Rozhnevaný muž (Wrath of Man)

Muz resizePo približne roku a pol sa Guy Ritchie znovu hlási so svojim ďalším filmom. Jeho novinka nesie názov Rozhnevaný muž, ale priaznivci klasickej tvorby tohto britského režiséra budú zrejme trochu prekvapení. Prináša totiž trochu iný zážitok, než na aký sme u neho bežne zvyknutí, hoci tentokrát to skutočne nie je na škodu veci.

Rozhnevaný muž stavia do centra diania postavu tajomného muža (Jason Statham), ktorý sa jedného dňa zamestná v spoločnosti Fortico Security prevážajúcej peniaze. Od začiatku sa okolo neho vznáša istá tajomná aura, ktorú podporuje i jeho málovravnosť a veľmi skoro začne byť jasné, že divákovi Muz3 resizeuniká zásadný kus príbehovej skladačky. Ako je možné, že niekto, kto len tak-tak prešiel vstupnými testami, sa pri jednom z prepadov prejaví ako mimoriadne trénovaný profesionál? Kým je vlastne záhadný Patrick Hill v skutočnosti a o čo presne mu ide? A čo je hlavné, dokážu priniesť odpovede na tieto otázky patričné uspokojenie fanúšikom orientujúcim sa skrz-naskrz v podobných žánrovkách?

Pre Guy Ritchieho ide o štvrtú spoluprácu s Jasonom Stathamom (Zbaľ prachy a vypadni!, Podfu(c)k a Revolver), pričom v krátkom slede sa chystá už aj piata vzájomná kolaborácia. I z toho je cítiť, že táto dvojica si očividne sedí, no bude zaujímavé sledovať, či sa špionážny thriller Five Eyes ponesie v tradičnom duchu tohto kultového tvorcu, alebo skôr jeho potvrdí jeho aktuálnu tvár. V tejto chvíli sú možné oba varianty a ani sám netuším, ktorú by som vlastne preferoval. Akokoľvek mal totiž starý Ritchie svoje kvality, ten nový za nim vonkoncom nezaostáva.

Muz5 resizeJeho diela bežne spoznáte poľahky – rýchly, eklektický štýl rozprávania, kde nie je núdza o farbisté charaktery s nezriedka až vulgárnym slovníkom, čiernohumorne štylizované násilie, prekombinované plány, či svižne strihanú akciu podporovanú energickým soundtrackom. Rozhnevaný muž však od prvého momentu pôsobí, akoby vznikal pod taktovkou úplne iného tvorcu. Tradičné ritchiovské trademarky buď úplne absentujú, alebo sú výrazne potlačené do úzadia na úkor budovania atmosféry. Je to dané i tým, že nejde o originálny projekt, ale o remake staršej francúzskej snímky Cash Truck? Možno, ale k danému príbehu to určite sedí viac a z toho pohľadu nemožno mať žiadne námietky.

Guy Ritchie tu skrátka podáva mimoriadne sústredený režijný výkon a ak je niekto hlavnou hviezdou celého filmu, tak je to práve on. A to pri všetkej úcte k Jasonovi Stathamovi, ktorý je výborne Muz6 resizetypologicky obsadený, no ťaží aj z toho, že jeho rola nevyžaduje príliš veľké nároky na herectvo. S výnimkou hnevu neprejavuje takmer žiadne ďalšie emócie a väčšinu času z neho sála skôr chlad. Čo však nie je chybou – scenár s tým cielene pracuje a nebojí sa na to ani priamo poukázať jednou vypätejšou dialógovou scénou. Škoda len, že práve scenár je vo výsledku najväčšou slabinou a spočiatku bezchybný zážitok začne po čase tiahnuť trochu nadol.

Ústredná zápletka je totiž v jadre mimoriadne banálna a pokiaľ vám náhodou motiváciu hlavnej postavy neprezradili promo materiály, môžete byť iba radi. Aj vďaka tomu totiž prvá tretina nechronologicky vyrozprávaného filmu funguje na jednotku s hviezdičkou a pomaly budovaná expozícia ide ruka v ruke so záujmom, čo bude diať ďalej. Ihneď po nej sa však prichádza s doplňujúcim uhlom a návratom pred Muz4 resizeuž videné udalosti – a akokoľvek potrebným, scenár ho rozvíja i scénami, ktoré sú síce atmosferické, no dej by sa bez nich bez problémov zaobišiel. Nie je to pritom poslednýkrát, čo sa Ritchie vracia ku kľúčovej udalosti, ktorá to celé odštartovala. Ďalší pohľad je však už viac-menej nadbytočný a svoju existenciu si dokáže ako-tak obhájiť iba vďaka povinnému predstaveniu antagonistov celého príbehu.

Je zrejmé, že práve nechronologická štruktúra a množstvo postáv majú navokovať dojem istej sofistikovanosti, badateľnej napríklad v Tarantinovych filmoch. Lenže nič z toho nedokáže poriadne zakryť fakt, že behom tých dvoch hodín sa toho zase toľko nestane a že akokoľvek sú Stathamovymi prihráváčmi charizmatickí, či aspoň slušne zvolení herci (Scott Eastwood podáva v zápornej roli zrejme najpresvedčivejší výkon svojej kariéry), nikto vlastne nie skutočne zaujímavým charakterom, ku Muz7 resizektorému by sa dal vytvoriť nejaký vzťah. Ak sa aj niekto taký objaví, po čase ide trestuhodne do úzadia na úkor nových členov osadenstva.

Dojmy, našťastie, napráva vynikajúco poňatý záver, konkrétne dlhočizná a patrične uspokojivá akčná sekvencia v štýle Michaela Manna s mimoriadne nekompromisným prístupom ku takmer všetkým zúčastneným. Za ten zbiera film až nečakane veľa plusových bodov a nakoniec neprekáža ani to, že nie každý sa v ňom správa úplne realisticky. Akokoľvek má teda Rozhnevaný muž svoje chyby, medzi podobne ladenými žánrovkami si dokáže zastať svoje miesto a svojim až chladnokrvným prístupom, kde nie je priestor na žiadny humor, „baví“ od začiatku do konca.

Muz8 resizeRozhnevaný muž (Wrath of Man), Veľká Británia, USA, 2021
Dĺžka: 118 minút
Réžia: Guy Ritchie
Scenár: Guy Ritchie, Ivan Atkinson, Marn Davies, Nicolas Boukhrief (pôvodný scenár), Éric Besnard (pôvodný scenár)
Kamera: Alan Stewart
Hudba: Christopher Benstead
Strih: James Herbert
Zvuk: Dominic Gibbs
Scénografie: Martyn John, Neil Floyd
Kostýmy: Stephanie Collie
Produkcia: Guy Ritchie, Ivan Atkinson, Bill Block
Hraju: Jason Statham, Holt McCallany, Josh Hartnett, Darrell D'Silva, Jeffrey Donovan, Scott Eastwood, Andy Garcia, Eddie Marsan, Deobia Oparei, Laz Alonso, Raúl Castillo, Chris Reilly, Niamh Algar, Tadhg Murphy, Mark Arnold, Alex Ferns, Josh Cowdery, Jason Wong, Rob Delaney, Eli Brown, Babs Olusanmokun, Thomas Dominique, Lyne Renee, Eve Macklin, James Warren, Leonardo Lacaria, Montana Manning, Anthony Molinari, Post Malone
Premiéra v SR: 1. júla 2021
Distribúcia: Forum Film