Rýchlo a zbesilo 10 (Fast X)

Fast X 2Zabili mu otca a to rozhodne nemali robiť. Keď v roku 2011 – v piatej a doposiaľ neprekonanej epizóde série Rýchlo a zbesilo - Dominic Toretto (Vin Diesel) a jeho partia niekdajších automobilových pretekárov, občas si privyrábajúcich na zdokonalenie svojich milovaných plechových „tátošov“ aj krádežami benzínových cisterien, či iného prevážaného kontrabandu, navštívila Rio de Janeiro, skončilo to ukradnutím veľkého trezoru naplneného bankovkami z krvavého remesla miestneho gangstra Hernána Reyesa a jeho následným ťahaním po diaľnici. Nevedeli však, že deštruktívnej naháňačky sa vtedy zúčastnil aj Dante (Jason Momoa), jeho tak trochu psychotický syn. Má plné zuby Domových patetických monológov na tému rodina a keďže - ako rozhodne nie nepodobný rodinný typ - v minulosti sám prišiel o milovaných blízkych, chce si ho nájsť a dopriať mu pocit straty na vlastnej koži.

Fast X 1Torettov pôvodný tím je aktuálne v rukách Romana (Tyrese Gibson), ktorý riadi večne si ho doberajúceho kamaráta Teja (Chris 'Ludacris' Bridges), vždy rozvážneho Hana (Sung Kang) a sympatickú hackerku Ramsey (Nathalie Emmanuel) na špionážnej misií v Ríme. Majú získať disk s chúlostivými informáciami. Z misie sa však čoskoro ukáže byť pasca a z disku veľká guľatá bomba valiaca sa priamo na Vatikán. Len čo sa Dom o hrozbe dozvie, dá svojmu osemročnému synovi Brianovi (Leo Abelo Perry) pauzu v lekciách driftovania, „zbalí“ svoju milovanú manželku Letty (Michelle Rodriguez) a vydá sa aj s ňou zachraňovať, čo sa ešte zachrániť dá. Samozrejme, že po tom všetkom bude mať celý svet Torettov staronový tím za teroristov. A, samozrejme, že ich to všetkých od seba osudovo oddelí, kým neprídu na to, ako si poradiť s Fast X 3novým súperom a očistiť sa. Keď však Dom zistí identitu spomínaného súpera a najmä, čo všetko má v pláne mu spôsobiť, nezostane mu nič iné, ako namiesto svojej sestry Mii (Jordana Brewster) povolať na starostlivosť o malého Briana ešte aj dlhé roky od rodiny odlúčeného brata Jakoba (John Cena)...

Rýchlo a zbesilo 10 režiséra Louisa Leterriera je remeselne veľmi zručne nakrútenou zmesou automobilových naháňačiek, kaskadérskych kúskov popierajúcich fyzikálne zákony, explozívnej akcie a kontaktných, choreograficky lahôdkových krkolomností. V medzihrách má čas na patetické sentimentálne scény, mieša absurdnú vážnosť s odľahčeným humorom, až groteskou. Dej využíva len ako banálnu zámienku na rozpútanie dynamických scén zásadne mieriacich na prvú signálnu publika. Pričom logika a vôbec akákoľvek kauzalita Fast X 4v príbehu si definitívne vzali dovolenku už v... v... Vlastne, nie je ani isté, či niekedy boli v celej doterajšej sérií nejako zastúpené. Scenár Dana Mazeaua a Justina Lina využíva pri charakterizovaní jednotlivých postáv dôkladne zaužívané stereotypy. Skresáva ich od ľudských vlastností, ku ktorým kedysi v počiatkoch série mohli mať jemný nábeh. Divák tak má možnosť postavám držať palce predovšetkým preto, že herci svojím prejavom dodávajú, či už protagonistom alebo antagonistom podstatnú časť vlastnej charizmy, ktorá by sa na stránkach scenára hľadala asi dosť ťažko.

Najzaujímavejšou je zase raz teroristka Cipher, už len preto, že jej predstaviteľka Charlize Theron má z celého hereckého obsadenia asi najbližšie k charakterovému herectvu. Ani Helen Mirren nie je natoľko výrazná, ako bývala v starších dieloch.Fast X 6 Ostatní sú prítomní viac-menej ako podporné úlohy, komické figúrky, či kvôli svojím fyzickým predispozíciám. Napríklad taký agent Aimes v podaní Alana Ritchsona je vo filme úplne do počtu, nevýrazná náhrada za absentujúceho Dwaynea Johnsona, a aby mal kameraman Stephen F. Windon dôvod použiť širokouhlý objektív aj v neakčných scénach. Inak by skrátka jeho ramená nezmestil do obrazového rámu... Čo poteší, je prítomnosť Johna Cenu v krikľavých kraťasoch, „korby“ rutinérsky prechádzajúcej akčnými scénami, no doposiaľ nedoceneného v čisto komediálnych úlohách. A hlavný antagonista Jasona Momou je zjav ako z iného filmu. Očividne si uvedomuje, v akej hlúposti to vlastne hrá a neuveriteľne si to užíva. Ironický ako „batmanovský“ Joker sa smeje na poučných monológoch Vina Diesela o rodine s ešte väčšou kadenciou, ako to robia postavy v už pomaly každom treťom CGI animovanom filme, Fast X 5prípadne Ježko Sonic vo vlastnej filmovej sérií.

