Ľúbil som svoju ženu (A feleségem története/ The Story of My Wife)

Zena resizeFilm maďarskej režisérky Ildikó Enyedi Ľúbil som svoju ženu uviedli v súťaži na tohtoročnom festivale v Cannes, kde snímka vzbudila na jednej strane obdiv, na druhej takmer úplné odmietnutie (toho bolo menej). Enyedi adaptovala rovnomenný 400 - stránkový román spisovateľa Milána Füsta (vyšiel v roku 1942, český preklad 1972) a napriek tomu, že veľa vynechala nedokázala príbeh vyrozprávať na menšej ploche ako 169 minút. Už samotná dĺžka mnohých odradila, a tak sa aj tie zaujímavé a pekné momenty akosi minuli želateľným účinkom. Režisérka, ktorú poznáme predovšetkým z filmu O tele a duši, krásnom ľúbostnom príbehu dvoch životom skúšaných a zraniteľných ľudí, v ktorom si hlavnú úlohu zahrala Alexandra Borbély, upútala ním veľkú pozornosť. Snímka získala Zlatého medveďa na Berlinale a bola nominovaná na Oscara. Takže od jej nového filmu sa veľa očakávalo.

Nemôžem povedať, že sklamala, len názory na jej nový opus sa rozchádzajú. Enyedi pred snímkou O tele a duši upútala pozornosť už filmami Moje 20. storočie, Šimona a kúzelník, Čarostrelec, Tamás a Juli, si dala veľa námahy s prepisom románu. Priveľa priestoru by zabralo Zena2 resizeporovnávanie predlohy s filmom, ale niektoré zmeny je nutné pripomenúť. Hrdina filmu, lodný kapitán, je v románe neohrabaný surovec, chorobne žiarliaci na svoju ženu, ktorej neveru nikdy nevie dokázať. Vo filme je holandský kapitán Jakob Störr (Giljs Naber), podstatne sympatickejšia osoba, skôr dobrák ako násilník, len posadnutosť k manželke je nezmenená. Druhým momentom je ich zoznámenie, ktoré sa odohráva oveľa šarmantnejšie a s väčším prekvapením. Jacob, muž v strednom veku, väčšinu času trávi na lodi, pobolieva ho žalúdok a ako terapiu na mu kuchár odporučí, aby sa oženil. Jedného pekného dňa sa stretne s priateľom v kaviarni a vyhlási, že sa ožení s prvou ženou, ktorá vstúpi. A vtedy vojde pekná Francúzska Lizzy (Léa Seydoux). Žena je jeho návrhom zaskočená, no zrejme má zmysel pre dobrodružstvo, po čase súhlasí a do týždňa sa zosobášia. Jakob zo začiatku nič nemení na svojich zvykoch a krátko po svadbe odíde na ďalšiu plavbu, veď je to jeho svet a nič nemení na tom meniť. No netuší, že ho postupom času mladá žena tak opantá.  Priveľa času trávi na plavbách, svojej žene Zena4 resizezo začiatku plne dôveruje, ale keď sa začína okolo nej podozrivo motať ľahtikár Dedin (Louis Garrel) začína byť podozrivý. V priebehu deja obaja prechádzajú rôznymi premenami, dokonca žiarlivý Jacob je ten, ktorý zlyhá – zamiluje sa do mladej Grety (Luna Wedler) a prežijú spolu búrlivý vzťah, plný rozchodov a návratov. Lenže puto ku krásnej a tajomnej Lizzy je silnejšie – vyhráva ona bez toho, aby sa väčšmi angažovala. Zvláštny je vzťah týchto dvoch diametrálne celkom odlišných ľudí, niečo ich k sebe priťahuje a ani sami nevedia čo. Je to spaľujúca láska a nenávisť zároveň ? Zrejme oboje.

Mnoho popredných režisérov spracováva stále tú istú tému, a to v rôznych obmenách. Témou Ildikó Enyedi sú, a možno budú, stále komplikované vzťahy medzi mužom a ženou. Filmy O tele a duši sa s príbehom Ľúbil som svoju ženu porovnávať nedá, ale v istom zmysle majú veľa spoločného – nepochopiteľnú príťažlivosť dvoch ľudí, ktorí k sebe Zana9 resizena prvý pohľad vôbec nepatria a predsa nemôžu bez seba žiť. Zraňujú sa, odpúšťajú a nevedia sa z tohto kolotoča vymaniť. A nedá sa povedať ani to, že by režisérka a zároveň scenáristka, zmenami oproti predlohe išla proti hlavnej myšlienke románu. Veľa vynechala, ale podstata výpovede ostala nezmenená. Chybou je len to, že neodhadla dĺžku. Dlhú, miestami až zbytočne natiahnutú minutáž, zachraňuje a geniálne dopĺňa kamera Marella Réva. Obrazovo krásne zábery, práca so svetlom, prenikajúcom cez závesy, okná, osvetlenie tvári hrdinov, presne akcentuje rozpoloženie protagonistov, ich pod povrchom bublajúce emócie a takisto hodnoverne dokresľuje predovšetkým dobovú atmosféru. Kamera je jedným z najdôležitejších atmosferotvorných prvkov tohto nevšedného romantického príbehu.

