Hypnotik (Hypnotic)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Hypnotic 1Možno to nebol práve ten najlepší čas pre detektíva Dannyho Rourkea (Ben Affleck) vrátiť sa opäť do terénu. Jeho partner Nicks (JD Pardo) má však preňho anonymný typ na hroziacu bankovú lúpež, ktorú by stálo za to svojim možným protivníkom, keď už nie úplne prekaziť, tak aspoň poriadne skomplikovať. Opustí preto trochu predčasne terapeutické sedenie, v rámci ktorého sa už nejaký čas snažil vyrovnať s únosom svojej sedemročnej dcéry Minnie (Ionie Olivia Nieves) a bezmocnosťou z faktu, že páchateľ síce už zadržaný bol, no z dôvodu psychickej poruchy si z vlastného zločinu vôbec nič nepamätá. Mesto Austin v Texase práve zažíva vlnu lúpeží, v ktorých sa hlavným cieľom nestávajú ani tak bankovky ukryté v trezoroch, ako skôr konkrétne a zvyčajne ojedinelé bezpečnostné schránky s tajuplným obsahom. Takisto spôsob, akým lúpeže prebiehajú, je v niečom zvláštny...

Hypnotic 2Komplicom zločincov môže byť zrejme úplne hocikto. Bežný civil nenápadne prechádzajúci v danej chvíli po ulici, dokonca možno samotná ochranka v banke, či Rourkeovi vlastní kolegovia. Pri kamerovom snímaní miesta činu z diaľky policajný inštinkt protagonistovi našepká, žeby v tom všetkom mohol mať prsty jeden konkrétny človek - neskôr identifikovaný ako Dellrayne (William Fichtner). Nenápadne kráča pomedzi dav a dáva ostatným stručné slovné príkazy. Ženy sa po nich úplne neodôvodnene začnú vyzliekať pred očami ostatných, pričom tým odlákajú pozornosť šoférov na cestách a spôsobia hromadné nehody. Úradníčky obmenia svoju pracovnú rutinu podľa toho, ako im to nariaďuje poloha ručičiek na nástenných hodinách a domnienka, že aktuálne nie je pred ale po poludní. Ochrankári namiesto zločincov mieria na ich prenasledovateľa, prípadne sa dobrovoľne bez akýchkoľvek slov Hypnotic 3protestu postrieľajú navzájom. Síce Dellrayne tento raz unikne bez očakávaného lupu, pretože Rourke sa dostane k bezpečnostnej schránke o niečo skôr. Aj tak by bolo dobré zistiť, čo má spoločné s únosom detektívovej dcéry. Na dne bezpečnostnej schránky sa totiž nájde Minniena fotografia s odkazom, že treba „nájsť Leva Della Ryana“. Ďalšie stopy Rourkea zavedú za veštkyňou Dianou Cruz (Alice Braga), často obviňovanou z podvodu, no zatiaľ ešte nikdy pred súdom neusvedčenou. Tá protagonistu veľmi rýchlo uvedie do obrazu siahodlhou prednáškou o tom, kto sú to vlastne Hypnotici, aké majú manipulatívne schopnosti... Dokážu zo subjektívneho vnímania toho ktorého človeka urobiť iluzívny konštrukt a Rourke by si mal dať na Dellraynea veľmi dobrý pozor, lebo je asi najsilnejší z nich. Pravdepodobne ho má tiež v pláne buď „zneužiť“ pri nejakej svojej plánovanej akcií, prípadne mu ísť z bližšieHypnotic 4 nešpecifikovaného dôvodu po krku.

Hypnotik režiséra Roberta Rodrigueza je ambicióznym príbehom, pohrávajúcim sa s motívmi subjektívneho vnímania reality. Nie všetky svoje ambície sa mu však darí funkčne napĺňať, pretože sa pomerne originálny obsah pokúša vtesnať do žánrovo obmedzujúcej formy konvenčného akčného thrilleru. Necháva protagonistov prechádzať z jedného imaginatívneho sveta do druhého, prebúdzať sa z ilúzie do reality, spoznávať neuvedomované stránky svojich osobností, rozpamätávať sa na veci dávno zabudnuté. Jedna postava sa pohráva s vedomím druhej, navzájom sa pohrávajú s vedomím publika a bombardujú ho množstvom zvratov, schopných všetko doposiaľ videné mnohonásobne postaviť na hlavu. Je to „len“ zábavná a, samozrejme, aj prekombinovaná hra s diváckym očakávanímHypnotic 5, v ktorej nikdy nie je isté, ktorá postava je dobrá, ktorá zlá, prípadne aké sú ich skutočné motivácie k činom, ktoré páchajú. Nad tým, či všetko na konci ešte dáva aspoň ako taký zmysel, sa dá celkom polemizovať. Dôležité však je, že sa divák zvrat od zvratu nenudí.

