Strážcovia galaxie 3 (Guardians of the Galaxy Vol. 3)

Gal5 resizeMarvel už nutne potrebuje hit, čo platí o to viac, že v úvode roka odštartoval s trochu kontroverzne prijatou snímkou Ant-Man a Wasp: Quantumania. Tá totiž nebola práve ideálnym začiatkom piatej fázy a hoci sa filmom z MCU i naďalej darí, kritické prijatie klesá a pomaly sa vytráca aj nadšenie viacerých fanúšikov. O to viac sa preto oči upierali k záveru trilógie Jamesa Gunna, ktoré sa od začiatku javilo ako trochu väčšia stávka na istotu. Ako sa vydarili Strážcovia galaxie 3 ?

Po udalostiach predošlých filmov a minuloročného Sviatočného špeciálu sa pomerne nesúrodá skupinka usadila na známom mieste Ktoviekde, z ktorého si Gal resizevytvorila svoju základňu. Tú sa snaží pomaly zveľaďovať, no jednej noci prichádza nečakaný útok z vesmíru a hoci sa ho podarí s problémami odraziť, jeden z členov tímu – Rocket (Bradley Cooper) - sa ocitá v kritickom ohrození života. A keďže má v sebe implantovaný čip, zabraňujúci jeho vyliečeniu, líder skupiny Starlord (Chris Pratt), ktorý sa stále spamätáva zo smrti milovanej Gamory, neváha a okamžite uvedie do pochodu plán na záchranu svojho najlepšieho priateľa. Ten je však vcelku riskantný a stret, ku ktorému smerujú, môže viesť i ku koncu Strážcov galaxie v zložení aké už veľmi dobre poznáme a sme na neho zvyknutí.

V centre diania teda nie je žiadna epická záchrana sveta pred šialencom čo si chce podrobiť vesmír, iba „obyčajná“ snaha pomôcť jednému z kamarátov. Zápletke to dodáva istú naliehavosť, nakoľko sa celý tím púšťa do boja s časom, kde môže každá minúta výrazne ovplyvniť celkovú situáciu. Jednoduché to však vonkoncom nebude a to platí o to viac, že ústredný antagonista - Vrchný evolucionár – disponujúci Gal2 resizepriamymi väzbami na Rocketovu minulosť, je v snahe vytvoriť dokonalú spoločnosť posadnutý túžbou získať svoj bývalý testovací subjekt. Filmu každopádne prospieva, že sa miesto ďalšieho budovania univerza a prípravy na budúcnosť plne sústreďuje na svoje postavy a uzavretie ich príbehu. To podtrhujú aj potitulkové scény, ktoré sú dve, no oba plnia výhradne rolu epilógu.

Na tom, že film vyzerá ako vyzerá, má pritom najväčšiu zásluhu už spomínaný James Gunn. V podaní iného tvorcu by nepochybne disponoval odlišnou výstavbou a je vlastne vcelku otázne, či by niekto dokázal bez problémov nadviazať na jeho mimoriadne osobitý štýl. Z tohto pohľadu je teda určite dobré, že dostal šancu ukončiť svoj srdcový projekt a s ubiehajúcimi minútami je čoraz jasnejšie, že osobnosť podobného kalibru bude v budúcnosti marvelovskej mašinérii absentovať. Gunn totiž dokáže unikátnym Gal3 resizespôsobom miešať nálady a zo zdanlivo nekoherentných častí vyskladať dej, ktorý nielenže dáva hlavu a pätu, no súčasne mu vďaka silným témam a funkčnému posolstvu nechýba ani to povestné srdiečko. Akokoľvek klišovito to v konečnom dôsledku znie, no v prípade podobnej snímky je to asi najpresnejšie konštatovanie.

