Beštia (Beast)

Best resizeBeštiou sa známy islandský režisér Baltasar Kormákur vzďaľuje od chladnej domoviny a situuje príbeh do slnkom zaliatej Južnej Afriky. Kormakurovi, ktorý na režisérskej stoličke debutoval roku 2000 pozoruhodným trpko-humorným filmom S milenkou mojej matky, sa podarilo presadiť aj v prostredí komerčného filmu, a tak už zrejme nikoho neprekvapí, že sa v tomto čisto americkom filme pokúša skôr o napínavú blockbusterovú zábavu s vraždiacim levom, než o film, ktorým by potešil fanúšikov európskeho kina.

Film sa začína pohľadom na skupinku pytliakov na love, pričom z lovcov sa čoskoro stávajú lovení. Po tom, čo títo pytliaci pripravia o život niekoľko šeliem, Best2 resizeich totiž napadne jeden z preživších levov, pričom sa zdá, že sa v jeho prípade jedná o akt pomsty. V hneve následne šelma útočí na všetko ľudské v okolí. To netuší rodinka, ktorá sa práve v tomto čase vyberá na výlet po krásach juhoafrickej prírody. Je jasné, že stretnutie s rozzúreným predátorom bude pre nich smrteľne nebezpečné.

Zaujímavé je, že v prípade filmu Beštia, nemožno považovať agresívneho leva za stelesnenie chladnokrvného zla, to predstavujú skôr pytliaci vraždiaci vzácne zvieratá s vidinou zisku. Lev je tu „zloduch“ nie nepodobný Frankensteinovmu monštru, teda obeťou dovedenou do zúrivosti následkom krutosti okolia. Útočí, keďže má strach o vlastný život a jeho dôvera v ľudský rod je podlomená natoľko, že si s pytliakmi zamieňa každého ľudského jednotlivca. Zaradenie do kolónky horor je trocha Best3 resizeproblematické, keďže lev v podstate nedisponuje žiadnymi nadprirodzenými schopnosťami, nemá enormnú veľkosť a od klasickej šelmy sa odlišuje iba atypickým a neprirodzeným správaním. „Pomsta“, ktorej sa vzápätí dopúšťa môže byť teda skôr následkom šoku, dezorientácie a strachu o vlastnú existenciu. Scény, v ktorých dochádza ku konfrontácii medzi vydesenou rodinkou rozzúreným dravcom, sú vydarené a film na nich stojí, keďže rodinno-dramatická linka nijakým spôsobom nefunguje a je len zbierkou klišé známych z iných snímok.

Najznámejšou tvárou filmu je populárny černošský herec Idris Elba, ktorý sa v úlohe doktora Nata Danielsa ocitá so svojimi dvoma dcérami v atraktívnom africkom prostredí, aby tu nachádzal stopy po Best4 resizesvojej zosnulej manželke. Tá v nedávnom období podľahla rakovine, pričom jej Nate nebol nablízku, čo mu dosiaľ deti nevedia odpustiť. Je jasné, že toto sklamanie môže odčiniť iba hrdinskými skutkami, ktoré preukáže v boji na život a na smrť, aby tak ochránil život nielen svoj, ale aj svojich detí. Prítomnosť dvoch Natových dcér napokon posilňuje napätie, keďže divák sa bude väčšmi báť o bezbranné bytosti v prieskumnom džípe, ako o ich skúseného a dobre stavaného otca. Rovnako aj Nate musí zvažovať svoje činy, aby tak neohrozil vlastné deti a snaží sa byť vo väčšine prípadov rozvážny. V niektorých momentoch však túto rozvážnosť podrývajú nerozumné činy jeho dcér. Viacero hlúpych rozhodnutí, ako to už v napínavých filmoch býva, je však hnacím motorom k akčným scénam a Kormákur spolu so zvyšujúcim pocitom ohrozenia o hlavné postavy schopne uplatňuje hororové prvky, vrátane niekoľkých vydarených „ľakačiek“. Natov strach o vlastné deti je napokon dobre interpretovaný v hororovo-snovej scéne, keď sa Nate zobudí v automobilových priestoroch a so zdesením zistí, že jeho dcéry v ňom nie sú Best5 resizeprítomné. Vzápätí sa môže len nečinne prizerať, ako sa stávajú obeťou predátora za sklami terénneho auta.

Na záver treba vyzdvihnúť vydarené CGI efekty, ktoré vo filme nahrádzajú reálne zvery a rozširujú možnosti akcie. Tá by so skutočnými dravcami, pochopiteľne, nebola realizovateľná. Herecké výkony film takisto nekazia a svojich úloh sa dobre ujali aj predstaviteľky mladých hrdiniek Leah Jeffries a Iyana Halley. Výhrady možno mať k príliš jednoduchému scenáru, ktorý vlastne ničím neprekvapí a tvorí len akúsi zámienku k akčnej filmovej jazde. Kormákur sa však s touto látkou pasuje so cťou a ponúka solídnu akčnú zábavu s ľahko hororovými prvkami, ktorá pravdepodobne bežného diváka nijak zvlášť neoslní, ale rozhodne ani neunudí.

Best6 resizeBeštia (Beast), USA, 2022
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Baltasar Kormákur