Známi neznámi

Znami16 resizeAtmosféra v košickom Amfiku je výnimočná v mnohých ohľadoch. Obrovský priestor na sedenie, sledovanie filmu pod holým nebom s hviezdnou oblohou, či obrovské plátno hodné Sorrentinových monumentálnych architektonických záberov. Aby to nebolo také ideálne, na premietaní sa sem-tam ocitnú aj pokrikujúci páni s pivom v jednej a cigaretou v druhej ruke. Keď však sedíte dostatočne ďaleko, v tej chvíli je vám to jedno, pretože sa cítite takmer ako doma. Myslím si, že v týchto podmienkach by sa vám aj priemerný film páčil omnoho viac, ako keby ste ho sledovali v tradičnom indoorovom kine.

Možno aj to bol dôvod, prečo slovensko-česká adaptácia scenára talianskeho filmu Úplní cudzinci prekonala moje pôvodné očakávania. Dôvodom pre jeho Znami3 resizeúspech je v prvom rade vynikajúci pôvodný scenár režiséra Paola Genoveseho, ktorý zaň v roku 2017 získal Donatellovho Davida za najlepší taliansky film. O tom, že je Genoveseho scenár napísaný naozaj dobre, svedčí aj vyše dvadsať svetových adaptácií. Tento fakt ho predurčil k tomu, aby bol v roku 2019 zapísaný v Gunessovej knihe rekordov ako snímka s najviac remakmi, vrátane nemeckej (v slovenských kinách premietanej pod názvom Takmer dokonalé tajomstvá), mexickej, čínskej, ruskej, japonskej či juhokórejskej verzie. Slovensko-český scenár filmu Známi neznámi pripravil český scenárista Petr Jarchovský a ide o celovečerný debut slovenskej režisérky Zuzany Mariankovej (Divoké kone, Za sklom, Oteckovia, Horná Dolná). Producentka Wanda Adamík Hrycová tak úspešne prepája schopnosti skúseného scenáristu s mladou debutujúcou silou v podobe tridsaťročnej režisérky.

V slovensko-českej verzii sa stretáva partia staronových kamarátov, aby spoločne oslávili príchod Nového roka. Typickú silvestrovskú oslavu však zmení jeden zdanlivo nevinný nápad. Vyložia svoje Znami2 resizemobilné telefóny na stôl s tým, že každý z nich musí každú prijatú správu i hovor prečítať alebo vypočuť si nahlas. „Koľko toho o sebe nesmieme vedieť, aby sme mohli zostať priateľmi, milencami, manželmi? Stačí jeden večer a z dobrých známych sa stanú neznámi.“ Krátka anotácia k filmu trefne popisuje každú z adaptácií tejto konverzačnej komediálnej drámy o medziľudských vzťahoch a súkromí ukrytom v mobilnom telefóne. Aj keď ste pôvodnú verziu filmu nevideli, naozaj nie je ťažké domyslieť si, ako to celé dopadne. Táto zdanlivo nevinná hra sa zvrtne v sériu viac či menej predvídateľných situácií, ktoré odhalia malé, veľké, najintímnejšie i fatálne tajomstvá.

Keďže Známi neznámi je adaptáciou pôvodného scenára, tvorcovia sa snažili zachovať dynamiku postáv a priebeh situácií tak, ako to bolo v originálnej verzii. Petr Jarchovský sa však tak verne drží Znami12 resizepredlohy, že scenár takmer vôbec neprispôsobil na slovensko-české pomery. Čo je škoda. Dali by sa však talianske kapary vymeniť za slovenské jablká tak, aby to vyznelo rovnako dobre? Pochybujem. Tým, že scenár upravil len minimálne, v konečnom dôsledku stavil na istotu a v podstate ani nič nepokazil. Finálne vyznenie lokálnej adaptácie známej predlohy, napriek malým zmenám, vyznieva inak. Humor vo filme Známi neznámi nie vždy vyznieva s takou ľahkosťou ako v dobre známych českých komédiách. A to aj napriek tomu, že ho písal český scenárista. Sem-tam sa podarí a inokedy len pokrivkáva o barličke. Alebo dvoch.

Je úplne bežné, že americké filmové produkcie skupujú práva na európske či ázijské filmy a naopak. Slovenské televízie zase s obľubou nakupujú licencované formáty amerických seriálov a reality shows, pretože tie sú stávkou na istotu. Pracujú s dobre overeným moZnami13 resizedelom a takmer vždy zaručia vysokú sledovanosť. Je však neštandardné, aby slovenská produkčná spoločnosť odkúpila zahraničný scenár i licenciu a vytvorila z nich lokálny remake, ktorý funguje takmer na celom svete. Vrátane Slovenska.

Známi neznámi tak len dokazuje, že nenáročnému slovenskému divákovi naozaj stačí len jednoduchá zápletka a ich obľúbení televízni herci, ktorých veľmi dobre poznajú zo seriálov či divadla. Pretože tí sú pre nich zárukou overenej kvality. S trochou lepšieho i horšieho humoru a ťažkopádnej drámy s nie prekvapujúcou pointou, je to pre nich ideál, ktorý splní každé ich očakávanie. Niet sa ani čo čudovať. Veď deväťdesiat percent ich zábavy tvorí banálna televízna tvorba bez inteligentného mainstreamu. A Známi neznámi sa nachádza niekde v strede. Prevažná väčšina divákov sa však na premiére bavila veľmi dobre, čo je pre tento typ filmu s jasným cieľovým publikom to podstatné.

Znami10 resizeZnámi neznámi (Známí neznámí), Slovensko, Česko, 2021
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Zuzana Marianková