Evil Dead: Vzostup zla (Evil Dead Rise)

Evi2 resizeNaturom Demento – Kniha mŕtvych, známa tiež pod zvučnejším názvom Necronomikon Ex-Mortis, je viazaná v ľudskej koži, uzamknutá ostrými tesákmi a pazúrmi, obsahujúca ilustrácie s textami o čiernej mágií v sumerskom jazyku zaznamenanými ľudskou krvou. Čítať z nej nahlas znamená koledovať si o veľký problém. Po prvý krát sa objavila už v poviedkach H.P. Lovecrafta, spomína ju vo svojej románovej fantasy Oko draka Stephen King a vraví sa tiež, že dopomohla k vzkrieseniu Jasona Voorheesa v deviatej epizóde Piatka trinásteho (1993). Teda, okrem iného... Jej hlavnou doménou sú však humorne strašidelné príbehy odvážneho Asha Williamsa (Bruce Campbell) z legendárnej filmovej trilógie Smrteľné zlo (1981-1992) režiséra Sama Raimiho, prípadne z remaku prvého dielu Lesný duch, ktorý s inou hŕstkou zlými silami groteskne ohrozovaných postáv priviedol na strieborné plátno Fede Alvarez v roku 2013.

Evi resizeKniha bola celé roky považovaná za stratenú, ak kým uprostred Los Angeles nedošlo k zemetraseniu, ktoré ju vyslobodilo z dôkladného betónového uväznenia v jednej na zbúranie hodnej, no stále nejakými nešťastníkmi obývanej bytovke. Pubertálni súrodenci Danny (príšerný Morgan Davies), Bridget (Gabrielle Echols) spoločne s malou Kassie (roztomilá Nell Fisher) sa práve v tej chvíli spoločne vracali z pizzerie s poctivou nádielkou svojej budúcej večere. Danny sa odhodlá preskúmať dieru v podlahe a nájde tam ako Naturom Demento, tak trojicu platní s nahrávkami vedeckých komentárov k jej textu. A, samozrejme, urobí presne tú osudovú chybu, na ktorú všetci fanúšikovia spomínanej Raimiho série netrpezlivo čakajú... Len čo z gramofónu v mladíkovej izbe zaznejú prvé citáty starovekej kliatby a Evi3 resizeDanny si uvedomí, že ihlu z platne len tak ľahko neodtrhne, posadne sympatickú matku všetkých troch detí Ellie (Alyssa Sutherland) veľmi krutý a nápadne manipulatívny démon. Ellie mala už pred posadnutím čo robiť, aby sa vyrovnala s opustením manžela, aktuálne považujúceho platenie výživného za deti ako serióznu náhradu za rodičovskú výchovu. Navyše celú jej rodinku v tom čase prišla navštíviť aj Elliena mladšia sestra Beth (skvelá Lily Sullivan), večne po svete rozlietaná zvuková technička rockovej kapely, čo za sestrou chodí zásadne len vtedy, keď potrebuje v niečom nutne poradiť... Teraz si Beth bude musieť poradiť sama a pokúsiť sa aj s Ellieninými deťmi z bytovky uniknúť. Vyskúšať si v takto extrémnej situácií pred tým, ako sa sama stane matkou vlastného dieťaťa, všetky „pôvaby“ náhradného rodičovstva. Výťah na ich poschodie v Evi4 resizebytovke však pôsobí trochu ako ústa, chystajúce sa cez svoje stále zatvárajúce sa a otvárajúce dvojkrídle dvere niekoho zhltnúť, prípadne vo svojich útrobách nejakého nešťastníka utopiť v hektolitroch krvi. Takže pri prípadnej snahe o útek, tadiaľto žiadna bezpečná cesta nevedie. A tiež tam, kde pred tým bolo schodisko, je momentálne len nebezpečne vyzerajúca diera do tmou zahaleného neznáma neodhadnuteľnej hĺbky. Snáď sa niekde nájde aspoň motorová píla s dobre nabrúsenou reťazou, keby bolo treba proti démonovi použiť trošku drastickejšie metódy sebaobrany...

Evil Dead: Vzostup zla scenáristu a režiséra Lee Cronina inteligentne navracia typický naratívny Evi5 resizevzorec predchádzajúcich dielov série, zabýva ho novými a rozhodne nie nezaujímavými postavami – výrazne sa však líšiacimi od bežných protagonistov predchádzajúcich dielov a, čo je hlavné, preskúmava možnosti doposiaľ nestvárneného, klaustrofobicky izolovaného mestského prostredia. Je veľmi príjemné, že „hrdinkami“ groteskne krvavého príbehu sú tento raz výlučne ženské postavy. Triumfálne sa zbavujú stereotypných „nálepiek“ jednoznačných obetí (stačí si spomenúť na nechváľne známu scénu „znásilnenia“ stromom, ktorá prvému Smrteľnému zlu svojho času „vybojovala“ najvyššiu možnú divácku neprístupnosť v USA), objektov vyrovnávania sa so stratou pre doposiaľ zväčša mužského – hoci divákmi milovaného protagonistu, či jeho na vedľajšiu koľaj odsunutých pomocníčok v boji. Čelia všetkému, čomu čelil ich ikonický predchodca komicky sa pitvoriaci ako Jim Carrey s Evi6 resizevýraznejšou bradou a motorovou pílou namiesto ruky. Čelia dokonca „intímnejším“, dospelejšie poňatým hrôzam z nenaplnených vzťahov, rafinovanej emocionálnej manipulácií a navrch akýmsi archetypálnym, všeľudským, všekultúrnym, nadčasovým strachom z niektorých aspektov rodičovstva.

