Krúdovci: Nový vek (The Croods: A New Age)

Kruds resizeJe to už osem rokov, čo sa na plátnach kín objavil animovaný film Krúdovci pojednávajúci o vcelku podarenej rodinke prežívajúcej v dobe kamennej. Išlo o slušný komerčný úspech, podporený aj nomináciami na Oscara či Zlatý Glóbus a i z toho pohľadu je prekvapením, že na pokračovanie sa muselo čakať až do vlaňajška. K nám sa Krúdovci: Nový vek dostávajú po viac než polroku od svojej americkej premiéry, no ako sa hovorí, na dobré veci sa oplatí si počkať.

V centre diania je znova praveká rodinka pozostávajúca zo šiestich členov. Grug ako prehnane konzervatívny ochranársky otec, jeho pragmatická manželka Kruds2 resizeUgga, jej stará, no stále živelná matka a trojica detí: najstaršia a trochu roztopašná Íp, mierne zaostalý Thunk a mladučká Sandy ako tajná zbraň rodiny. K ním sa behom prvého dielu pridal aj vynachádzavý mladík Ľudo, medzi ktorým a Íp sa veľmi rýchlo rozvinuli vzájomné city. No kým minule takmer absentoval tradične vystavaný dej a pomerne nesúrodá skupinka v zásade len cestovala naprieč nehostinnou krajinou v ústrety bezpečnému útočisku, pokračovanie na to ide trochu inak.

Hovorí sa, že čo nie je pokazené, neopravuj, ale v tomto prípade by bola jednoznačne chyba opakovať identickú šablónu. A zrejme si to uvedomovali aj tKruds3 resizevorcovia, ktorí sa tentoraz rozhodli situovať väčšinu deja na jedno miesto. Tým je oblasť pripomínajúcu akúsi oázu, kam sa Krúdovci dostanú po chvíli putovania a zoznamujú sa v nej s ďalšou rodinou, ktorá prežila nástrahy pravekého sveta. Lepšilovci sú však ich presným opakom – sú modernejší, sofistikovanejší a Krúdovcov majú od začiatku za tak trochu neotesaných neandrtálcov. Teda, s každú cenu ho chcú spárovať s ich dcérou. A hoci okolo seba obe strany spočiatku našľapujú po výnimkou Ľuda, ktorého poznajú z minulosti a za Kruds5 resizešpičkách a snažia sa navonok vychádzať, je iba otázkou času, kedy to medzi nimi začne poriadne vrieť.

Spomínaná konfrontácia s „lepšou“ rodinou je každopádne veľmi dobrým ťahom zo strany scenára, pretože vnáša do deja toľko potrebný konflikt. Lepšilovci pritom nie sú tradičnými zloduchmi a len ich dcéra ich je prezentovaná ako dobrosrdečná osoba, ktorú nezaujímajú žiadne intrigy a chce si iba nájsť kamarátov. Je však rozhodne zaujímavé sledovať aké protipóly tvoria obe skupiny a ako odlišne pristupujú k modernejším vymoženostiam, ktoré divák vníma ako úplne normálne. Do popredia sa tu derie aj istý sociálny podtón, kde jedna strana opovrhuje druhou, lebo je pod ich úroveň a tá druhá má Kruds4 resizezase svojich rivalov za snobov. No v prvom rade je dôležité, že celé je to podané mimoriadne zábavne a už hodina snímky má tempo, nápady a dokonca i toľko potrebnú sviežosť, čím vyčnieva aj nad inak vydareným prvým dielom. No a tematicky príbuznú sériu Doba ľadová prekonáva v týchto chvíľach už úplne hravo. Že to nie je úplne spravodlivé prirovnanie, keďže jedna značka sa dočkala už piatich veľkých filmov a druhá len dvoch? Možno nie, ale tam bolo cítiť pokles kvality už počas druhého dielu...

Tak či tak, výrazne nezaostáva ani druhá polovica filmu, kde sa postupne zúročujú viaceré motívy, väčší priestor preberá akcia (veľmi dobre a atraktívne nasnímaná) a súčasne dochádza k vyvrcholeniu Kruds6 resizenastaveného konfliktu. To sa dá síce viac-menej očakávať, no jeho podanie je dostatočne funkčné a mladý divák si z neho odnesie jednoznačné poučenie – že nie tak dôležité vnímať rozdiely, ale skôr hľadať to, čo nás spája. Nie, druhý diel Krúdovcov má stále vcelku ďaleko od vrcholných diel Pixaru šikovne kombinujúcich detskú zábavu s dospelo pôsobiacimi motívmi (z posledných rokov si stačí spomenúť napríklad na výborné kúsky ako V hlave, či Coco), ale v rámci svojej cieľovky mu ťažko vytýkať výraznejšie nedostatky. Aj animácia je znova špičková a to je vlastne až prekvapivé pri pohľade na údajne polovičný rozpočet oproti jednotke.

Kruds7 resizeTakže...nakoniec je i dobre, že druhého dielu sme sa nedočkali v rýchlom slede a štúdio DreamWorks si tak môže pripísať na svoje konto ďalší čiastkový úspech. Aj tentoraz mimochodom padla oscarová nominácia, pričom kino zisky budú menšie hlavne z jediného a všetkým dobre známeho dôvodu. Trojka síce nie je vonkoncom nutná, no teoreticky jej nebráni takmer nič. Nakoniec, kvalitnej animovanej zábavy nie je nikdy dosť a pokiaľ tvorcovia tejto značky nezaspia na vavrínoch, nepochybne ju doručia aj nabudúce. Predpoklady na to určite majú.

Kruds8 resizeKrúdovci: Nový vek (The Croods: A New Age ), USA, 2020
Dĺžka: 95 minút
Réžiea Joel Crawford