Keď sa červenám (Turning Red)

Cerven resizePixarovská mašinéria na animované filmy ani tento rok nepoľavuje zo svojej snahy ponúknuť čo najkvalitnejšiu zábavu pre deti a ich rodičov a po obstojnom Lucovi z vlaňajška prináša ďalší zaujímavo vyskladaný príbeh. Ten nesie názov Keď sa červenám, no hneď na úvod treba poznamenať, že novinka z dielne kalifornského štúdia zrejme neosloví každého. S kvalitami to, však, našťastie, nesúvisí a príčinu možno hľadať skôr v samotnej téme.

Hlavnou hrdinkou je mladá trinásťročná Meilin Lee, dievča kanadsko-čínskej národnosti vyrastajúce so svojou rodinou v Toronte. Tá sa snaží lipnúť na svojich tradíciách a vychovávať svoju dcéru k dokonalosti, čo sa i čiastočne darí. Meilin je totiž mimoriadne ambiciózna, svedomitá, v Cerven3 resizeškole sa jej darí a nechýba jej ani patričné sebavedomie. Dušu tínedžerky však v sebe nezaprie a spolu so svojimi kamarátkami, ktoré jej matka vonkoncom neschvaľuje, je tak trochu blázon do chlapčenskej skupiny 4*Town, To však ešte netuší, že v dohľadnej dobe sa bude musieť vysporiadať s problémami o akých ani netušila a nebudú to chlapci – to keď sa vinou prastarej rodinnej kliatby začne pod vplyvom rozrušenia meniť na veľkú červenú pandu....

Pod najnovším pixarovským pokusom je podpísaná naturalizovaná Kanaďanka Domee Shi, pre ktorú ide o celovečerný debut. O neskúsenú tvorkyňu však rozhodne nejde a na filmoch tohto štúdia sa podieľa už od roku 2015. Už o tri roky na to si navyše pripísala Cerven6 resizenajväčší kariérny úspech a to keď jej krátkometrážna snímka Bao získala Oscara na 91. ročníku udeľovania cien Akadémie. No kto vie, možno sa jej niečo podobné podarí v budúcnosti zopakovať i s Keď sa červenám... tak či tak, už len z popisu zápletky je citeľné, že Pixar tentokrát predsa len viac cieli na dievčenskú časť svojho publika ako chlapčenskú. To je však úplne v poriadku. Etablované štúdio zas a znova dokazuje, že nemá problém skúšať iné veci a otvárať i úplne nové témy. Pohľad na dospievanie tak obohacuje o ženský pohľad a do toho všetkého zapadá prirodzene zapadá i samotná panda, ktorá má viacero významov.

Centrálnou témou je fyzická a mentálna transformácia ústrednej hrdinky, ktorá si razom Cerven8 resizezačína uvedomovať úplne nové súvislosti. Ako to už býva v tomto veku zvykom, na povrch sa začne rýchlo predierať i túžba robiť veci po svojom a nesnažiť sa za každú cenu vyhovieť rodine. V tomto prípade hlavne mimoriadne prísnej, hoci zároveň i dostatočne starostlivej matke, túžiacej si prispôsobiť dcéru k svojmu predobrazu. Matke, vnímajúcej jej vlastné záujmy ako dočasné vrtochy, brániace v skutočnom rozlete. No čo ak sa Meilin rozhodne, že na prvý pohľad obmedzujúcu kliatbu vlastne nechce zrušiť a že sú skrátka chvíle, keď si musí stáť za svojím?

Niet ani najmenších pochýb, že Domee Shi nahliada na túto tému i prostredníctvom osobných skúseností a vlastných spomienok. Dospievanie pritom nijak zvlášť neidealizuje a protagonistku po celý čas vykresľuje ako tak trochu chaotickú, impulzívnu osobu, ktorej Cerven4 resizerozhodnutia však divák poväčšine chápe. Tak, ako je významná časť snímky venovaná vzťahu s vlastnou matkou nevedomky potláčajúcou jej vlastnú identitu, dôležitú rolu zohráva aj jej priateľstvo s trojicou rovnako pojašených spolužiačok – Miriam, Priya a Abby. Málokoho asi prekvapí, že vo finále sa obe dejové línie neprekvapivo zúročia a to dokonca nie úplne tradičným spôsobom. Emócie však ani v tomto prípade nechýbajú a vo výsledku tak možno Pixar zase raz pochváliť za to, ako citlivo sa popasoval s nie úplne jednoduchou látkou. Reálne to však asi nikoho prekvapí.

No aby sme sa chápali – i napriek tomu, čo tu odznelo, má Kým sa červenám potenciál osloviť viac divákov, ako by sa mohlo sprvoti zdať. V súvislosti s tým je možné zmieniť i kauzu portálu CinemaBlend, kde bola prvotná recenzia na film označená za rasistickú, Cerven2 resizerespektíve sexistickú a následne stiahnutá. Na jej margo sa následne vyjadrili ako herecké predstaviteľky, tak i samotná režisérka, ktoré sa nechali počuť, že sa nejde o úzko zameraný film, ale o univerzálny príbeh dospievania a ľúbostný list adekvátny pubertálnemu veku. A svojim spôsobom majú nepochybne pravdu.

Pixar teda ani tentoraz nezľavuje zo svojej vysokej kvalitatívnej úrovne (a to ani tej technickej, kde štandardne pôsobivú 3D animáciu dopĺňajú ručne kreslené 2D efekty), hoci z niektorých strán sa už začínajú ozývať hlasy o istej stagnácii, či rovno poklesu úrovne oproti starším dielam. Zatiaľ ich však možno brať s veľkou rezervou. Našťastie.

Cerven9 resizeKeď sa červenám (Turning Red), USA, 2022
Dĺžka: 100 minút
Réžia: Domee Shi
Scenár: Julia Cho, Domee Shi
Kamera: Mahyar Abousaeedi
Hudba: Ludwig Göransson
Hrajú: Sandra Oh, James Hong, Sasha Roiz, Maitreyi Ramakrishnan, Jordan Fisher, Wai Ching Ho, Finneas O'Connell, Lori Tan Chinn, Sherry Cola, Lily Sanfelippo, Orion Lee, Anne-Marie, Addie Chandler, Rainbow Ching, Josh Levi
Produkccia: Lindsey Collins
Strih: Steve Bloom, Nicholas C. Smith
Zvuk: Coya Elliott, Ren Klyce, Stephen Urata