Predtým, teraz a potom (Nana/Before, Now and Then)

Pot resizeČo vieme o Indonézii 60. rokov? Ide pravdepodobne o španielsku dedinu pre väčšinu divákov. No zahraničné snímky, zvlášť ázijského pôvodu, dokážu byť obzvlášť vzrušujúce – divákovi otvárajú nové svety. Po kritickom úspechu filmov Videné a nevidené (Sekala Niskala, 2017) a Yuni (2021) sa režisérka Kamila Andini vo svojom zrejme najambicióznejšom filme Predtým, teraz a potom ponára do hlbín turbulentnej minulosti Indonézie, aby zmapovala boj ženy, ktorej život bol poznačený nemilosrdným konfliktom. Film je adaptáciou románu Jais Darga Namaku od Ahdy Imrana, inšpirovaného životom Raden Nany Sunani, ženy, ktorá žila na západnej Jáve v 60. rokoch.

Film Kamily Andini, sa zaoberá ženami, ich útlakom a ich odporom. Príbeh sa odohráva v období politických nepokojov v Indonézii, keď znovu vypukne občianska vojna a nový prevrat vedie k násilnej protikomunistickej čistke. Divák sleduje Nanu (Happy Salma) v nedávnej minulosti, spolu so sestrou utekajú s Pot2 resizebábätkom cez les. Následne je ich otec popravený sekerou. Nanin manžel (Ib-nu Jamil) je nezvestný, čo v časoch vojny prakticky znamená smrť. Napriek tomu sa na chvíľu objaví medzi stromami. Rozdelenie časových línií, sna a reality, je nejasné. Po rokoch je situácia v krajine aj v Naninom živote stabilná, aspoň na prvý pohľad. Je vydatá za oveľa staršieho pána Dargu (Arswendy Bening Swara), má niekoľko deti, s ktorými má vrúcny, no podprahovo odmeraný vzťah. Túto ženu však nič nerozhodí, ani trochu hanlivé pohľady ostatných manželiek, ani zistenie, že jej muž si začal aféru s mladou Inou (Laura Basuki). Tieto skutočnosti ale postupne odkrývajú falošnú harmóniu jej života plnú kulís a dokonalej maškarády.

Podobne ako elegantne a s presnosťou prevedené tradičné tance, ktoré postavy predvádzajú v kľúčových momentoch, je aj samotný film Kamily Andini predovšetkým do neopozeraného prostredia Pot3 resizezasadenou zmyselnou hrou s estetikou, je cvičením starostlivo študovanej grácie, zdôraznenej opulentnými kostýmami a z každého záberu dýchajúcou historickou atmosférou. Protagonisti, ktorí sa navzájom zrkadlia zároveň s dvojníkmi, majú svoje emócie pod dokonalou kontrolou, tak ako aj svoju mimiku a gestá. Andini si udržuje pozvoľné tempo a ponára sa do melanchólie a pocitu ťaživej absencie. Spôsob, akým sa dej často pohybuje medzi snom a realitou, môže byť frustrujúci, ako aj fascinujúci. Predtým, teraz a potom často pôsobí ako indonézska verzia filmu Stvorení pre lásku (In the Mood for Love, 2000) od Wong Kar-waia. Obrazy, ktoré akoby boli nakrútené cez jemný opar, potlačené emócie skrývajúce viac, ako ukazujú, hudba, ktorá kombinuje valčíkové melódie a súčasnú popovú hudbu. Pre západný pohľad pôsobí film nevyhnutne exoticky. Skutočnosť, že nie všetko je zrozumiteľné, že podrobnosti politických okolností zostávajú ťažko pochopiteľné, však neruší.

Predtým, teraz a potom zobrazuje minulosť nie ako fakticky korektnú udalosť, ale ako subjektívne zidealizovanú či skreslenú ilúziu. Kamila Andini vo Pot4 resizesvojom filme otvára pohľad do života a emocionálneho sveta svojej hlavnej postavy rámovaný do krásnych scén nasýtených špecifickou vizuálnou a hudobnou farebnosťou. Prekonávanie triednych bariér a konvencií v podobe intímneho spojenia s jej konkurentkou vytvára takmer rozprávkový charakter: nostalgický závoj, cez ktorý presvitá trpká realita. Andini v detailoch jemne a fascinujúco zachytáva komplexné ženské emócie a vzťahy, ako aj tajomstvá, ktoré všetci uchovávame, častokrát aj pod hladkým povrchom. Predtým, teraz a potom je citlivo spracované, ale zároveň intenzívne dielo, ktoré ešte dlho po skončení zotrváva v zmysloch.

Pot5 resizePredtým, teraz a potom (Nana/ Before, Now and Then), Indonézia, 2022
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Kamila Andini