V súvislosti s tým je inak vhodné sa zmieniť, že film má až prekvapivo veľa smutných scén, či nečakane drsne vyznievajúcich momentov, čo u marveloviek vôbec nebýva v takomto pomere zvykom. To všetko síce v pravidelných intervaloch prekladá tradičný, tentokrát až pubertálne infantilný humor, na aký sú diváci zvyknutí, ten však, našťastie, nikdy nepôsobí samoúčelne, ani neskĺzava do vyloženej trápnosti. Gunnovi sa totiž darí balansovať na hrane a adekvátne to kompenzovať dostatočným záujmom o charaktery či ich motivácie. Zaujímavá je aj práca ústredným záporákom (Chukwudi Iwuji), kde sa Gal4 resizescenár ani omylom nesnaží vzbudzovať sympatie s jeho pohnútkami a prostredníctvom Rocketovych flashbackov si k nemu divák vypestuje skôr silný odpor. Je to však lepšie ako úplná ľahostajnosť? Rozhodne.

Všetko navyše oživuje využívanie čo najbizarnejších kulís či mimozemských stvorení, čo iba dotvára viac než unikátny tón. V porovnaní s nedávnou Quantumaniou pritom pôsobia podstatne reálnejšie, respektíve životnejšie a celkovo sa filmu darí v správnych chvíľach vzbudzovať vzrušenie z opulentného vizuálu, ktorý znova dopĺňa i mimoriadne padnúci pesničkový soundtrack zložený z hitov z uplynulého milénia. Zabúdať však nemožno ani na akciu, ktorá je ešte lepšia ako v predošlých častiach, čo len Gal7 resizepodtrhuje jednozáberová a choreograficky mimoriadne efektná scéna v úplnom finále. Spomínaný highlight tretieho dielu sa navyše nestratí ani medzi tým najlepším z už viac než tridsiatky filmov, a to je viac než veľká pochvala.

Niektoré z kritík sa inak dotýkali násilia páchaného na zvieratách, čo je však z môjho pohľadu silným nepochopením Gunnovho snaženia. Sám režisér a scenárista v jednej osobe sa totiž profiluje ako veľký milovník zvierat a ak podobné témy otvára, deje sa len preto, aby to otvorene kritizoval a upozorňoval na neetické zachádzanie so živými tvormi. Čo sa mu viac než darí, akokoľvek to miestami nie je príjemné sledovanie. No hoci je to nepochybne cieľom, mladší divák si z toho asi neodnesie pozitívne Gal9 resizespomienky a hodí sa na to upozorniť.

Strážcovia galaxie 3 sa skrátka vydarili nad všetky očakávania a pokiaľ odrátame kolaboráciu so Sony v podobe predvlaňajšieho titulu Spider-Man: Bez domova, počnúc Avengers: Endgame sme sa nedočkali pod ich taktovkou funkčnejšieho blockbusteru. A akokoľvek je to vlastne smutné, vedomie že i po rokoch dokáže Marvel prísť s niečim tak výrazným dokáže predsa len napĺňať diváka menším optimizmom.

Gal8 resizeStrážcovia galaxie 3 (Guardians of the Galaxy Vol. 3), USA, 2023
Dĺžka: 150 minút
Réžia: James Gunn
Predloha: Dan Abnett (komiks), Andy Lanning (komiks)
Scenár:James Gunn
Kamera:Henry Braham
Hudba:John Murphy
Strih:Greg D'Auria, Fred Raskin
Zvuk: David Acord
Scénografia: Beth Mickle, Rosemary Brandenburg
Kostýmy: Judianna Makovsky
Produkcia: Kevin Feige
Hrajú: Chris Pratt, Dave Bautista, Pom Klementieff, Bradley Cooper, Elizabeth Debicki, Zoe Saldana, Sean Gunn, Karen Gillan, Will Poulter, Vin Diesel, Sylvester Stallone, Chukwudi Iwuji, Daniela Melchior, Michael Rosenbaum, Maria Bakalova, Nico Santos, Sarah Alami, Stephen Blackehart, Linda Cardellini, Giovannie Cruz, Dane DiLiegro, Nathan Fillion, Mikaela Hoover, John William Wright, Michael Rooker, Judy Greer, Jennifer Holland, Seth Green, Ving Rhames, Asim Chaudhry, Tara Strong, Andrew Bachelor
Premiéra v SR: 4. mája 2023