Postáv je na jeden film možno až priveľa a ich vplyv na príbeh je taký zásadný asi ako mali na najdôležitejšie zvraty vo vlastnej trilógií komparzisti Pána prsteňov alebo všetci komplici arcizloduchov v bondovkách. „Torettova desiatka“ v ústrednom akčnom tíme sa už nebezpečne približuje Dannyho jedenástke. Čo však fungovalo pri elegantnej krimi komédií o zlodejoch trezorov lasvegaských kasín, rozhodne nepôsobí elegantne pri v asi tretine záberov z celého filmu nonstop sa obiehajúcich, na plyn dupajúcich, rýchlostné prevody zaraďujúcich a kolesami škrípucich účastníkoch cestnej premávky. Niektoré známe postavy sa príbehom len mihnú, aby uskutočnili krátke nepôsobivé a zväčša samoúčelné cameo len preto, aby sa v rámci celej filmovej série na nich nezabudlo. Nováčikovia typu agentky Tess v podaní Brie Larson, sú len prázdnym prísľubom vecí budúcichFast X 9. Takisto dej je vystavaný skôr ako „výberovka“ najikonickejších scén z minula, otvorene spejúca k akémusi osudovému dokončeniu príbehového oblúka začatého niekedy v roku 2001 prvým dielom v réžii Roba Cohena. Žeby tvorcom dochádzali nápady?

Bizarný je najmä záver s ohromným cliffhangarom, ktorý by mal navnadiť publikum na ďalšie plánované pokračovanie v takmer až marvelovskom duchu. Jedná sa totiž o úvodnú časť možno až trilógie, ktorá by mala eskapády svojich rýchlych a zbesilých protagonistov definitívne ukončiť. Aj keď sa o úvodných častiach údajnej „zakončovacej“ trilógie hovorilo už asi tak o dva diely dozadu... V sérií, kde sa zo spojencov stávajú diel od dielu nepriatelia a z nepriateľov nespochybniteľní „parťáci“, kde postavy tragicky zomierajú, aby sa neskôr len tak z vôle tvorcov vrátili späť medzi živých, je už dosť ťažké vnímať akýkoľvek dramatický zvrat líšiaci sa od jFast X 8ednoznačného happy endu naozaj vážne. A nepomáha tomu ani snaha prežívať tragiku v prípade komplikovanejších životných peripetií postáv, ktoré vždy hrali len druhé husle.

Rýchlo a zbesilo 10 je zábavne hlúpa adrenalínová jazda schopná zamestnancom automobiliek vohnať slzy do očí, inštruktorom šoférovania spôsobiť mnohonásobné infarkty, unudiť milovníkov artového kina absenciou akejkoľvek konštruktívnej introspekcie, čo by bola schopná preniknúť cez správny rozsah dezénu na pneumatikách až priamo do duše... Možno si niekto bude aj klopkať neveriacky na čelo s lamentovaním na tému, kam ten Hollywood v ostatných rokoch vlastne speje. No cieľová skupina divákov a najmä fanúšikovia série, ktorým je jasné, že ak má niečo číslovku desať, originalitu v tom hľadať netreba, sa určite schuti zasmejú. Možno ich film dokonca rozosmeje viac než ktorákoľvek z „právoplatných“ komédií za posledných pár rokov.

Fast X 7Rýchlo a zbesilo 10 (Fast X), USA, 2023
Dĺžka: 141 minút
Réžia: Louis Leterrier
Scenár: Justin Lin, Dan Mazeau
Kamera: Stephen F. Windon
Hudba: Brian Tyler
Strih: Dylan Highsmith, Kelly Matsumoto
Zvuk: Stephen P. Robinson, John Casali
Scénografia: Jan Roelfs, Kathryn Pyle, Chloe Kletsa
Kostýmy: Sanja Milkovic Hays
Produkcia: Justin Lin, Neal H. Moritz
Hrajú: Vin Diesel, Tyrese Gibson, Sung Kang, Ludacris, Michelle Rodriguez, Nathalie Emmanuel, Jason Momoa, Daniela Melchior, Brie Larson, Charlize Theron, Helen Mirren, Alan Ritchson, Jason Statham, Michael Rooker, Scott Eastwood, Jordana Brewster, Rita Moreno, Cardi B, Amber Sienna, Miraj Grbic, Calvin Chen, John Cena, Isabelle Bernardo, Leo Abelo Perry
Premiéra v SR: 18. mája 2023