Podivuhodný prípad doktora Jekylla a pána Hydea (Dr. Jekyll and Mr. Hyde)

Hyde resizeK hororom sa radiaca novela Roberta Louisa Stevensona patrí dnes ku klasikám žánru, pričom vo svojej dobe upozorňovala na riziká spojené s medicínskymi experimentami. Tento viktoriánsky príbeh vydaný roku 1886 presunul čitateľa do hmlistých londýnskych ulíc a zábavnou formou objasnil problematiku rozdvojenej osobnosti, či večného súboja dobra a zla odohrávajúceho sa vo vnútri človeka. Mnohí filmári vzápätí v novele rozpoznali výbornú látku na sfilmovanie, a tak sa nešetrilo početnými adaptáciami, z čoho niektoré boli určené ešte na divadelné dosky. Spomedzi množstva prvotných pokusov pretlmočiť tento príbeh prostredníctvom filmu napokon vyniká až verzia Johna S. Robertsona z roku 1920, ktorá sa stala jedným z nosných hororov nemej éry.

Film Podivuhodný prípad doktora Jekylla a pána Hydea pomerne verne sleduje svoju literárnu predlohu a oboznamuje nás s usporiadane žijúcim vedcom doktorom Henry Jekyllom, spoločensky obľúbeným a dobrosrdečným mužom. Tento jeho dobrácky aspekt posilňuje aj jeho sociálne cítenie, keďže sa ako Hyde3 resizeliečiteľ venuje opatere o chudobných ľudí. Nie každý však dokáže jeho ľudomilstvu porozumieť, a tak je raz na jednom z večierkov konfrontovaný s úvahou, ktorá pracuje s presvedčením, že má každý človek svoje lepšie a svoje horšie ja, ktoré medzi sebou zvádzajú neustály súboj. Doktor Jekyll fascinovaný myšlienkou uskutoční zvláštny experiment. Zvedavosť a hlad po objavoch ho teda prinútia oddeliť od seba pomocou záhadnej tekutiny svoje zlé a nespratné ja, ktoré dostáva podobu odpudivého a zlého Edwarda Hydea. Nakoľko môže byť pán Hyde nebezpečný si však doktor neuvedomuje, až kým táto figúrka nezačne ovplyvňovať jeho dosiaľ pokojný život.

Edward Hyde, horšie, až démonicky pôsobiace ja, pána Jekylla, sa stáva doktorovým prekliatím. Hrbatá temná figúrka ostro kontrastujúca s uhladeným vzhľadom doktora Jekylla. Pán Hyde navyše kontrastuje aj s doktorovým usporiadaným životom, a ako tvor vychádzajúci iba v noci, sa poneviera po baroch Hyde5 resizepripravený znepríjemňovať chvíle iných. Robí všetko, z čoho by mal doktor Jekyll strach, všetko to, čo by narušilo Jekyllovu povesť. Hyde totiž na rozdiel od neho strach nemmá a zdá sa, že ani zábrany.

Každá dekáda ranného hororu má svoju verziu príbehov Jekylla a Hydea. 20. rokom patrí verzia Robertsona, v 30. rokoch vzniká azda najslávnejšia (a podľa môjho názoru najlepšia) adaptácia v réžii Roberta Mamouliana a v 40. rokoch môžu diváci vidieť ambicióznu verziu v réžii slávneho Victora Fleminga s hereckými esami ako Spencer Tracy a Ingrid Bergman. Obe verzie napokon zatienil  film Johna S. Robertsona film z roku 1920, ktorému možno vytknúť pomalšie tempo v prvej polovici a divadelne pôsobiacu atmosféru (kulisy hmlistých londýnskych ulíc nepôsobia najpresvedčivejšie), ktorá nás uzatvára do niekoľkých neveľmi pestro pôsobiacich prostredí. Atraktívnejšie pre dobového diváka teda istotne pôsobia ostatné dve spomínané adaptácie, no v Hyde2 resizeprípade Robertsonovho filmu je treba brať do úvahy aj rok 1920, teda obdobie, v ktorom boli dlhometrážne filmy, a obzvlášť filmový horor, na počiatku svojej cesty. V tomto ohľade je film remeselne prekvapivo dobre zvládnutý, a napriek výhradám k pomalšiemu rozbehu, nadobúda napokon film potrebný spád. Výsledný dojem pozdvihuje aj herecký výkon hlavného predstaviteľa Johna Barrymora, pôvodne divadelného herca, ktorého prechody, od tradičného civilného herectva (Dr. Jekyll) k expresívnemu stvárneniu deformovanej a hrôzu naháňajúcej postavy pána Hydea, sú najväčšou doménou snímky. Film Podivuhodný prípad doktora Jekylla a pána Hydea, ktorý mnohí teoretici označujú za prvý veľký americký horor, by teda, minimálne pri fanúšikov žánra, nemal ostať bez povšimnutia. Ako to už pri niektorých starších filmových dielach býva, treba sa prehrýzť, azda priveľmi statickou prvou polovicou.

Hyde6 resizePodivuhodný prípad doktora Jekylla a pána Hydea (Dr. Jekyll and Mr. Hyde), USA, 1920
Dĺžka: 69 minút
Réžia: John S. Robertson