Spider-Man: Cez paralelné svety (Spider-Man: Across the Spider-Verse)

Man8 resizeAnimovaný film Spider-Man: Paralelné svety (2018), bol v dobe svojho vzniku veľmi kladne prijatým, nenápadným hitom. Snímka predčila očakávania fanúšikov a kritikov a dodnes je vnímaná, ako jeden z najpôsobivejších komiksových filmov za posledné roky. Angažovanosť štúdia Sony robí z celého projektu ešte väčšiu anomáliu, nakoľko práve Sony je známe pre svoju pochybnú komiksovú tvorbu. Avšak Spider-Man: Paralelné svety bol konečne hitom v aký dúfali. Zároveň to bol jeden z prvých komiksových filmov, ktorý úspešne predstavil koncept multivesmíru, a to nie len pre zábavný efekt, ale aj ako nástroj udávajúci štruktúru celého príbehu. Komerčný úspech a ocenenie Oscara za najlepší animovaný film viedli k produkcii ďalších snímok z animovaného univerza pavúčieho superhrdinu.

Producenti v Sony vsadili na nečakaný úspech pararelných svetov všetko, keď schválili produkciu ďalších dvoch dielov Spider-Man: Cez pararelné svety Man resize(2023), Spider-Man: Za parelelnými svetmi (2024) a niekoľkých spin-offov, teda vedľajších príbehov. Realizácie druhého dielu sa ujalo režisérske trio Joaquim Dos Santos, Kemp Powers a Justin K. Thompson. Scenár napísali Phil Lord, Christopher Miller a Dave Callaham. Práve Lord a Miller sú považovaní za otcov tohto animovaného projektu. V hlavných rolách sa vrátili Shameik Moore, Halee Steinfield a Jake Johnson, avšak v snímke budeme počuť viacero nových hlasov vrátane Oscara Issaca, Issa Rae, Karana Soni, Daniela Kaluuya a Jasona Schwartzmana.

Miles Morales (Shameik Moore) je po udalostiach z prvého filmu, už dobrým susedom Spider-Manom na plný úväzok. V uliciach Brooklynu sa objavuje záhadný super zloduch The Spot (Jason Man9 resizeSchwartzman), ktorý sa z nemotorného lupiča malých obchodov postupne premení na bytosť, ohrozujúcu chod pararelných svetov. Narastajúca hrozba Milesa opäť spojí s Gwen Stacy (Halee Steinfield), ktorá ho predstaví týmu pavúčich superhrdinov chrániacich samotnú podstatu multivesmíru. Avšak keď sa medzi nekompromisným lídrom skupiny Miguelom O'Harom (Oscar Issac) a Milesom objaví rozpor v tom, ako sa s touto situáciou vysporiadať, bude musieť nájsť svoju vlastnú cestu, aby zachránil tých, ktorých najviac miluje a zároveň redefinovať čo to znamená byť skutočným superhrdinom.

Multivesmír je v súčasnosti už známym a divácky obľúbeným herným ihriskom pre hollywoodske filmy. Man2 resizeA to nie len v sfére komiksového kina, čoho dôkazom je aj minuloročný, úradujúci víťaz Oscara za najlepší film – Všetko všade naraz (2022). Je to príbehový koncept, ktorý tvorcom umožňuje neobmedzenú kreatívnu slobodu a zároveň ponúka jedinečnú optiku na niekoľkokrát videné žánrové schémy. Avšak iba máloktorá fiktívna postava bola za posledné roky oboznámená s metafyzickými a naratívnymi dôsledkami multivesmíru tak, ako práve Spider-Man. Či už v hranom Spider-Man: Ďaleko od domova alebo prvým dielom tejto animovanej komiksovej trilógie Spider-Man: Pararelné svety. V oboch prípadoch ide o kvalitné filmy, avšak možno práve forma animovaného filmu umožnila tvorcom maximalizovať zábavný potenciál multivesmírového Man3 resizekonceptu, pri čom sa nezabudlo na jadro každého príbehu s obľúbeným pavúčim superhrdinom, ktoré tvorí rodinná dráma, mladá láska a tínedžerské problémy. Práve tie udržujú všetok ten nonsens paralelných vesmírov a alternatívnych Spider-Manov ukotvené v realite, s ktorou sa môžeme do istej mieri stotožniť. Pararelné svety jednoducho nastavili vysokú latku, a to nie len úžasnou animáciou, ale aj scenárom. Pokračovanie s podtitulom Cez pararelné svety nie len že túto latku dosiahlo, ale v niektorých ohľadoch aj predčilo. Spider-Man – Cez paralelné svety je vynikajúcim druhým dielom v trilógii, pri ktorom vyzerá väčšina superhrdinských filmov za posledné roky povedzme, nedostačujúco. Toto je jednoducho komiks prenesený na strieborné plátno, v ktorom okrem skutočne nádherného audiovizuálneho prevedenia nezaostáva ani dobre napísaný scenár. Snímka výborne funguje vo svojich emocionálnych a romantických scenách, aby nás Man4 resizeneskôr odmenila pôsobivými akčných sekvenciami. Miles Morales je postavený ťažkým výzvam, ktoré otestujú jeho charakter a postavia do polohy sympatického rebela, ktorý nemá záujem byť rovnakým tragickým hrdinom ako jeho pavúči kolegovia. Je zaujímavé ako scenáristi berú do úvahy divácku znalosť s dnes už klišé aspektami Spider-Manského mýtu (smrť strýka Bena a Gwen Stacy, „S veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť“) a práve na jeho opakovanosti stavajú dramatickú štruktúru celého filmu. Ide o veľmi postmoderný prístup, ktorý sa vyskytuje v komiksových filmoch čoraz častejšie.