No k celkovému pozoruhodnému vyzneniu prispeli aj herecké výkony. Léa Seydoux mala skutočne smolu, keď hrala až v troch súťažných Zena6 resizefilmoch a na uvedení ani jedného sa nemohla zúčastniť pre ochorenie na covid. Pravdepodobne to ju odsunulo na okraj záujmu, i keď jej mnohí jej na festivale predpovedali cenu za herecký výkon. Lizzy je v jej podaní tajomná, bažiaca po láske, ale aj vypočítavá a krutá. Nie je to anjel, ktorému by Jakob mohol dôverovať. Jej skutočnú komplikovanú podstatu neuveriteľne hodnoverne vystihuje scéna, keď si z manželom zatancujú tango – jej odovzdanie tancu a mužovi je nespochybniteľné, všetok cit venuje len jemu akoby ani nebolo iného muža v jej živote. Lenže je to len zdanie. Lizzy je milujúca, verná i neverná, nežná i svojim spôsobom krutá. Prekvapením bol Giljs Naber ako kapitán Jakob Störr. Už samotný fakt, že presne zodpovedal typu človeka, ktorý je trochu v normálnom živote stratený, naopak vo svojej profesii presný a zodpovedný, navonok chladný a predsa schopný takého hlbokého citu, slúži k dobrému výberu režisérky. No na prvý pohľad nemotorný dobrák je schopný zniesť všetko a napriek tomu, Zena3 resizeže je to muž posadnutý láskou, keď nastane moment, že pohár pretečie, vie sa rozhodne a rýchlo rozhodnúť. Enyedi sa správne rozhodla, že zo surového tyrana a despotu spravila človeka, ktorý má ľudskejšie črty. A rozporuplnosť tejto postavy Naber veľmi plasticky stvárnil. No aj Loius Garrel ako Dedin si zahral s pôžitkom svojho nezbedníka a zvodcu. Neveríme v jeho nevinu, ktorú sa snaží predstierať, ani na moment.

Čo sa filmu hlavne vyčítalo, je veľa hluchých miest (čo je pravda), istý akademizmus (to je sporné), nedostatok emócii (stačili), dĺžka (najviac uškodila). Ildikó Enyedi sa nedokázala vzdať ani za cenu, že musela rátať s kritikou, ani jedného záberu. Každý sám o sebe je skvostný, len celok spomaľujú a sú retardačným prvkom deja. Či urobila správne, že mnohé dramatické scény z románu jednoducho vynechala, ťažko povedať. Jedno je však isté, že viac dejových zvratov by filmu bolo len prospelo. Celkove je však snímka Ľubil som svoju ženu aj po obsahovej, aj po estetickej stránke zaujímavé dielo, ktoré sa oplatí si pozrieť.

Zena5 resizeĽúbil som svoju ženu (A feleségem története/ The Story of My Wife) , Maďarsko, Nemecko, Taliansko 2021
Dĺžka: 169 minút
Réžia: Ildikó Enyedi
Peedloha: Milán Füst (kniha)
Scenár: Ildikó Enyedi
Kamera: Marcell Rév
Hudba: Ádám Balázs
Strih: Károly Szalai
Zvuk: Matthias Schwab
Scénografia: Imola Láng
Masky: Barbara Kreuzer
Kostýmy: Andrea Flesch
Produkcia: Maren Ade, Jonas Dornbach, Janine Jackowski, Ernő Mesterházy, András Muhi, Mónika Mécs
Hrajú: Léa Seydoux, Gijs Naber, Louis Garrel, Sergio Rubini, Jasmine Trinca, Luna Wedler, Josef Hader, Simone Coppo, Beniamino Brogi, Ulrich Matthes, Udo Samel, Ralph Berkin, Romane Bohringer, Sandor Funtek, Árpád Antolik, Nayef Rashed, Károly Hajduk
Premiéera v SR: 7. októbra 2021