Navždy mladí (Les Amandiers)

Mladí4 resizeOsemdesiate roky vo Francúzsku a v Nanterre sa konajú prijímacie pohovory na slávnu školu Théȃtre des Amandiers, ktorej riaditeľom bol v tom čase divadelný, ale aj filmový režisér Patrice Chéreau (považovaný za zázračné dieťa francúzskeho divadla) a Catherine Tasca (1982 - 1990). Vo filme Navždy mladí, režisérka, herečka a scenáristka Valeria Bruni Tedeschi, dosadila namiesto Catherine Tasca, Pierra Romansa, známeho divadelného režiséra, ktorého hra Micha Lescot.

Bolo to už dávno, zdroje sú protichodné, jedno je však isté, že Chéreau a Tasca boli v spomínanom čase riaditeľmi divadla a Chéreau v roku 1987 nakrútil Mladi resizefilm Hôtel de France, ktorý je adaptáciou divadelnej hry Antona Pavloviča Čechova Platonov, v ktorom mu bol jedným z asistentov Pierre Romans, vo filme hrali absolventi divadla Amadiers, medzi nimi aj režisérka filmu Valeria Bruni Tedeschi, ktorá hrala Soniu, teda Navždy Mladí sú jej veľmi osobný film a takisto poctou tejto slávenej školy.

Vráťme sa teda na začiatok, pred budovou divadla sa schádzajú mladí 20 – roční adepti herectva, s nádejou, že ich na školu príjmu. Každý z nich má inú motiváciu, jeden chce niečo dokázať matke, druhý zasa sám nevie prečo, jeden sa len nudí, pre mnohých je však vzorom riaditeľ Patrice Chéreau (Loius Garrel), priznávajú rôzne pohnútky, ale len máloktorí chcú skutočne hrať. Je na vedení divadla pre koho sa rozhodne. Bude to sympatické a talentované dievča z dobre situovanej rodiny Stella (Nadia Mladí5 resizeTereszkievicz), charizmatický tak trochu do vetra Etienne (Sofiane Bennancer), bláznivá no zároveň rozvážna Adèle (Clara Bretheau), talentovaný Victor (Vassili Schneider) alebo pekná Anaïs (Léna Garrel). Majú šťastie dostali sa na školu a čaká ich príprava na Čechovovu hru Platonov. Chéreau si do obsadenia, kto ktorú úlohu dostane, nenechá ani nikoho hovoriť, ani poradiť. Aj noví absolventi musia prijať to čo im prísny režisér pridelí. Okrem tvrdých cvičení a prvotného nadšenia sa nevrhnú len do hrania, ale aj do života, a to rovnými nohami. Nezabudnime, že sa píšu 80. roky minulého storočia, všetko je zrazu dovolené, voľná láska, drogy a AIDS je na vzostupe. Pochopiteľne sa to dotkne aj našich divadelných nadšencov. Pre Stellu je Etienne láska na prvý pohľad, spaľujúca, vášnivá, bez predsudkov a bezhraničná. Neprekáža jej, že je večne pod vplyvom drog, jeho správanie Mladí6 resizeje nevypočítateľné, akoby Stelle chýbal pud sebazáchovy. Darmo ju neustále varuje rozvážna Adèle – tá jediná je nad vecou, nielen v prípade priateľky, ale všeobecne. Kým ostatné kamarátky skúšajú vzťahy na všetky strany, ona jediná nemusí utekať k lekárom či je pozitívna na AIDS, nemá sa čoho obávať. Až neuveriteľne sa vie povzniesť táto červenovlasá Adèle Magyaros nad všetko. No nielen poslucháčov kvária drogy, hojne si ich dopraje aj režisér Romans (Micha Lescot) a nepohrdne nimi ani Chéreau. Okrem tvrdých skúšok hystéria prepukne vo chvíli, keď sa prevalí, že Franckova (Noham Edje) žena porodila dieťa a má AIDS. Kým dievča rodilo, rozdali si to s ním viaceré dámy a teraz prežívajú muky. Takýto spôsob života nemožno žiť do nekonečna – raz ich niečo musí prebudiť. A stane sa...

