Strašiak (The Boogeyman)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Kos5 resizeĎalšiu hororovú adaptáciu literárneho majstra hororu Stephena Kinga prináša na filmové plátno mladý režisér Rob Savage, ktorý už predtým nakrútil nízkorozpočtové hororové žánrovky ako Host alebo Dashcam. Za výrazne vyšší rozpočet však dostáva možnosť pracovať až v Strašiakovi, ktorý vychádza zo starej Kingovej poviedky z roku 1973 (možno ju nájsť v zbierke Nočná zmena ako Bubák a v českej verzii pod mierne zavádzajúcim názvom Kostlivec, čo je aj český distribučný názov filmu), no Savage ju spolu so scenáristami dopĺňa a predstavuje v modernom šate.

Strašiak si berie od Kinga vlastne len námet a obsah poviedky je vo filme zhrnutý v úvodnej tretine, keď sa u psychiatra Willa Harpera zjaví tajomný muž poznačený veľkou rodinnou tragédiou. Hovorí o záhadných úmrtiach, ktoré postihli jeho deti, pričom za vinníka označuje ťažko opísateľnú monštruóznu Kos2 resizebytosť. Vydesený Will Harper, ktorý historke neuverí a z činov podozrieva prísediaceho muža, skontaktuje políciu, no muž medzičasom spácha samovraždu priamo v psychiatrovom dome. Záhadná bytosť, ktorú čudák opisoval, sa však začína zjavovať aj jeho maloletej dcére Sawyer.

Desivá poviedka krátkeho rozsahu je v tomto prípade rozvinutá a explicitne rozpitvaná v celovečernom filme, čo môže nahnevať priaznivcov tvrdenia - menej je niekedy viac-, na druhej strane poteší tých, ktorí by radi vedeli, ako tento príbeh pokračuje ďalej. Okrem psychiatra Willa Harpera a jeho malej Sawyer, je vyčíňaním titulného strašiaka zasiahnutá aj Willova dcéra v tínedžerskom veku Sadie. Práve Sadie sa rozhodne prísť celej situácii na koreň a púšťa sa do nebezpečného pátrania po zárodkoch Kos resizerodinného prekliatia. Rodinka, ešte stále zasiahnutá matkinou smrťou pri autonehode, je teda podrobená ďalšej ťažkej skúške, pričom iba súčinnosťou všetkých troch členov je možné poraziť z tmy sa vynárajúce zlo.

Keďže má toto zlo svoju fyzickú podobu, je zrejmé, že nejde o duchársky horor, i keď snímka do veľkej miery využíva jeho šablóny. Strašiak je však konkrétny, je nebezpečný a jeho úlohou vo svete živých nie je iba desiť, či narúšať každodennosť v bežnej domácnosti. Prichádza, aby zabíjal, pripravoval o život tých najbezbrannejších - deti. Nedozvieme sa skadiaľ prišiel, čo ho stvorilo, a vlastne ani akým Kos3 resizespôsobom sa „udomácnil“ v rodine psychiatra Willa, ak teda nerátame malú zmienku o strašiakovej záľube v poškodených jedincoch. Túto definíciu napokon Willova rodina, vzhľadom na vyššie spomenutú tragédiu, spĺňa. Tvorcovia teda nebuduje mytológiu ohľadom tichého zabijaka ubytúvajúceho sa, ako klasický „bubák“, v šatníkoch alebo pod posteľou, a zdá sa, že to pre chod filmu ani nie je dôležité. Ono nevyrieknuté zlo, ktorým sa King zaoberal vo svojej poviedke, sa pred nami jednoducho odrazu vynára, ako po štyroch nohách lezúca kreatúra, i keď je pravda, že ju po väčšinu trvania filmu režisér ukrýva do ťažko preniknuteľnej tmy.

Strašiak je pomerne lineárny, bez zdĺhavých odbočiek, a nemožno mu teda uprieť istú dynamickosť. Kos6 resizeNechýba ani klasické korenie moderných hororových filmov, teda „ľakačky“, ktoré sú miestami skutočne nápadité, čo je, vzhľadom na ich všeobecnú predvídateľnosť, nutné oceniť. Skrývačka titulného strašiaka v temných miestach domu je po istú dobu taktiež efektívna, no akonáhle z neho začíname vidieť viac, stáva sa z neho len jedna z mnohých CGI potvoriek, a to trocha uberá na jeho desuplnosti. Napriek tomu je vidieť, že Rob Savage ovláda svoj žáner a scenár, ktorý príliš neoplýva originalitou, dokázal zaobaliť do správne úzkostlivej atmosféry strachu a napätia. Vo výsledku je Strašiak remeselne zručne nakrúteným hororom schopným udržať pozornosť diváka a miestami ho aj patrične vydesiť.

Kos4 resizeStrašiak (The Boogeyman), USA, 2023
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Rob Savage