Veľryba (The Whale)

Ryba resizeDarren Aronofsky, jeden z najtalentovanejších režisérov súčasnosti, nakrútil, pre seba celkom netypicky, komornú drámu vychádzajúcu z rovnomennej divadelnej hry Samuela D. Huntera, ktorá nesie nejednoznačný a mnoho interpretovateľný názov Veľryba. Pôvodná divadelná hra zasiahla autorského režiséra Aronofskeho natoľko, že sa tento raz vzdal svojej úlohy scenáristu a pôsobí teda v tomto prípade primárne ako realizátor silného a emočne ťažkého príbehu, ktorým sa Hunter vyrovnáva so svojou homosexualitou a traumou prerastajúcou v sústavné prejedanie.

Vzniká tak občas až klaustrofóbická snímka situovaná do priestorov jedného skromne zariadeného bytu, kde svoje posledné chvíle prežíva morbídne obézny Charlie doplácajúci na svoju tragickú životosprávu. Pocit uväznenia vo vlastnom byte pre obmedzené schopností pohybu je však nič oproti omnoho Ryba3 resizestiesňujúcejšiemu pocitu, že je Charlie väzňom vo vlastnom neforemnom obrovskom tele. Niekde pod odpudivým povrchom sa totiž skrýva optimisticky naladený človek plný dobrej vôle, doplácajúci však na svoje životné chyby a ťažké rozhodnutia, ktoré mali za následok rozvrat jeho rodiny.

Charlie opustí rodinu kvôli milencovi, následkom čoho s ním manželka preruší akýkoľvek kontakt a neumožňuje mu ani, aby sa stretával so svojou maloletou dcérou. Po dlhých deviatich rokoch sa dcéra Ellie objavuje v jeho byte bez vedomia matky, aby pred Charliem prezentovala a demonštrovala svoj odpor k nemu samotnému. Charlie však vidí za túto nepríjemnú fasádu a nedokáže vidieť svoju dlho Ellie inak ako perspektívneho a dobrého človeka. Divák môže len hádať, či k sebe skutočne dokážu nájsť cestu, a či po všetkých krivdách dokáže tínedžerka v období vzdoru vidieť na otcovi niečo viac než len veľké upotené telo.

Sympatie k Charliemu si divák buduje postupne a prvý pohľad na extrémne obézneho muža, ktorý sa v Ryba6 resizejednom z prvých záberov pokúša uspokojiť pri pozeraní gay porna, bude odpudivý. Aronofsky stavia napätie práve na kontraste medzi nepríjemným vzhľadom muža a jeho vnútrom, ktoré skrýva raneného a dobrosrdečného človeka na ceste, z ktorej už niet úniku. Veľryba z názvu odkazuje k Melvillovmu románu Biela veľryba, k obrovským telesným proporciám Charileho človeka – veľryby, ale v hlbšom zmysle aj k Charlieho boji so sebou samým, s vlastnou posadnutosťou jedlom, ktorá ho ženie do záhuby. Je ako kapitán Achab, ženúci sa za veľrybou Moby Dick, a zvádza rovnaký boj s prírodou, s pomyselnou veľrybou, ktorá pohltila jeho telo.

Režisér Aronofsky si vo svojej viac ako dvadsaťročnej filmovej kariére vybudoval reputáciu, že je príchod každého jeho nového filmu veľkou udalosťou pre nejedného filmového fanúšika. Kritiku i divákov zaujal predovšetkým vizuálne podmanivými filmami ako Requiem za sen, Fontána či Čierna labuť, no schopnosť vykresliť intímny portrét outsidera preukázal v dramatickom filme Wrestler s hercom Mickey Ryba2 resizeRourkom, ktorému táto úloha vyniesla jedinú oscarovú nomináciu za najlepší herecký výkon. To, čo sa nepodarilo Rourkovi sa napokon podarilo predstaviteľovi Charlieho Brendanovi Fraserovi, ktorý si (ako je už známe) za mimoriadne náročnú úlohu sošku skutočne odniesol a premenil tak svoju jedinú oscarovú nomináciu vďaka príležitosti, ktorú mu poskytol Aronofsky. Fraser bol v 90. rokoch vnímaný predovšetkým ako komediálny herec, pričom utkvel v pamäti mnohých ako dobrodruh vo filme Múmia, čo bola variácia na príbehy populárnejšieho Indiana Jonesa. Jeho kariéra v poslednej dobe upadala a sám Fraser zápasil so psychickými problémami po tom, čo čelil sexuálnemu obťažovaniu zo strany jedného z mocných mužov Hollywoodu. Azda aj tento nepríjemný zážitok predurčil Frasera k jeho životnej úlohe, v ktorej, v ťažkom obleku a pod nánosom mejkapu, bojuje s obrím telom podobne ako Charlie. A je to aj strhujúci výkon Brendana Frasera, vďaka čomu je Veľryba výnimočným a emóciami nabitým filmom, ktorý sa oplatí vidieť.

Ryba4 resizeVeľryba (The Whale), USA, 2022
Dĺžka: 117 minút
Réžia: Darren Aronofsky