 98 minút
Réžia: Samo Spišák