Po prvý raz v sérií musia tiež čeliť neopísateľnej hrôze a chaosu aj deti. To režiséra motivuje ku kultivovaným citáciam nejednej pamätnej scény z Osvietenia (1980) Stanleyho Kubricka. V určitý moment sa dokonca schyľuje k „materinskej“ záchrannej misií na územie najnebezpečnejšej hrozby Evi10 resizepodľa vzoru pátrania postavy Ellen Ripleyovej po Newt v záverečnom dejstve Votrelcov (1986) Jamesa Camerona. Po rozsiahlejšej expozícií a predstavení atypických protagonistov, v atypickom prostredí sa príbeh začne odvíjať podľa dobre známej šablóny. Nové príbehové prvky pomáhajú divákovi viac sa zžiť s postavami, báť sa o ne odlišným spôsobom ako svojho času o Asha Williamsa a tiež im aj držať palce vo vyhrotených chvíľach. Známa príbehová šablóna na druhej strane pomáha príbeh príjemne odľahčiť, keď to začne byť naozaj nutné. Pre sériu Smrteľné zlo je charakteristický určitý groteskný prístup k stvárneniu často veľmi brutálneho násilia a krvavostí. Sam Raimi vždy vedel, Evi7 resizeako skrz obrazové a auditívne náznaky gradovať ponurú atmosféru. Vedel tiež, ako explicitným pohľadom na násilie doviesť publikum na akúsi pomyselnú hranicu, za ktorou sa už vôbec nedá chápať vážne. A niekedy doviedol publikum až za ňu. Presne na túto hranicu dokáže diváka nápadito dostať aj režisér aktuálneho Evil Dead: Vzostup zla Lee Cronin.

Samovi Raimimu v jeho pôvodnej sérií spravidla stačil nízky rozpočet. Z neho dokázal „vydolovať“ úplné maximum na základe originálnych nápadov s pohybmi kamery, rakurzamy, strihom, či svojrázne Evi8 resizezlovestnými maskami a praktickými efektmi. Lee Cronin v ničom z toho nezaostáva. Kamera Davea Garbetta „pácha“ veľmi náhle jazdy temnými zákutiami bytovky, krúti sa, občas sa dokonca stavia hore nohami. Priam lahôdkovo pôsobia scény deformujúce obraz na spôsob rybieho oka, keď sa postavy skryté v jednom z bytov pozerajú cez prezor dverí na desivé udalosti práve prebiehajúce na chodbe. Zásadný podiel na hutnosti atmosféry má minimalistická výprava Nicka Bassetta, rekvizity navrhnuté Garethom Edwardsom, často slúžiace protagonistom na sebaobranu a najmä zlovestný makeup celej armády maskérov. Hudba Stephena McKeona je zvláštnou, originálnou zmesou zaujímavých pochmúrnych melódií a totálne chaotickej disharmónie pripomínajúcej niekdajšie Evi9 resizeexperimenty autora filmovej hudby Elliota Goldenthala na pamätnom soundtracku k Votrelcovi³ (1992).

Evil Dead: Vzostup zla je sviatkom pre milovníkov splatter hororových, niekedy desivých, niekedy príjemne úsmevných krvavostí. Je to snímka nápaditá, dômyselne sa pohrávajúca s možnosťami filmovej reči. Na jednej strane konzervatívne zavádzajúca späť základnú dejovú kostru svojich štyroch filmových predchodcov – a populárneho televízneho seriálu Ash versus Evil Dead vysielaného v troch sezónach z rokov 2015-2018, no na druhej tiež reagujúca na aktuálne módne trendy. Po jej zhliadnutí si nejeden divák dá dosť dobrý pozor na kuchynské strúhadlá a možno aj zatúži zase raz uvidieť na pozícií jedného z hlavných hrdinov napríklad aj také nevinne vyzerajúce desaťročné dievčatko s dobre naostreným drveným kôlom, čo v správny moment vie, ako ho použiť.

Evi11 resizeEvil Dead: Vzostup zla ((Evil Dead Rise), USA, Írsko, Nový Zéland, 2023
Dĺžka: 97 minút
Réžia: Lee Cronin