Anette

Anette 1Šesťdesiatročný francúzsky režisér Leos Carax patrí skôr medzi tých tvorcov, ktorí si dávajú s každým svojim ďalším dielom poriadne načas. Medzi jeho poslednou snímkou Holy Motors, uvedenou aj v našich kinách, a najnovším počinom s názvom Annette ubehlo celých deväť rokov. Podobné časové priepasti sledujeme aj pri kultových Milencoch z Pont-Neuf (1999) a Pole X (1999), či posledne menovanom a Holy Motors (2012). No ležérne pôsobiaci Carax asi vie, že ak by sa zbytočne náhlil, tak jeho filmy by nepôsobili tak konzistentne a možno by sa z neho nestal ani tak kultový artový tvorca. Mimochodom, pri neplánovane predražených Milencoch z Port-Neuf pocítil aj negatívny ekonomický dopad tohto ambiciózneho diela.

Carax pred niekoľkými rokmi vystúpil na pôde VŠMU v Bratislave v rámci vlastného master-classu. Anette 2Návštevníci tejto akcie sa dozvedeli veľa o jeho začiatkoch ako diváka pravidelne dochádzajúceho do miestneho kina vo Francúzsku, kde spoznal veľké množstvo filmových klasík prvej polovice (a nielen tej) minulého storočia. Režisér hovoril, že si chce uchovať tieto snímky ako jedinečné zážitky z mladosti a nikdy sa už na ne nechce znova pozerať. Niečo na tom je, každý z nás určite zažil pocit, kedy pri opätovnom pozretí obľúbeného nostalgického kúsku zažil mierne sklamanie. Pri oboznámení sa s týmto faktom však fanúšik jeho snímok lepšie chápe jeho filmovú reč a jej vyjadrovacie prostriedky. Carax do Annette zakomponoval napríklad aj scénu z krásneho nemého filmu The Crowd Kinga Vidora z roku 1928. Bezpochyby nadväzuje aj na tradíciu francúzskych artových režisérov venujúcich sa v neskoršej fáze Anette 3kariéry aj muzikálom - ako príklad uveďme Alaina Resnaisa a jeho Starú známu pesničku.

Najviac možno cítiť autorovu kinofíliu práve pri jeho novinke, muzikáli s názvom Annette, otvárajúcim kúskom tohtoročného festivalu v Cannes. Milostný príbeh stand-up komika Henryho (Adam Driver) a opernej speváčky Ann (Marion Cottilard) v sebe zahŕňa množstvo odkazov na „staré zlaté časy kinematografie“, ale reaguje aj na súčasné trendy v šoubiznise. Prekvapivo však ide o celistvý príbeh a jednotlivé dejové línie, ako aj témy a motívy, na seba hladko nadväzujú. Môžeme skonštatovať, že Annette je naratívne rozdelená na dve časti. Tá prvá sa venuje milostnému životu hviezdneho páru, záujmu médií Anette 4o ich život a nakoniec aj ich jednotlivým kariéram. Sme tak svedkami dlhých sekvencií z Henryho vystúpení, tým Anniným je venovaný menší priestor.

Hlavnou postavou sa totiž stáva postupom času skôr slávny komik a druhá polovica už patrí viac-menej iba jemu. Dôležité sú aj niektoré ďalšie postavy, dirigent „v úzadí“ v podaní Simona Helberga známeho zo seriálu Teória veľkého tresku alebo dcéra Henryho a Ann Annette. V jej prípade je ťažké hovoriť o hereckom výkone, nechceme vám však prekaziť moment prekvapenia prostredníctvom spoileru. V polovici filmu sa odohrá zásadný a značne prekvapivý zvrat, tu by bolo taktiež kontraproduktívne sa mu bližšie venovať. Dôležité je však spomenúť, že snímka v tomto bode mení Anette 5pomerne zásadne žáner a naberá temnejšie, niekedy až hororové tóny. Takýto prerod by sa mohol v rukách menej skúseného režiséra doslova rozsypať, ale Carax stále zachováva nastolenú atmosféru a Annette je aj napriek mixu viacerých žánrov stopercentne konzistentným dielom.

Scenárista a režisér totiž po 37 rokoch od svojho celovečerného debutu dosahuje s Annette svoj tvorivý vrchol. Muzikálové čísla posúvajú dej výrazne vpred, každý druhý záber ohuruje premyslenou kompozíciou a Driver zase svojim vydareným spevom. Výprava pôsobí dojmom vysokonákladovej produkcie, čo je určite dané aj šikovnosťou architektov, výtvarníkov a samotnej réžie. Anette 6Pokiaľ budete mať pri niektorej muzikálovej scéne v prvej polovici minutáže pocit, že sledujete vrcholné momenty diela, tak Carax vás bude opätovne presviedčať o tom, že jeho približne dva a polhodinová snímka ponúka ešte oveľa viac. Nápady aj samotný dej pritom gradujú až do prekvapivo komorného, ale silne katarzného finále. Odvážim sa vysloviť názor, že ide o doterajší vrchol kariéry Adama Drivera a že od La La Land (vrátane neho) tu nebol lepší muzikál. Ak existuje spravodlivosť, tak na jar budúceho roka by si Annette mala vyslúžiť viacero oscarových nominácií- i keď ako vieme, pamäť akademikov je až príliš krátka a čo bolo k videniu pred Vianocami je už väčšinou premlčané. V tomto roku ide, spoločne s drámou Otec, o vrchol toho, čo máme možnosť vidieť v tunajších kinách.

Anette 7Anette, Francúzsko, Mexiko, USA, Švajčiarsko, Belgicko, Japonsko, Nemecko, 2021
Dĺžka: 139 minút
Réžia: Leos Carax