Flash (The Flash)

The resizeMala to byť jedna z najzásadnejších komiksových udalostí dekády a film, ktorý výrazne otrasie týmto žánrom. Aspoň to tvrdili rôzne slávne osobnosti, vrátane niekoľkých až prekvapivo renomovaných mien, čo dokázalo minimálne vzbudzovať záujem. Prvé reakcie sú však jedna vec a finálny výsledok druhá. Ako teda dopadol komiksový Flash s trochu problematickým Ezrom Millerom v hlavnej úlohe? Dokázal aspoň čiastočne ustáť týmto tvrdeniam?

Barry Allen (Ezra Miller) už ako etablovaný člen Ligy spravodlivosti viac-menej úspešne balansuje medzi svojim superhrdinským alter egom Flashom a horlivým forenznym vyšetrovateľom, snažiacim sa vo voľnom čase dokázať nevinu svojho otca (Ron Livingston). Ten totiž sedí vo väzení za vraždu jeho The2 resizematky (Maribel Verdú) a hoci Barry nemá ani najmenšiu pochybnosť, tento boj sa mu príliš nedarí vyhrávať. Jedného dňa sa mu však podari vďaka jeho superrýchlosti cestovať časom a následkom toho si uvedomí, že má viac než ideálnu možnosť zmeniť svoju minulosť. A tak aj navzdory riziku učiní, no pri pokuse o návrat sa nechtiac ocitá v alternatívnej minulosti, kde síce jeho matka žije, no tým asi pozitívne správy končia. To preto, lebo na obzore sa objavuje staronová hrozba a keďže je všetko trochu inak, možno ju ani nebude mať kto zastaviť...

Len málokto si už dnes uvedomuje, že počiatočné snahy o samostatný film s týmto hrdinom siahajú až do osemdesiatych rokov minulého storočia. V rámci súčasného DC Extended Universe sa plánoval od roku 2013 s reálnym dátumom o pät rokov neskôr, no nakoniec sme sa dočkali až teraz. A aj na to vôbec nemuselo dôjsť, za čo by sme mohli v tomto prípade vďačiť hlavne mediálnym škandálom The3 resizeústredného predstaviteľa Ezru Millera, ktoré sa však podarilo aspoň čiastočne zamiesť pod koberec. Inými slovami, film bol už skrátka príliš drahý na to, aby ho štúdio len tak odpísalo... Toto však ponechajme stranou a pozrime sa skôr na skutočné kvality tejto snímky.

Samotný dej silne vychádza z mimoriadne úspešného komiksového crossoveru Flashpoint z roku 2011 od Geoffa Johnsa. Tým sa v minulosti inšpiroval aj animovaný Justice League: The Flashpoint Paradox či tretia séria rovnomenného televízneho seriálu a vo výsledku tak ide o tretí pokus o adaptáciu obrej udalosti, ktorá výrazne zamávala celkovým dianím v tomto svete. Réžiou bol nakoniec poverený talentovaný Argentíčan Andy Muschietti (To a To Kapitola 2) a scenárom Christina Hodson (Bumblebee a Vtáky noci a fantastický prerod jednej Harley Quinn). Hneď tu sa však hodí skonštatovať, že výsledok zaostal za pôvodnými očakávaniami a všetky tie mediálne chvály razom pôsobia, ako snaha The4 resizeštúdia vyťažiť čo najviac z neľahkej situácie. No znamená to aj to, že sa dostavil zlý film? To, našťastie, nie, záležať však bude aj na prístupe diváka.

Scenár je totiž v jadre funkčný, pokiaľ sa teda bavíme o celku a tematika cestovania časom dáva tvorcom istú výhodu v zmysle, že všetko ani nemôže dávať zmysel a preto je lepšie jednotlivé paradoxy neanalyzovať. Ak sa dá niečo skutočne pochváliť, tak je to Barryho vzťah s jeho matkou, ktorý je aj na menšej ploche zachytený dobre a dokáže vzbudzovať požadované emócie. To sa filmu darí aj v iných scénach a obzvlášť ku koncu, kde dochádza k uzatváraniu jednotlivých liniek a k nie úplne tradičnému, no o to sympatickejšiemu vyústeniu. Po tejto stránke je teda všetko v poriadku, no diabol sa skrýva v detailoch.

