Akí sme boli (Wer wir waren)

Boli resizeAko by sa na našu súčasnosť pozerali a hodnotili ďalšie, budúce generácie? Ako by sa budúci človek pozrel na našu planétu a jej stav? Keď my, ktorí tu ešte žijeme v roku 2023, budeme už dávno preč. Dve z kľúčových otázok, na ktoré sa režisér Marc Bauder snaží odpovedať svojím dokumentom Akí sme boli . Za týmto účelom sleduje šiestich protagonistov, ktorí sa na svet a život samotný pozerajú z veľmi odlišných perspektív: astronauta Alexandra Gersta, oceánologičku Sylviu Earleovú, ekonóma Dennisa Snowera, na etiku robotov sa zameriavajúcu Janinu Loh, Matthieua Ricarda, budhistického mnícha, a sociológa Felwina Sarra. Spolu s Bauderom sa púšťajú do hľadania odpovede, ktorá zahŕňa spoločnosť a celé ľudstvo. Marc Bauder sa narodil v Štuttgarte a špecializuje sa predovšetkým na dokumentárne filmy a televízne reportáže, no nakrútil aj hrané filmy ako napríklad Das System (2016).

Boli2 resizeAkí sme boli priamo odkazuje na posledné dielo intelektuála Rogera Willemsena, ktorý zomrel na rakovinu v roku 2016. Jeho zväzok esejí Akí sme boli sa v skutočnosti mal stať knihou, ale k tomu sa nikdy nedospelo. Marc Bauder sa postavil pred obrovskú úlohu preniesť náročný text do kina, do miesta, ktoré pravidelne otriasa ľudstvom temnými predstavami budúcnosti, ale nezmení jeho správanie udržateľným spôsobom. Jeho šesť rozhovorových partnerov si múdro vybral, aby rozvinul Boli3 resizeWillemsenove tézy v niekoľkých smeroch a nechal ich vzájomne zápasiť. A úloha rozlúštiť tieto jednotlivé vstupy sa ukazuje ako vcelku zložitá, najmä preto, že vo vyjadreniach sa banálne a dávno známe takmer bez rozdielu mieša s vysoko komplexnými faktami a nie každý odborník pôsobí rovnako vzrušujúco a zaujímavo.

Na rozdiel od iných eko-filmov sa Akí sme boli nezameriava nutne na deštrukciu a záhubu, ale na nádej. Obrazy vytvorené pre veľkú obrazovku kina oslavujú majestátnosť planéty, jej rozmanitosť, silu a zázrak. Už len na vizuálnej úrovni malý výlet okolo sveta spúšťa asociácie potvrdzujúce život. Žiadne z navštívených miest sa nezdá byť nenávratne stratené, dokonca ani Fukušima. Aké sme boli je v Boli6 resizepodstate obrovskou zbierkou myšlienok, ktorá okrem šiestich vedcov a mysliteľov obsahuje aj ďalší pohľad. Myšlienky protagonistov sú totiž opakovane sprevádzané a prerušované citátmi z Willemsenových esejí. Niekedy až kontemplatívne zábery prírody tvoria potrebný rámec pre film, pri ktorom sa divák niekedy môže stratiť v záplave stanovísk, hoci si ho môže užívať pre jeho otvorenosť.

Vizuálny jazyk je silnou stránkou filmu, otvára priestor na zamyslenie bez poskytovania odpovedí a bez Boli5 resizevnucovania nadbytočného informačného bordelu. Do istej miery však uniká dramaturgická logika filmu. Prečo ktorý odborník vstupuje do hry a ako môže jedna myšlienková škola profitovať z druhej, nie je úplne jasné, respéktíve je presvedčivé len na príklade napätia medzi vesmírom a hlbinným morom spomenutým na začiatku. Ostatné príspevky pôsobia trochu svojvoľne, nezaradene, akoby mohli byť pridané ale aj kľudne opomenuté bez výraznej ujmy na obsahu.

Boli4 resizeAkí sme boli ukazuje krásu Zeme, ako aj krehkosť ekologickej rovnováhy a hľadá alternatívy, ktoré nakoniec musia viesť k úplnej zmene životného štýlu. Komplexnosť a rozmanitosť tematizovaných nápadov, stanovísk a teórií odzrkadľuje tvrdú realitu: neexistuje žiadny jednoduchý, jednoliaty plán pre udržateľný obrat v zachovaní života na modrej planéte. Vo všeobecnosti je Bauderov film veľmi úprimný a nepodlieha ilúziám, no zároveň oplýva istou dávkou nádeje. Film by sme mali chápať ako výzvu prevziať (väčšiu) zodpovednosť za svoje činy a vyvolať tak zmeny k lepšiemu.

Boli8 resizeAkí sme boli (Wer wir waren/Who We Were) Nemecko, 2021
Dĺžka: 115 minút
Réžia:Marc Bauder