Slečna beštia (Freaky)

Slecna resizeSlečna beštia je ďalším príspevkom do pomaly umierajúceho žánru hororových komédií režiséra Christophera Landona. Landon prináša po veľmi zábavných filmoch Všetko najhoršie 1 a 2 ďalší komediálny zvrat na klasické hororové premisy. Tentokrát zmiešal dohromady klasický „slasher“ horor ako z 80. rokov, tínedžerskú komédiu o dospievaní, komédiu o zámene tiel, ktoré boli populárne okolo roku 2000 (Strelený piatok, Sexi kosť) a toto všetko zabalil do modernej, popovej estetiky súčasnej doby sociálnych sietí. Výsledkom tejto na prvý pohľad absurdnej kombinácie je jedna z najoriginálnejších a najprehliadanejších komédii tohto roka, ktorá však kvôli explicitne brutálnym scénam (mládeži do 18 rokov neprístupné) nesadne každému.

Slečna beštia je jeden z tých filmov, ktoré stoja výrazne na svojom koncepte – zámene tiel. Avšak na rozdiel od podobných filmov tento nápad tvorca Slecna2 resizezužitkuje spôsobom, aký sme ešte nevideli. Malé americké mestečko terorizuje záhadný sériový vrah prezývaný Mäsiar (Vince Vaughn). Po niekoľkých zohavených obetiach si vyberá svoj ďalší cieľ – mladú, hanblivú študentku Millie (Kathryn Newton). Mäsiar si Millie vyhliadne, keď je sama a bezbranná a vydá sa naplniť svoje sadistické chúťky. Avšak na rozdiel od iných nocí, ktoré sa skončili krvavým masakrom, sa stane niečo čo obráti ich životy naruby. Doslova. Mäsiar a Millie sa omylom stanú účastníkmi starodávneho rituálu, ktorý im vymení telá. Millie sa ocitne v tele 50 - ročného muža, Mäsiar v tele nevinne pôsobiacej, tínedžerskej študentky. Zatiaľ čo sa Millie snaží vysporiadať s touto strašnou zmenou, Mäsiar si to užíva. Čaká ho škola plná nič netušiacich obetí. Navyše majú iba 24 hodín na to, aby vrátili veci do normálu, inak ostanú ich telá vymenené navždy.

Áno, z opisu deja znie tento film ako za vlasy pritiahnutá hlúposť. V rukách menej talentovaného tvorcu Slecna3 resizeby pravdepodobne hlúposťou aj skutočne bola. Avšak Landon spracoval tento koncept bravúrne a vyťažil z neho maximum. Nejedná sa iba o ďalšiu radovú hororovú komédiu. Celkové spracovanie je po všetkých stránkach veľmi ambiciózne. Čo je na filme asi najzaujímavejšie, je chytrá kombinácia žánrových prvkov a ich obrátenie naruby. Slečna beštia obsahuje desiatky klasických žánrových scén, ktoré sme už predtým sto razy videli a prináša zlomyseľný, vtipný a predovšetkým chytrí zvrat. Predstava, ako má vo filme vyzerať „slasherový“ vrah, rodinná dráma, prvá školská láska, finále odohrávajúce sa počas amerického „promu“ (našej stužkovej), je obrátená naruby. Landon diváka stále prekvapuje a bombarduje absurdnými a veľmi vtipnými situáciami, zatiaľ čo nezabúda, že snímka je stále aj hororom.

Slečná beštia je v krvavých scénach nekompromisná. Každý fanúšik „slasher“ filmov dobre vie, že Slecna4 resizeoriginálne zabitia sú v týchto často podradných snímkach všetkým. Bez toho, aby som niečo prezradil, len poviem, že v Slečne beštii si prídu na svoje. Okrem brutality a humoru je film v niektorých momentoch aj veľmi napínavý. Landon uviedol hneď niekoľko prvkov, ktoré vyvolávajú v divákov napätie. Psychopatický vrah ukrývajúci sa v tele tínedžerky, uprostred školy plnej nič netušiacich obetí. Hlavná hrdinka uväznená v tele muža, ktorého hľadá polícia. A, samozrejme, koncept „tikajúcich hodín“ - postavy majú jeden deň na to, aby vrátili veci do normálu. Zasadenie príbehu počas jedného dňa taktiež dodáva filmu dravé tempo, Slečna beštia nestihne ani chvíľu nudiť. Herci sú výborní. Najmä Vince Vaughn, ktorý po rokoch hrania v romantických komédiách zažíva s filmami ako Slecna6 resizeHacksaw Ridge: Zrodenie hrdinu, Na zlej strane, Arkansas a najmä brilantným Blokom 99 režiséra S. Craig Zahlera, svoje herecké znovuzrodenie. A aj keď je Slečna beštia znova „iba“ komédiou, dá sa brať ako istá recesia na jeho komediálne korene. Sledovať 50 - ročného, dvojmetrového Vaughna, ktorý sa správa ako 17- ročné dievča je niečo úžasné. Jeho herecký výkon je jednou z najväčších, ak nie najväčšou atrakciou filmu. Herecký výkon Kathryn Newton je viac minimalistický a pasívny, avšak stále zapamätateľný. Vlka v ovčom rúchu zahrala presvedčivo a v niektorých momentoch aj skutočne znepokojivo. Film je plný hercov, ktorí pôsobia, že si svoju prítomnosť na placi užívajú, čo sa odrazilo na ich energických hereckých výkonoch. Všetky postavy sú sympatické.

Slecna8 resizePo technickej stránke je snímka taktiež veľmi dobre zvládnutá. Landon si dal na  tom záležať. Je plná farieb, scén s až divadelným rozmiestneným postáv v priestore, ktoré stále vďaka celkovej štylizácii fungujú a dlhých, neprestrihávaných záberov. Čo by som možno vytkol je zbytočné použitie digitálnych efektov pri zámene tiel a veľmi nevýrazný soundtrack. Slečná beštia je výbornou hororovou komédiou, ktorá využila svoj na prvý pohľad strelený koncept naplno. Režisér Christopher Landon udržuje hororové komédie na žive, lebo sa nebojí šokovať a prinášať nové nápady. Aj napriek niekoľko videným žánrovým prvkom pôsobí film sviežo a originálne. Práve ich nevšedná kombinácia vytvorila potencionálnu kultovú klasiku. Aj keď nie všetci budú filmom nadšení.

Slecna7 resizeSlečna beštia (Freaky) , USA, 2020
Dĺžka: 102 minút
Réžia: Christopher Landon
Scenár: Michael Kennedy, Christopher Landon
Kamera: Laurie Rose
Hudba: Bear McCreary
Strih: Ben Baudhuin
Scénografia: Hillary Andujar
Masky: Tony Gardner
Kostýmy: Whitney Anne Adams
Produkcia: Jason Blum, Adam Hendricks
Hrajú: Vince Vaughn, Kathryn Newton, Alan Ruck, Uriah Shelton, Katie Finneran, Misha Osherovich, Melissa Collazo, Celeste O'Connor, Mitchell Hoog, Charles Green, Deja Dee, Kelly Lamor Wilson, Jennifer Pierce Mathus, Nick Arapoglou, Celeste Cid, Dana Drori
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 29. júla 2021