The5 resizeSamotná snímka totiž nie veľmi šťastne kombinuje hneď niekoľko prístupov a to čo tak dobre fungovalo v tretích Strážcoch galaxie, v tomto prípade trochu naráža. Film skrátka neprepína ideálne medzi vážnejšími a vtipnejšími scénami, ktoré je navyše v jednom úseku priveľa a úroveň humoru silne kolíše od relatívne zábavného k hraniciam stráviteľnosti. Zásluhu má na to i Ezra Miller, ktorý je pritom vo svojej staršej verzii znesiteľný a občas vlastne vcelku dobrý, lenže... vo filme sa, bohužiaľ, pohybuje aj jeho mladšia verzia a tam je to už podstatne horšie. Na druhej strane – aspoň sa ich darí dostatočne odlíšiť a vo finále čiastočne zahladiť tieto problémy.

Na škodu je i fakt, že sa Flash miestami až príliš sústreďuje na pokračovanie zápletiek načatých v Snyderovych filmov (vrátane jeho štvorhodinovej režisérskej verzie Ligy spravodlivosti) či v ďalších The9 resizeDCEU projektoch. Chce toho skrátka vyrozprávať veľa na nie až tak veľkej ploche a hoci sa dá pochváliť solídne tempo, kde sa neustále niečo deje, niektoré línie sú skrátka nadbytočné a dali by sa krátiť, iné zase trochu skratkovité. Najviac sa to rozhodne dotýka Supergirl (Sasha Calle), ktorá je pritom sympatická a zaujímavá, no celkovo snáď nemá vo filme ani len dvadsať replík. Viac sa dalo vyťažiť i z alternatívneho Batmana v podaní vracajúceho sa Micheala Keatona, no ten je na tom predsa len lepšie – a to výrazne – a silnou dávkou charizmy dokáže ustáť takmer čokoľvek, čo má predpísané scenárom.

Diskutabilne pôsobí aj úroveň vizuálnych efektov, ktoré film miestami nadužíva a nie vždy je to k prospechu veci. Nezriedka síce slúžia príbehu a bez nich by to tak úplne nešlo, občas však skrátka pôsobia neprirodzene a pokiaľ to ešte divák bude tolerovať pri Flashovej superýchlosti, niektoré The10 resizesekvencie či digitálne spracované charaktery pôsobia až nečakane umelo. Snímka však robí všetko preto, aby to zakrývala inak solídne spracovanými a občas dostatočne nápaditými akčnými sekvenciami podporenými aj obstojnou hudobnou kompozíciou Benjamina Wallfischa.

Flash tak nie je vo výsledku žiadnou prehrou, no ani vyloženou výhrou. Je iba solídne spracovaným komiksovým blockbusterom, ktorý trápia zbytočné problémy, no vďaka vydarenej druhej polovici a úplnému záveru sa dajú do istej miery prepáčiť. Stále sa tu však mrhá potenciálom a finálny výsledok mal byť skrátka s podobne rozdanými kartami podstatne lepší, než to, čo sme nakoniec dostali.

The8 resizeFlash (The Flash), USA, 2023
Dĺžka: 144 minút
Réžia: Andy Muschietti
Predloha: Gardner Fox (komiks), Harry Lampert (komiks)
Scenár: Christina Hodson
Kamera: Henry Braham
Hudba: Benjamin Wallfisch
Strih: Jason Ballantine, Paul Machliss
Zvuk: Colin Nicolson, Michael Keller
Scénografia: Paul D. Austerberry, Dominic Capon
Masky: Victoria Down, Zoe Tahir
Kostýmy: Alexandra Byrne
Produkcia: Barbara Muschietti, Michael Disco
Hrajú: Ezra Miller, Michael Keaton, Sasha Calle, Ben Affleck, Michael Shannon, Kiersey Clemons, Maribel Verdú, Ron Livingston, Jeremy Irons, Rudy Mancuso, Temuera Morrison, Richie Lawrie, Ian Loh, Nina Barker-Francis, Antje Traue, Saoirse-Monica Jackson, Eric Tiede, Luke Brandon Field, Isabelle Bernardo, Andy Muschietti
Distribúcia: Contonental film
Premiéra v SR: 15. júna 2023