Top Gun: Maverick

Top Gun 1Joseph Kosinski už má skúsenosti s oživovaním starej kultovej značky; v roku 2010 nakrútil pokračovanie sci-fi Tron z roku 1982 s názvom TRON: Legacy 3D. Po trikovej, ale aj dejovej stránke dnes už trochu naivne pôsobiaca klasika dostala po takmer troch desaťročiach moderný, digitálny a 3D tvar. Kosinski tentokrát prichádza do boja o nového diváka prostredníctvom sequelu ešte väčšej osemdesiatkovej klasiky, a to pokračovania akčného spektáklu Top Gun z roku 1986. Vo svojom jadre kvalitne nakrútená bezmyšlienkovitá jazda s legendárnym soundtrackom a úžasnými leteckými scénami režiséra Tonyho Scotta v produkcii Dona Simpsona a Jerryho Bruckheimera akosi neobsahovala výraznejší konflikt. Postavám išlo „iba“ o to, ako skončiť v škole pre letcov Top Gun čo najvyššie. Jediným tragickým momentom bola smrť najlepšieho Maverickovho kamaráta Goosea.

Kosinski sa s trojicou scenáristov, možno trochu prekvapivo po výrazne modernom háve TRON: Legacy 3D, rozhodol pripraviť pre milovníkov klasiky, ale aj nové publikum, scenár a film ťažiaci svoje kúzlo predovšetkým z Top Gun 2nostalgie smerom k originálu. Pete Mitchell, alias Maverick (Tom Cruise), sa zhodou okolností po vyše troch desaťročiach dostáva do školy Top Gun v San Diegu, aby mohol tentokrát splniť „nemožnú misiu“, nielen bojovať o prestíž na škole a srdce inštruktorky. Armáda neznámej krajiny totiž spracúva na utajenom mieste v horách urán a túto základňu je nutné, samozrejme v mene zachovania svetového mieru, čo najskôr a najúčinnejšie zlikvidovať.

Jedinou možnosťou sa ukazuje byť dokonale pripravený atak komanda stíhačiek. Maverick je už na podobné kúsky trochu starý a tak je mu pridelená úloha mentora skupiny mladých letcov. Medzi nimi je aj syn jeho najlepšieho, tragicky zosnulého, kamaráta. Pričom Maverick si nemôže byť istý, nakoľko je Bradley Bradshaw presvedčený o jeho podiele viny na smrti otca. Do novej misie bude mať čo povedať Top Gun 3aj Tom Kazansky alias Iceman (Val Kilmer), dobre známy Maverickov rival z prvého dielu. No a Maverick sa opäť zaľúbi, tentokrát do slobodnej matky a barmanky Penelope (Jennifer Connelly).

Už z uvedeného vyplýva, že scenár trojice Ehren Kruger, Eric Warren Singer a Christopher McQuarrie ponúka veľmi podobnú zápletku priamo súvisiacu s udalosťami originálu. Dokonca sa zachádza tak ďaleko, že divák uvidí na plátne (napríklad v IMAX-e) legendárne zábery z roku 1986, zakomponované do deja tak, že nejednému divákovi môže v kine chýbať vreckovka na utieranie sĺz. Kosinski sa nesnaží ohúriť diváka svojim chladným vizuálnym štýlom definovaným predovšetkým spomínaným TRON-om a vydareným sci-fi Nevedomie (Oblivion, 2013), v hlavnej úlohe taktiež s Tomom Cruisom. Všetko je výrazne retro, Top Gun 4všade cítiť nostalgiu a mobil uvidíme v rukách protagonistov snáď iba jedenkrát. Nechýba ani pátos, tak príznačný pre prvý film, avšak predsa len značne okresaný. Skladanie americkej vlajky pri pohrebe istej dôležitej postavy je skôr záznamom toho, ako podobná akcia prebieha v skutočnosti, než reklamou na odvahu amerických stíhacích letcov, či pozvánka do armády.

Prvá polovica Top Gun: Maverick sa možno trochu zbytočne naťahuje, avšak priestor pre milostnú linku sa kryje s tým, ako s ňou kedysi pracoval aj Tony Scott. Nie je síce pre líniu udalostí dôležitá, ale približuje nám Mavericka ako muža v stredných rokoch, ktorý sa stále nedokázal usadiť a absencia vážneho vzťahu mu skrátka dlhodobo v živote chýba. Pred dlhým akčným finále sa však dočkáme aj niekoľkých kratších leteckých scén, takže filmu nechýba tempo Top Gun 5ani rytmus, len diváci túžiaci po skutočne dynamickom deji si budú musieť počkať zhruba dve tretiny minutáže, kým sa Maverick rozbehne na plné obrátky. Finále je rozdelené na dve časti, pričom prezrádzať, čo sa na akcii pokazí, by bol neprimeraný spoiler.

Top Gun: Maverick je dielo určené predovšetkým pre milovníkov originálu. To, samozrejme, neznamená, že musí ísť nutne o súčasných štyridsiatnikov a ešte staršie ročníky. Film sa pravidelne objavuje na televíznych obrazovkách, vďaka jednoduchej dostupnosti a hviezdnemu statusu Toma Cruisea ho tak objavujú aj dnešní tínedžeri. Určite však platí, že pred návštevou kina je najlepšie si originál znova zopakovať, kto film z roku 1986 nevidel, tak by mu pred návštevou kina rozhodne mal dať šancu. Bez jeho znalosti totiž Maverick výrazne stráca na bodoch.

Top Gun 6Top Gun: Maverick, USA, 2022
Dĺžka: 131 minút
Réžia: Joseph Kosinski
Scenár: Christopher McQuarrie, Ehren Kruger, Eric Warren Singer
Kamera: Claudio Miranda
Hudba: Harold Faltermeyer, Hans Zimmer, Lorne Balfe
Strih: Eddie Hamilton
Zvuk: James Mather, Bjørn Ole Schroeder, Al Nelson, Mark Taylor
Scénografia: Jeremy Hindle, Jan Pascale
Masky: Ken Diaz, Breanne McNally, Martina Kohl
Kostýmy: Marlene Stewart
Produkcia: Jerry Bruckheimer, Tom Cruise, David Ellison
Hrajú: Tom Cruise, Jennifer Connelly, Miles Teller, Jon Hamm, Val Kilmer, Monica Barbaro, Lewis Pullman, Glen Powell, Manny Jacinto, Ed Harris, Jean Louisa Kelly, Charles Parnell, Jay Ellis, Raymond Lee, Bashir Salahuddin, Danny Ramirez, Greg Tarzan Davis, Jake Picking, Lyliana Wray, Charlotte Xia, Chelsea Harris, Kara Wang, Andre Franco
Premiéra v SR: 26. mája 2022