Už je vcelku otrepané písať o tom, ako je animovaná forma týchto filmov úžasná, avšak v tomto prípade ide ešte o posun oproti prvému dielu. Každá jedna scéna, každý jeden záber je presiaknutý štýlom a Man5 resizedetailami, ktoré ocenia všetci priaznivci animovanej tvorby. Podobne, ako v prvom filme, aj tento spája niekoľko animovaných štýlov dohromady. Každý alternatívny vesmír má v príbehu svoje vlastné, originálne vizuálne prevedenie, vlastnú estetiku. Či už akvarelová animácia Gwen Stacy, nočné neóny Milesa Moralesa, pestrý svet indického Spider-Mana Pavitra Prabhakara, ktorý bojuje so zločinom v meste pripomínajúcom fúziu New Delhi a New Yorku, zaliatom vo farebných škálach mandaly, LEGO svet prevedený v akoby stop-motion animácii a mnoho, mnoho ďalších. Pôsobivé sú nie len svety, ale aj premyslené dizajny Spider-Manov, ktorí ich zastupujú, čo je diskutabilne ešte väčšia výzva, ako svety samotné.

Skalní komiksoví fanúšikovia nájdu vo filme dostatočné množstvo pavúčich mužov, žien, mačiek, dinosaurov a ďalších alternatív ich obľúbeného superhrdinu, aby na seba v prítmí multiplexu a zápale spontánnych potleskov vysypali popkorn a vyliali coca-Man6 resizecolu. Avšak nie je prehnané povedať, že sa Spider-Man: Cez paralelné svety rozširuje ďaleko za svoju fanúšikovskú základňu, aby oslovil viacerých filmových divákov, nakoľko práve multivesmírová prehnanosť a jedinečné audiovizuálne prevedenie, ktoré nepripomína nič iné zo súčasnej komiksovej produkcie, z neho vytvárajú samostatnú franšízu s vlastnými pravidlami. Za malé negatívum považujem občasne okatú repetitívnosť rozprávania, v ktorom sa dookola striedajú emocionálne dialógy s akčnými scénami. Dialógov, ktoré zachytávajú generačné rozdiely medzi Milesom a jeho rodičmi je vo filme príliš veľa, kvôli čomu neskôr stratia na sile. Taktiež, ide „len“ o prvú polovicu príbehu, takže je dobré očakávať podobný sek v deji, aký sme posledne zažili pri sledovaní Duny (2021). Okrem toho ide o skutočne výborný film, ktorý dosahuje vrcholy komiksového kina a ktorý treba vidieť na čo najväčšom plátne.

Man7 resizeSpider-Man: Cez paralelné svety (Spider-Man: Across the Spider-Verse), USA, 2023
Dĺžka: 140 minút
Réžia: Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, Justin K. Thompson
Scenár: Phil Lord, Christopher Miller, Dave Callaham
Hudba: Daniel Pemberton
Strih: Mike Andrews
Zvuk: Alec Rubay, Jessica Schultz, Kip Smedley
Scénografie: Kevin Aymeric
Produkcia: Phil Lord, Christopher Miller, Amy Pascal, Avi Arad, Christina Steinberg
Hrajú: Shameik Moore, Hailee Steinfeld, Oscar Isaac, Issa Rae, Jake Johnson, Brian Tyree Henry, Luna Lauren Velez, Rachel Dratch, Andy Samberg, Shea Whigham, Jason Schwartzman, Daniel Kaluuya, Jorma Taccone, Karan Soni, Amandla Stenberg, Donald Glover, Greta Lee, Andrew Garfield (a.z.), Denis Leary (a.z.), Tobey Maguire (a.z.), Peggy Lu, Zoë Kravitz
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 1. júna 2023