mladi7 resizeÚstrednou témou filmu je však nacvičovanie Čechovovej hry s mladými adeptami herectva a jej úspešné uvedenie pred publikom. Explicitne tam smeruje celé rozprávanie. Tvorivé i ľúbostné muky až obsesívne prežíva Stella akési alter ego Valarie Bruni Tedeschi (sestra Carly Bruni, manželky exprezidenta Nicolasa Sarkozyho). Odpoveď do akej miery sa stotožnila s postavou, vie len ona sama. Vektorom sa stal ponor do výkladu Čechovho diela a v neposlednom rade jeho odkaz pre súčasnosť. Aj hrdinovia týchto dní trpia, explicitne bojujú so svojimi démonmi, často ich nedokážu poraziť, nevedia sa vymaniť z nudy všedných dní, krátia si chvíle obsesívnymi predstavami, bezhraničným sexom a užívaním drog. Že im to problémy vyriešiť nepomôže zistia až vtedy, keď je už neskoro. Je v nich aj akési fatálne odovzdanie sa do rúk osudu. Často ho spôsobuje defetizmus, ako je to v prípade zamilovaného a večne nespokojného Etienna. Sofiane Bennancer presne zapadá do tejto charakteristiky, ale prečo sa tam dostal sa nedozvedáme. Je Mladí2 resizepravda, že sa s ním zoznamujeme už ako s človekom silne závislým od drog. Stella, stelesnená Nadiou Tereszkievicz, je jednoznačne jeho protipól, trochu u nej absentuje pud sebazáchovy, ale má svojim založením k profesii, ktorá si vybrala najbližšie. Je citlivá, vnímavá, trpiaca a verná sebe samej. Škoda, že medzi dvomi najhlavnejšími aktérmi nie vždy funguje chémia, akoby sa Etiennovými excesmi neraz vytrácala. Zaujímavou postavou je sám legendárny Patrice Chéreau v podaní populárneho Louisa Garella. Patrice je umelec každým slovom, gestom, často až príliš neurotický, no nie nevypočítateľný, je to celistvá osobnosť, ktorá si ide za svojím a vie ako na to, aj keď nič ľudské mu nie je cudzie. Pochvalu by si zaslúžil celý herecký ansámbel, lebo mladí herci vdýchli tomuto rozvláčnemu, niekedy až Mladí8 resizechaoticky vyrozprávanému filmu, autentickosť. Snímka vznikla ako pocta umelcovi a divadlu a myslím si, že ju do istej miery režisérka naplnila. K vykresleniu atmosféry vzniku jedného divadelného predstavenia a k úspešnému vedeniu žiakov školy, prispela roztekanou, ale funkčnou kamerou aj práca kameramana Juliena Pouparda.

Osemdesiate roky minulého storočia boli dosť hektické, film Navždy mladí hovoriaci v podtexte, že také dačo sa ešte nikomu nepodarilo, sa ich sa ich zdanlivú integritu podarilo narušiť večným a už aj banálnym príbehom o osudovej láske a zakomponovať do toho aj príbeh jednej školy. Najväčším kameňom úrazu je však dĺžka filmu (126 minút), stačilo zostručniť a skrátiť zdĺhavé prijímacie pohovory, aby sme sa viac zoznámili s osudmi jednotlivých hrdinov a hlbšie vnikli do ich komplikovaného sveta. Fragmentami sa to celkom vyjadriť nedá. No aj tak je to sympatický exkurz do súčasnej francúzskej tvorby, o ktorej vieme skutočne pramálo.

Mladí3 resizeNavždy mladí (Les Amandiers), Francúzsko, 2022
Dĺžka: 126 minút
Réžia: Valeria Bruni Tedeschi
Scenár: Valeria Bruni Tedeschi, Noémie Lvovsky, Agnès de Sacy
Kamera: Julien Poupard
Strih: Anne Weil
Scénografia: Emmanuelle Duplay
Produkcia: Patrick Sobelman, Alexandra Henochsberg
Hrajú: Louis Garrel, Nadia Tereszkiewicz, Micha Lescot, Sofiane Bennancer, Vassili Schneider, Alexia Chardard, Baptiste Carrion-Weiss, Léna Garrel, Liv Henneguier, Sarah Henochsberg, Farida Rahouadj, Oscar Lesage, Noham Edje, Clara Bretheau
Distrinbúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 23. marca 2023