Napätie sa graduje zároveň s miernou paranojou postáv. Akcia má švih, najmä pokiaľ divák obľubuje jej pre režiséra typické manieristické stvárnenie v duchu žánrových konvencií konca 90. rokov. Kamera Pabla Berrona a Roberta Rodrigueza má cit pre dramatický detail, Rodriguezov strih sa tiež postará o tvorcovu charakteristickú ľahkosť a nedbalú eleganciu vo vizuálnom stvárnení. Rozsiahle vysvetľovanie zložitej mytológie okolo fikčného sveta Hypnotikov je však prakticky založené na „nudnom“ dialogickom popise, kde jedna postava má svoju povinnú prednášku a druhá sa jej bojí hoci aj skočiť do reči. Hypnotic 6Na naratívnom prvku, ktorý dominoval väčšine sci-fi a fantasy z prvej dekády 21. storočia, no dnes sa už môže zdať prekonaným... Predpokladá sa, že hlavná postava a divák zároveň s ňou, všetky dôležité podrobnosti ihneď pochopí. No oveľa zaujímavejšie by bolo, keby sa ich dozvedal formou na vlastnej koži získavaných skúseností pri vizuálne dynamickom stvárnení riešenia jednotlivých dejových situácií. Na to však, zdá sa, tvorcovia nemali buď rozpočet, trpezlivosť alebo dostatok vlastných kreatívnych schopností.

Scenár Roberta Rodrigueza a Maxa Borensteina nachádza inšpiráciu v cyberpunkových víziách typu Matrix (1999) niekdajších bratov Wachowských, Minority Report (2004) Stevena Spielberga, prípadne Počiatok (2010) Christophera Nolana – zjavného vzoru aj pre estetické stvárnenie niektorých trikov, prípadne hudobných melódií skomponovanýchHypnotic 7 režisérovým synom. Vyhýba sa však hlbšiemu preskúmavaniu naznačených tém. Postavy sú charakterizované ako žánrové figúrky zbavené od všetkého, čo by si mohlo „dovoliť“ akokoľvek myšlienkovo presiahnuť tvorivé možnosti hlavnej zápletky. Ľudskejšie, plastickejšie stvárnenie, viac scén z všedného každodenného života protagonistu, jeho spoločníkov, či protihráčov by mohlo publikum motivovať k premýšľaniu nad množstvom existenciálnych otázok prisľúbených na riešenie veľmi sľubnou premisou už v samotnej expozícií. Pomohlo by to postavy pevnejšie a hlavne presvedčivejšie ukotviť v aktuálne prežívanej verzií reality, potlačiť divácku nedôveru pri zobrazení určitých samozrejme až prekombinovaných ukážok toho, čo dokáže hypnóza spôsobiť ľudskej mysli. Bohužiaľ, pre škodu premýšľavého diváka, sa tvorcovia týmto naratívnym princípom vyhýbajú v prospech akcie. Hypnotik je zaujímavý film - zábavný, s príjemne nasnímanými automobilovými naháňačkami, prestrelkami a napätými, prekvapivými zvratmi. No divák sa pri jeho sledovaní nezbaví pocitu, že mohol byť ešte o poznanie lepší.

Hypnotic 8Hypnotik (Hypnotic), USA, 2023
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Robert Rodriguez
Scenár: Max Borenstein, Robert Rodriguez
Kamera: Pablo Berron
Hudba: Rebel Rodriguez
Strih: Robert Rodriguez
Scénografia: Caylah Eddleblute, Steve Joyner
Masky: Hannah Handshy
Kostýmy: Nina Proctor
Produkcia: Lisa Ellzey, Mark Gill, Jeff Robinov, Robert Rodriguez, John Graham
Hrajú: Ben Affleck, William Fichtner, Alice Braga, JD Pardo, Jeff Fahey, Peter Billingsley, Susie Abromeit, Tony Amendola, Stacey Travis, Kelly Frye, Derek Russo, Cristián de la Fuente, Hala Finley, Dayo Okeniyi, Sky du Mont, Corina Calderon, Katy Harris, Bonnie Discepolo, Lawrence Varnado (menej)
Distribúcia: Forum Film SK
Premiéra v SR: 25. mája 2023