Čiary (Lines)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Ciar resizeZ Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava si odniesol tri ceny a skúma život v Bratislave, ako ju poznáme dnes. Snímka získala špeciálnu cenu poroty v rámci hlavnej súťažnej sekcie aj na festivale Jeden svet. V čiernobielej dokumentárnej eseji Barbory Sliepkovej Čiary je výrazne cítiť inšpiráciu mestskými symfóniami i konceptuálnej fotografie. Dokumentárny film je sondou do neustále meniaceho sa verejného priestoru, ale aj intímnou výpoveďou osobného života respondentov žijúcich v postsocialistickej Bratislave.

Čiary zaznamenávajú jedinečnú atmosféru mesta kontrastov. Bratislava je dokonalým spojením starého a nového, minulosti a budúcnosti, verejného a súkromného, abstraktného a konkrétneho. Dynamický pohyb a rytmus mesta, nekonečné línie v podobe elektrických vedení a Ciar3 resizedeliacich čiar ciest, dym stúpajúci z priemyselných komínov, mozaika vyskladaná z panelákových okien ľudských osudov, monštruózne ramená demolačných strojov. Niekto si takto predstavuje „mesto na mesiaci“, no vo mne Čiary evokovali rozpohybovanú ikonickú fotografiu robotníkov s názvom „Obed na vrchole mrakodrapu“. Toto mesto budúcnosti však nepozorujeme len zhora, povrchne a z výšky mrakodrapov. Sledujeme každý jeden monochromatický odtieň života v ňom. Mozaika individuálnych príbehov starostlivo skúma verejné, polosúkromné a súkromné priestory v meste. Jedinečná estetika citlivo nadväzuje na mestské symfónie starých majstrov a prepája ich s mikropríbehmi obyčajných ľudí žijúcich v Bratislave.

Všetky aspekty hlavného mesta starostlivo oddeľujú často prekračované čiary Ciar4 resizereprezentujúce hranice. Hranice súkromia, hranice verejného života i to, čo sa nachádza medzi nimi. Životné čiary obyvateľov mesta sú starostlivo načrtnuté do notovej osnovy harmonickej súhry obrazu, hudby a zvuku a reflektujú aj tie najmenšie nuansy mestskej symfónie. Tento ruch a evolúcia priemyselného mesta neustále narúša súkromie, prácu i život jeho obyvateľov ako taký. Robotníci sa chtiac - nechtiac stávajú narušiteľmi súkromia ľudí žijúcich v prerábanej bytovky. Pochodujú v pozadí okien a vedú občasné rozhovory s jej domácimi. Ulice mesta sú tak preplnené autami, že znemožňujú prácu cestárov. Táto betónová džungľa s kúskom zelene sa stáva skutočnou environmentálnou hrozbou pre budúce generácie. Jedni vnímajú „bratislavský donwtown“ a množstvo nových developerských projektov ako skvelé miesto pre život. Iní zase, ako mesto betónu a tepla s oknami otočenými do rajskej záhrady a panoramatickým výhľadom na komíny rafinérie.

Ciar8 resizeAko je teda možné, že sme v tomto živom a dynamicky sa vyvíjajúcom meste takí izolovaní? Osamelá žena i muž v strednom veku zúfalo túžia po spoločnosti. Stavbári si už prakticky zvykli na to, že sú na míle vzdialení od svojich rodín. Večne zaneprázdnený a duchom neprítomný realitný maklér jazdí sám v mravenisku áut a v betónovej džungli mrakodrapov. Neúspešný kandidát na primátora mestskej časti je ako jediný pešiak na zelenom bojisku. No a mladá umelkyňa si absenciu rodiča kompenzuje na kreslení náhradných otcov na chlieb. Aj keď žijú v tomto futuristickom meste plnom ľudí, sú ako malé myši urputne snažiace sa uniknúť vlastnej osamelosti. To, čo ich aspoň čiastočne Ciar6 resizeudržiava v sociálnom kontakte s ostatnými je voyerizmus. Respondenti sledujú ostatných v oknách panelákov i v uliciach mesta. Akoby sa báli komunikovať. Radšej ostávajú v bezpečnej zóne svojich domovov a s uspokojením sa pozerajú do okien pomyselného dvora susedov. Vedia čo, kto, ako a kedy, ale ostávajú len pasívnymi a anonymnými pozorovateľmi v úzadí.

Filmová esej Čiary je nádhernou mestskou symfóniou a sociologickou štúdiou každodennosti zároveň. Odhaľuje krásu v škaredosti industriálnej, ale poetickej Bratislavy s množstvom individuálnych životných príbehov. Je plná zaprášenej nostalgie, láskavého humoru, absolútnych protikladov i nemennej zotrvačnosti. No a v neposlednom rade je reflexiou o osamelosti človeka v rušnom a dynamicky sa rozvíjajúcom prostredí formujúceho sa veľkomesta.

Ciar7 resizeČiary (Lines), Slovensko, 2021
Dĺžky: 80 minút
Réžia: Barbora Sliepková
Scenár: Barbora Sliepková
Kamera: Barbora Sliepková, Michal Fulier, Maxim Kľujev
Hudba: Jonatán Pastirčák
Strih: Máté Csuport
Zvuk: Michal Horváth
Produkcia: Barbara Janišová Feglová
Hrajú: Maroš Bango, Matúš Čupka, Zuzana Čupková, Ľuboš Gajdoš, Daniel Remeň, Blanka Rošková, Andrea Rošková, Augustín Runglík, Michal Hulík, Katarína Andrášová, Petra Haganová, Helena Takácsová
Distribúcia: Film Expanded
Premiéra v SR: 11. novembra 2021
Foto: Film Expanded

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.