More kúziel (Magic Arch)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

More resizeKomentovať fakt, že zo súčasnej ruskej kinematografie sa v kinách objaví tak nanajvýš čosi z animovanej série Máša a medveď je asi vzhľadom na zložitú politickú situáciu komplikované. Aj napriek tomu, že atraktívnejšie žánrové tituly takmer bez výnimky sugerujú ideologické truizmy, oslavujú rozpadnuté sovietske impérium, alebo odvážných a spravodlivých príslušníkov KGB, obsadených spravidla neodolatelnými sex symbolmi ruského hereckého neba, predsa len existujú filmy, ktoré s hybernovaným festivalovým životom plynú do nenávratna.

More kúziel alebo v originále Úplný ponor, je ohľadne akýchkoľvek politických alúzií zakotvené v bezpečných vodách určením pre vekovú kategóriu 6+, teda More2 resizepre najmenšie deti a eventuálne ich rodičov. Na príbehu sa podieľal aj Alec Sokolow, americký scenárista , ktorý má na konte i spoluprácu na Príbehu hračiek (1996) a sérii o kocúrovi Garfieldovi.

Takže: kdesi ďaleko v morských hlbinách, kulisách starovekého mesta, sa odohráva variácia na detské science fiction. Hlavný hrdina Delfi pri nácviku smrtiaceho úderu objaví v ruinách zázračný portál. Kto ho prejde, zmení sa podľa vlastního želania na úplne inú bytosť. Z delfína sa tak stane korytnačka a z jeho kamaráda Zeba dokonca žralok. Toto kúzlo nie je úplne bezpečné, lebo padne do oka More3 resizenepriateľskému gangu murén, túžiacich zlikvidovať vcelku fungujúce společenstvo „sea foodu“ na čele s primátorom, rozložitou chobotnicou Octavianom. Delfi, zamilovaný do jeho adoptovanej dcery, delfínky Mii, na tento plán príde a snaží sa rýchle Octaviana varovať. Veľmi mu neveria aj preto, že jeho renomé večného romantika, nedostatočne disponovaného na obranu a útok voči votrelcom je v očiach mocenskej elity nedostatočné. Nedôveru podporuje i delfín Alfa, ten tuší v Delfim konkurenta. Má sa oženiť s Miou a tá sa k sympatiám voči Delfimu celkom slobodne hlási.

More4 resizeĎalej sa dramaturgia príbehu dostáva do úzkych, nepomôže ani prítomnosť amerického scenáristu. Mia je v zajatí u murén, Delfi sa ju snaží zachrániť , hľadaním priechodu cez neprehľadný labyrint chodieb, ukáže sa, že zázračných portálov je viac a za jedným z nich dokonca narazí na svojho strateného otca. Vojsko na čele s Alfom sa šinie do boja s murénami a aj by sa im darilo, ale objaví sa muréna, zväčšená prechodom cez portál a všetko je takmer stratené. Happy end sa, samozrejme, dostaví, ale kúzlo sa akosi vyparilo.

Tvorcovia zlyhali vo vytvorení samostatného sveta s vlastnými zvykmi a pravidlami. V krásnej kulise More5 resizepodvodného sveta s ruinami starovekého mesta a prepestrej morskej fauny, si namiesto invencie pomáhajú paralelami z ľudského sveta, čo by nebolo až také nečakané, ale siahli po politických súvislostiach. Octavian si stráži svoj mocenský post, radí mu nejaký PR expert a dokonca ho upozorňuje na vhodné intonácie. Príbehu chýba humor a je zrejmé, že pri hľadaní situácií i charakterov blízkých detskému divákovi jednoducho tápu.

Ruská tradícia detských animovaných filmov je pritom bohatá na všetko, čo tomuto filmu chýba a je evidentné, že sa tvorcovia snažili o čosi univerzálne široké, vhodné pre efemérne svetové publikum. Z More6 resizepríbehov malej Máši a medveďa, čo sú jasné ruské postavy, sa stal hit práve zakotvením do ruských reálií.

Z detských animovaných filmov, situovaných na morské dno sa už môže formovať samostatný žáner. Na jeho pomyselnom vrchole by sa pravdepodobne umiestnili dva filmy z dielne Pixaru Hľadá sa Nemo (2003) a Hľadá sa Dory (2016), pôvabné a hlavne vtipné variácie na hľadanie a zachraňovanie, ktoré nikdy nestratia na aktuálnosti. Na More kúziel sa v júni začne tlačiť premiéra pixarovského filmu Luca More7 resize(2021), príbeh dvoch kamarátov, dobre utajených morských príšeriek.

Čo sa týka rodičovského výberu podmorský svet ten sa môže obrátiť iným smerom, napríklad k oscarovému dokumentárnemu filmu Moja učitelka chobotnica (2020) a keby ani tento ponor nestačil, sú tu stále magické dokumenty francúzskeho oceánológa Jeana Yvesa Cousteaua.

More8 resizeMore kúziel (Magic Arch), Rusko, 2020
Dĺžka: 84 minút
Réžia: Vasilij Rovenskij