Escape Room: Niet úniku (Escape Room: Tournament of Champions)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Escape room niet uniku 2Pred dvoma rokmi fanúšikov hororu a filmov založených na riešení rôznych záhad v globálnom merítku celkom potešilo dielo Escape Room. Partia mladých ľudí sa v ňom ocitla v neznámej miestnosti a postupne zisťovali, že sú tam umiestnení „z nejakého dôvodu“, ako počúvame v podobných prípadoch v kinematografii často. Ak chceli nájsť cestu von (respektíve do ďalšej miestnosti), museli vyriešiť hádanku zadanú niekým zhora, o kom však nikto nič nevedel. Mohla to byť tajomná organizácia, mimozemšťania, pričom obozretný divák rátal aj s možnosťami, ako virtuálna realita či sen. Záver filmu však vyložil na stôl niektoré dôležité karty, čím možno istú časť publika sklamal, ale zároveň navnadil na prípadné pokračovanie. No a netrvalo dlho a máme tu sequel s názvom Escape Room: Niet úniku, hoci lepšie by mu sedel doslovný preklad originálu Turnaj šampiónov. Ten pokračuje v nastavenom spôsobe rozprávania prvého dielu a pomaly odpovedá na ďalšie položené otázky.

Escape room niet uniku 1Podobný rozprávačský mód nie je v žánroch thrilleru, hororu a sci-fi žiadnou novinkou. V podstate v ňom tvorcovia otvorene kopírujú kultovú kanadskú Kocku z roku 1997 a jej dva pokračovania. Zároveň sledujeme paralely s omnoho krvavejšou a dnes už nekonečnou sériou Saw a riešenie zapeklitých záhad v časovom strese pripomenie napríklad oddychové dobrodružstvo Lovci pokladov a jeho pokračovanie. Z uvedeného prichádzame k záveru, že oveľa väčšiu úlohu ako originalita tu zohráva scenáristické a režijné uchopenie hádaniek a spôsob, ako postavy zistia správne odpovede. Dokonca tu príliš nezáleží ani na postavách, čo režisér Adam Robitel Escape room niet uniku 3a štúdio trochu alibisticky vyriešili tak, že herci sú zámerne menej známi, zameniteľní a bez výraznejšej charizmy. Výsledkom je síce menšia empatia smerom k ich osudom, zároveň je však ťažké predpovedať, kto sa dožije prechodu do ďalšej miestnosti v rámci komplikovaného labyrintu.

Novinkou oproti prvej časti je zasadenie expozície do exteriérov fikčného sveta a i fakt, že niektoré pasce pôsobia na prvý pohľad dojmom, že sú v exteriéroch situované. Nejde tak o podobne záhadný nový fikčný svet ako v prípade spomínanej Kocky, Escape Room, ako produkt určený primárne pre tínejdžerské publikum, ho chce čo najviac priblížiť realite dnešnej spoločnosti. Divák sa tak má cítiť „ako doma“, nie ako v odcudzenomEscape room niet uniku 4, neznámom a nepriateľskom svete. Odvahu nemôžeme hľadať ani v málo explicitnom zobrazení úmrtí a zranení, ale prístupnosť je daná i rozhodnutím štúdia a takýmto podmienkam sa skrátka režisér musí prispôsobiť. Nečakajte tak rozrezanie tela na veľké množstvo kúskov (Kocka) alebo krvavé gore efekty ako v sérii Saw. Escape Room síce patrí do tohto subžánru, v jadre však ide primárne o Young adult záležitosť, len nezasadenú do tak výrazne štylizovanej post-apokalyptickej budúcnosti, ako vidíme v sériách Divergencia, Labyrint, či Hry o život.

Tvorcom sa každopádne darí udržiavať napätie prostredníctvom chytro vymyslených pascí a zasadení rôznych stôp do stále nových a rozdielnych prostredí. Escape room niet uniku 5Pri takto šialenom tempe občas zabudneme aj na to, že hádanky sú niekedy až príliš krkolomné a ťažko sa dá predpokladať tak rýchle nájdenie tých správnych odpovedí pri takom množstve roztrúsených stôp v pomerne veľkých lokalitách. Ďalším klišé je splnenie každej úlohy presne v stanovený čas, doslova na stotinu sekundy. Lenže...ak by bol film dlhší a jednotlivé sekvencie naťahované, hraničilo by to s nechcenou paródiou, pričom v tejto svižnej forme a pri tak krátkej minutáži sa dajú bez problémov doceniť aj niektoré chytré scenáristické nápady. V treťom dejstve scenár ponúka dva vzájomne súvisiace prekvapivé zvraty, ale akoby sa tvorcovia v závere nevedeli rozhodnúť, ako s nimi naložiť. Escape room niet uniku 7Rozuzlenie tak uberá celému filmu plusové body nazbierané v skoršom priebehu, keďže jeho najdôležitejším zámerom bolo doviesť dej k otvorenému koncu, aby bolo na čom stavať v tretej časti.

Escape Room: Niet úniku je príjemná jednohubka jasne určená pre konkrétne cieľové publikum a ako-taká nemá ambície posúvať žánrové hranice. Scenáristi sa, našťastie, slušne pohrali s jednotlivými pascami plnými hádaniek, avšak stanovený rating už nedovolil tvorcom zájsť tam, kde by film chceli vidieť aj náročnejší a dospelejší diváci. O nejaké dva roky tak môžeme očakávať ďalší diel, pričom v závere je jasne naznačená jeho zápletka. A ak vás táto dvojica filmov nesklamala, určite pôjdete do kina znova.

Escape room niet uniku 8Escape Room: Niet úniku (Escape Room: Tournament of Champions), USA, 2021
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Adam Robitel