Otec (The Father)

Otec resizeDrámu Otec dnes už sprevádza pečať oscarového filmu. Svojho druhého Oscara v kariére si zaslúžene odniesol Anthony Hopkins (toho prvého získal za Mlčanie jahniat) za stvárnenie hlavnej postavy a Florian Zeller spoločne s Christopherom Hamptonom nemenej zaslúžene získali zlatú sošku za adaptovaný scenár. Adaptovaný preto, lebo pôvodne ide o divadelnú hru napísanú samotným Zellerom. Ten sa stal aj režisérom filmovej adaptácie. Podobne úspešný bol film aj na udeľovaní cien BAFTA.

Aby sme boli úplní, tak snímka išla do boja o Oscara celkovo so šiestimi nomináciami, vrátane tej za najlepší film. A ak by Otec zabodoval aj v tejto kategórii, Otec2 resizenenahnevali by sa snáď ani tvorcovia rovnako vynikajúcej Krajiny Nomádov. Ako už z uvedeného vyplýva, čaká vás nevšedný a mimoriadny zážitok a to aj v prípade vysokých očakávaní. Tie sa ukazujú byť častokrát dvojsečnou zbraňou, v tomto prípade bude však iba máloktorý náročný divák sklamaný. V čom väzí sila tejto komornej drámy odohrávajúcej sa takmer po celú svoju stopáž v jednom byte?

Anthony Hopkins si zahral starého pána približne okolo osemdesiatky menom Anthony trpiaceho demenciou/alzheimerom. Žije v krásnom veľkom a luxusnom byte, kde sa oňho chodí pravidelne starať jeho dcéra Anna. Vzťah medzi dvojicou nie je práve ideálny, čo je spôsobené ako mentálnou chorobou starca, tak, samozrejme, aj ďalšími problémami baliacimi sa počas dlhých desaťročí. Anna však nie je jedinou osobou navštevujúcou Anthonyho, postupne spoznávame jeho mladú opatrovateľku, dcérinho manžela a ďalšie, pre muža tajomné postavy. Tajomné z toho dôvodu, že starý pán si ich značne pletie Otec4 resizea po chvíli si ani my nebudeme spoločne s ním istí, ktorá tvár patrí ktorej postave. Aby to bolo ešte komplikovanejšie, niektoré scény sa začnú opakovať, vidíme ich z nového uhla pohľadu. Ale ako je to možné, keď sme doteraz boli presvedčení o tom, že sledujeme lineárny dej? No a do tretice sa zdá, že niečo v poriadku nebude ani so samotným bytom.

Ak ste videli nedávnu Ženu v okne s Amy Adams a ďalšími superhviezdami a vypínali televízor/počítač rozladení nevyužitým potenciálom zápletky, tak Otec vám ponúkne presne to, čo spomínaná netflixovská produkcia nedokázala. Ono ten Oscar za scenár nebol udelený len tak náhodou. Ide o vzácny prípad, keď divák sleduje puzzle film, respektíve tzv. „mindfuck“ a zároveň si uvedomuje, že tento spôsob rozprávania je stopercentne motivovaný mentálnym stavom hlavnej postavy a my sa tak na udalosti okolo neho pozeráme výsostne jeho očami. Nejde tak len o hru na kočku a myš (rozumej Otec5 resizetvorcu s divákom), keď ide „len“ o prekvapivé odhalenia a spôsob, ako čo najviac oklamať diváka. Zellerova hra je férová a jeho remeslo poctivé. Divadelnosť výsledku neprekáža, ba práve naopak, byt sa stáva ďalšou dôležitou postavou naratívu, počkajte si na záver. Mimochodom ten ponúkne jedno veľké prekvapenie, jeho sila však netkvie ani zďaleka iba vo „wow efekte“, ale najmä v silnej katarzii.

Musíme sa zastaviť pochopiteľne aj pri hereckých výkonoch. Okrem  Anthonyho Hopkinsa sa vo veľkom spomína aj bezchybný výkon Olivie Colman v úlohe jeho dcéry. Je trochu škoda, že sa zabúda aj na ďalší herecký ansábel, dokonale si vychutnáte aj presné výkony Olivie Williams (Šiesty zmysel, mimochodom taktiež so šokujúcim odhalením na záver), Rufusa Sewella (Judy), Marka Gatissa Otec3 resize(Sherlock), či Imogen Poots (Bludné kruhy). Nie sú tu určite len do počtu, každý má svoju silnú scénu a aj gala predstavenia Hopkinsa a Colman by bez nich boli akosi neúplné. Každá postava má totiž vo výslednej mozaike svoje pevné miesto, rovnako ako aj všetky vety, ktoré počujeme z ich úst.

Otec je dosť možno najlepším filmom nakrúteným v roku 2020. Tak trochu metaforicky pripomína súčasný stav na celom svete, kedy máme aj my pocit, že toto všetko sa v skutočnosti nemôže diať a nakoniec sa iba zobudíme zo zlého sna. Užijú si ho ako nároční kluboví fanúšikovia, tak aj priaznivci spomínaných puzzle diel.

Otec7 resizeOtec (The Father), Veľká Británia, 2020
Dĺžka: 97 minút
Réžia: Florian Zeller