Niekto klope na dvere (Knoct at the Cabin)

Dvere resizeAmerický režisér indického pôvodu M. Night Shyamalan písal po väčšinu svojej kariéry filmy podľa vlastných scenárov. Vždy obsahovali nadprirodzené prvky a sú zaraďované do žánrov horor, sci-fi, prípadne fantasy. Nájdu sa aj výnimky, ako napríklad found footage The Visit, kde sa scenár zaobišiel bez fantazijného motívu. Jeho posledné dva filmy, Old a Niekto klope na dvere však vznikli už ako adaptácie, a to nie príliš známych literárnych predlôh. V oboch prípadoch je podľa filmového výsledku zrejmé, čím Shyamalana predlohy ohúrili. Opäť sa ocitáme na pôde plnej nadprirodzených úkazov bez racionálneho vysvetlenia a opäť musia na reagovať obyčajní ľudia.

Podobnou charakteristikou sa na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia pýšil svetoznámy seriál The Twilight Zone. Seriál Niekto Dvere2 resizeklope na dvere svojou dramaturgickou výstavbou, komornou tiesnivou atmosférou, nečakaným vystavením človeka do nadprirodzenej situácie a pomalším tempom tzv. starej filmárskej školy pripomína rozhodne viac ako súčasný mainstreamový hollywoodsky horor. Dá sa preto očakávať, že jeho napäto očakávaná novinka opäť rozdelí publikum na dva tábory a hodnotenia sa budú pohybovať na celej škále hodnotiacej stupnice. Vzhľadom na to, že Shyamalan bol vždy autorským režisérom, je takéto konštatovanie, podobne ako v prípade kontroverzne prijatého Old, viac poklonou než kritikou.

Príbeh založený na motívoch knihy Paula Tremblaya The Cabin at the End of the World je na prvý pohľad veľmi jednoduchý. Rodina skladajúca sa z dvoch otcov homosexuálnej orientácie a ich adoptívnej dcérky ázijského pôvodu si vyjde na dovolenku do útulnej chaty v lesoch v okolí Philadelphie. Už v prvej sekvencii filmu však spoznávame tajomného muža v stredných rokoch Dvere4 resizeLeonarda (typologicky presne obsadený Dave Bautista) pri rozhovore s malou Wen (zameniteľná a nie príliš výrazná Kristen Cui) tráviacej čas v prírode chytaním kobyliek do sklenenej nádoby (ako býva u režiséra zvykom, v priebehu deja sa tento obraz ukáže ako dôležitý významotvorný detail). Onedlho na to zaklope Leonard spoločne s ďalšími troma ľuďmi na dvere chaty a požiada mužský pár, aby ich vpustil dnu. Eric (Jonathan Groff) a Andrew (Ben Aldridge) pochopiteľne odmietnu a tak sa štvorica dostane dovnútra násilím. To však (aspoň nie s trvalými následkami pre obete) nepácha na neznámych cudzincoch, pretože z istého, veľmi abstraktne znejúceho dôvodu, im nemôže nikto ublížiť.

Eric, Andrew a Wen sú vyzvaní, aby obetovali jedného člena rodiny pre záchranu sveta pred apokalypsou. Požiadavka znie ako z úst náboženských fanatikov a zároveň utečencov z psychiatrickej Dvere6 resizeliečebne a podobne na tieto slová reaguje aj mužský pár. Nasledujúce udalosti a ťažko pochopiteľné správanie neželaných návštevníkov však začnú v hlavných hrdinoch naštrbovať ich racionálne myslenie. Zviazaní muži musia bojovať nielen proti votrelcom rýdzo striktnou logikou, ale aj so svojim vnútrom a časom aj s vlastným svetonázorom.

Práve správne napojenie sa na pocity dvoch hlavných mužských protagonistov je potencionálnym kľúčom k pozitívnemu prijatiu snímky a jej zaujímavých tém. Tie sa, podobne ako v ďalších Shyamalanových snímkach, odkrývajú pred divákom postupne až do prekvapivého finále. Zásadný zvrat v tretej tretine snímky sa týka identity štyroch antagonistov a poskytuje nový pohľad na celú netradičnú situáciu, v ktorej sa ocitli naši „bežní“ hrdinovia. Film je kvalitne režijne spracovaný, čo už Dvere8 resizebýva u Inda zvykom, jeho vnútorná sila však spočíva v reakciách postáv na konkrétne činy Leonarda a jeho kumpánov a predovšetkým v citovom rozpoložení protagonistov ako pred finálnym osudovým rozhodnutím, tak aj po ňom.

Niekto klope na dvere spadá viac do kategórie psychologická dráma s hororovými prvkami, než medzi priamočiare explicitné horory a ak postavám ich rozpoloženie neuveríte, neuspeje u vás film ani ako celok. Shyamalanova novinka je v jadre totiž veľmi cynická a je v určitom zmysle akýmsi protipólom jeho legendárnych Znamení z roku 2002. Dá sa tak logicky predpokladať, že ak vám pripadalo podnetné vyústenie tohto vyše dvadsať rokov starého filmu, osloví vás aj nejednoznačná pointa a záverečné zábery snímky Niekto klope na dvere.

Dvere7 resizeNiekto klope na dvere (Knock at the Cabin), USA, 2023
Dĺžka: 102 minút
Réžia: M. Night Shyamalan
Predloha: Paul Tremblay (kniha)
Scenár: M. Night Shyamalan, Steve Desmond, Michael Sherman
Kamera: Jarin Blaschke, Lowell A. Meyer
Hudba: Herdís Stefánsdóttir
Strih: Noemi Katharina Preiswerk
Zvuk: Christian T. Cooke, Oleg Kulchytskyi
Scénografia: Naaman Marshall, Karen Frick
Masky: Alexis Arenas
Kostýmy: Caroline Duncan
Produkcia: M. Night Shyamalan, Marc Bienstock, Ashwin Rajan
Hrajú: Dave Bautista, Jonathan Groff, Ben Aldridge, Nikki Amuka-Bird, Rupert Grint, Abby Qu-inn, Kristen Cui, M. Night Shyamalan, Hanna Gaffney, Clare Louise Frost, William Ragsdale, McKenna Kerrigan, Satomi Hofmann, Lee Avant, Kittson O'Neill, Saria Chen
Premiéra v SR: 2. februára 2023