Krtko (El topo)

Krtko 2Alejandro Jodorowsky patrí medzi najzaujímavejšie režisérske osobnosti moderného filmu, no jeho umelecký záber je omnoho širší. Spolu s významnými novosurrealistickými umelcami ako Roland Topor alebo Fernando Arrabal založil performačnú skupinu, sám pôsobil ako mím a uznávaný je takisto ako výrazný autor komiksov. V oblasti filmu debutoval roku 1968 podobenstvom Fando a Lis, no výrazný úspech zaznamenal roku 1970 svojim druhým filmom – až mysticky pôsobiacim westernom Krtko.

Ústredná postava prezývaná El topo (teda Krtko) má podobu bezmenného a neľútostného westernového antihrdinu, ktorého stelesňuje sám režisér Jodorowsky a možno svojou postavou aj trocha naráža na tvrdých vyhnancov s podobou Clinta Eastwooda. Svet, ktorý El topo obýva, je azda ešte drsnejší ako jeho spôsoby. Po celý čas sa pohybuje nehostinným krajom plným násilia, kde neustále štekajúce strelné zbrane prinášajúcich smrť všade navôkol. Krtko 1Jodorowsky nešetrí divákove oko a od počiatku predstavuje viacero odpudivých záberov s množstvom mŕtvych zvierat a ľudí, ktorí v tomto krvavom podobenstve zomierajú rad za radom.

Na začiatku filmu je El topo svedkom desivej masakry, so svojim synom prechádza medzi výjavmi násilia a utrpenia, kde krajinu lemujú postavy nabodnuté na kôl alebo topiace sa v kalužiach krvi. Po prehovore s jedným z preživších El topo odhaľuje vinníka krvavej spúšte a vydáva sa na cestu pomsty. Jodorowsky v daných záberoch uplatňuje estetiku nevábneho, ktorú neopúšťa počas trvania filmu a kontrastuje tak s džentlmensky pôsobiacimi americkými westernami zašlých čias.

Po tom, čo El topo odhalí vinníkov danej masakry, dochádza ku konfrontáciám v súbojoch s rôznymi bizarnými postavičkami a napriek tomu, že majú títo súperi vždy navrch, dokáže ich premôcť pomocou rôznych trikov. Zdá sa, že El topo neberie ohľad na nikoho, iba ak na seba samého. Krtko 3V jednom momente dokonca opúšťa vlastného syna (jeho syn je nahý, čo môže znázorňovať aj egocentrickosť samotného hrdinu odetého v kvalitnej teplej koži) a za spoločníčku si vyberá jednu zo zachránených žien. Je zrejmé, že svätá mu nie je ani jeho rodina a na synovi mu nezáleží. Sleduje totiž iba vlastné záujmy. Keď sa mu napokon podarí poraziť všetkých, jeho pýcha predchádza pád a vzápätí je zradený svojou spoločníčkou, ktorá sa proti nemu spriahne so svojou (počas cesty nadobudnutou) lesbickou milenkou.

Od tohto momentu sa mení aj atmosféra filmu. Avantgardný western odrazu prechádza do karikatúrneho zobrazenia americkej spoločnosti, v ktorej sa černosi naháňajú ako dobytok a podobným spôsobom je im aj na kožu vypaľované znamenie. Jodorowsky týmto spôsobom evidentne reaguje na utláčanie afroamerického obyvateľstva v Spojených štátoch (ktoré bolo behom 60. rokov na americkom juhu ešte stále mimoriadne citeľné), no jeho hnevu neuniká ani pokrytectvo cirkvi. Krtko 5Z El topa sa stáva mníšska postava, zbavená vlasov a hustého porastu stráca svoju sebastrednosť a rozhodne sa myslieť aj na druhých, slabších. V okolitom krutom a siláckom svete, kde víťazí len primitívna sila, to však v nie je žiadnou výhodou.

El topo je divácky ťažko stráviteľný film plný symbolov a náboženských odkazov, ktorý sa nebojí odkazovať ani k freudovskej falickej symbolike (napríklad v sexuálnej scéne strihá Jodorowsky na dva na seba položené kamene pripodobňujúce penis, z ktorých vyviera voda do tváre zneužitej ženy). Aj vďaka zásluhám hudobníka Johna Lennona (ktorý umelca podporil aj nemalou finančnou čiastkou) sa film vo svojej dobe stáva obľúbeným undergroundovým pokrmom a súčasťou nočných kín pre divákov očakávajúcich netradičné zážitky. Originalitu filmu nemožno uprieť, o tom, či je film dostatočne konzistentný v myšlienkovej rovine však môžu byť pochybnosti. To však nie je prekážkou, aby si film dostatočne užil aj divák nehľadajúci za každým záberom skrytý význam. Fanúšikovia klasických westernových šablón by však mali ostať na pozore. Rozhodne nedostanú to, čo očakávali.

Krtko 6Krtko (El topo), Mexiko, 1970
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Alejandro Jodorowsky
Scenár: Alejandro Jodorowsky
Hudba: Alejandro Jodorowsky
Strih: Federico Landeros
Hrajú: Alejandro Jodorowsky, Alfonso Arau, Bertha Lomelí, Brontis Jodorowsky, Julián de Meriche, David Silva, Agustín Isunza, Cecilia Leger, José Luis Fernández, Gerardo Zepeda, René Barrera, Vicente Lara, Arturo Silva, Pablo Marichal, Ali Junco, Juan José Gurrola, Pepita González, José Luis González de León, José Antonio Alcaraz, Valerie Jodorowsky
Premiéra v SR: 25. mája 2023