V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu Diabol (The Conjuring: The Devil Made Me Do It)

Diabol2 resizeV roku 2013 prišiel do kín film V zajatí démonov. Z na prvý pohľad radového hororu sa vykľul obrovský hit. Okrem vysokého rozpočtu, na ktorý už v súčasných hororoch nie sme zvyknutí, sa úspech filmu skrýval vo výbornej réžii Jamesa Wana. Z niekoľko razy videnej zápletky vyťažil maximum. Koncepciu príbehu typu „rodina sa presťahuje do strašidelného domu s temnom minulosťou, ktorý obýva démon“, sme v tomto žánri videli už nespočetne veľakrát. Avšak už dlho nie v tak remeselne ambicióznom prevedení.

V zajatí démonov bol v rámci mainstreamového hororu zaslúženým úspechom, ktorý nadšene uznávajú aj „ľakačky odpočítavajúci“, hororoví fajnšmekri. Preto niet divu, že na seba pokračovanie nenechalo dlho čakať. Producenti štúdia Warner Bros. využili úspech filmu naplno a Diabol3 resizerozhodli sa odštartovať novú hororovú franšízu. V zajatí démonov 2, opäť v réžii Jamesa Wana, neprinieslo po prvom diely nič nové, avšak stále šlo o remeselne brilantne spracovaný a efektívny horor. Filmový svet plný záhad a démonov, inšpirovaný skutočnými prípadmi vyšetrovateľov paranormálnych javov Eda a Lorraine Warrenovcami, nám od premiéry prvého V zajatí démonov, predstavil hororové snímky Mníška, Kliatba kvíliacej ženy a trilógiu zlovestnej bábiky Annabelle. Avšak fanúšikovia tejto série čakali najmä na hlavný chod. Na V zajatí démonov 3 sme si kvôli pandémii museli počkať o niečo dlhšie. Po Jamesovi Wanovi sa réžie ujal Michael Chaves, tvorca spomínanej Kliatby kvíliacej ženy a v hlavných rolách sa opäť predstavili Vera Farmiga a Patrick Wilson. Stalo teda 5 ročné čakanie za to?

Diabol4 resizeExorcizmus malého chlapca v mestečku Fairfield je iba začiatkom nočnej mory, ktorá vyšetrovateľov paranormálnych javov Eda a Lorraine Warrenovcov očakáva. Vyháňanie démona spustí reťaz znepokojujúcich udalostí, ktoré skončia nešťastnou vraždou. Avšak je vrah vinný, ak bol počas tohto činu posadnutý démonom? Ide o prvú súdnu obhajobu v americkej histórii, pri ktorej sa obvinený odvolával na posadnutie diablom. A aj keď mu Warrenovci veria, postupom času zisťujú, že tento prípad je ešte oveľa zlomyseľnejší, ako sa na prvý krát zdal.

V zajatí démonov 3 prináša do tejto hororovej série konečne novú, originálnu zápletku. Po dvoch strašidelných domoch, tu máme strašidelný súdny proces, zmiešaný s detektívnym pátraním. Koncept „hororovej súdnej drámy“ je veľmi zaujímavý, avšak vo filme ostáva len načrtnutý. Neuvidíme ani jednu rozsiahlejšiu súdnu scénu, v ktorej by sa mohli stretnúť oprávnené a racionálne argumenty žaloby proti šialenej, aj keď pravdivej teórii Diabol5 resizeobhajoby o vrahovi, ktorý bol posadnutý diablom. To je obrovská škoda. Celá súdna dejová línia je po prvom akte odsunutá na vedľajšiu koľaj. Priestor dostávajú vyšetrovatelia Warrenovci a ich pátranie po pravde.

Už počas prvých minút je cítiť, že režisér Michael Chaves je fanúšikom žánru, čo nám dokazuje hneď niekoľkými odkazmi. Najmä na film Exorcista, režiséra Williama Friedkina. A aj keď je Chaves obstojnou náhradou, nedosahuje kumšt Jamesa Wana. V treťom diely je cítiť pokles v intenzite a atmosfére jednotlivých scén. Film, bohužiaľ, nie je tak nervy drásajúci, ako si pravdepodobne tvorcovia predstavovali. Občas to dokonca pôsobí, akoby sa Chaves držal na uzde, čo pri Wanovi rozhodne neplatilo. Nejde o žiadnu režijnú katastrofu, snímka ponúka zopár výborne zrežírovaných sekvencii, ako napríklad scénu v márnici a záverečnú konfrontáciu v podzemných tuneloch, avšak stále nedosahuje kvalít a najmä nemilosrdnej intenzity predošlých dielov. Zaujímavým dramaturgickým konceptom bolo uvedenie ľudského antagonistu, ktoré otvorilo dvere k niekoľkým zaujímavým scénam, aké sme ešte v tejto sérii nemali šancu Diabol6 resizevidieť. Taktiež problémy so srdcom Eda Warrena slúžia vo filme, ako nepretržitý zdroj napätia, čo bol výborný nápad.

Celkovému vyzneniu filmu taktiež veľmi pomáhajú Vera Farmiga a Patrick Wilson, ktorí sú opäť výborní. Táto charizmatická dvojica je jedným z najväčších dôvodov, prečo tieto filmy tak dobre fungujú. Pomaly sa z nich stáva ikonické hororové duo, avšak to ukáže až čas. Ostatok hereckého ansámblu za nimi nezaostáva. Ruairi O´ Connor, Sarah Catherine Hook, Eugenie Bondurant a hlavne John Noble predviedli slušné ambiciózne  herecké výkony . Aj keď V zajatí démonov 3 nedosahuje kvalít predošlých dvoch dielov, stále ide o slušne spracovaný film, ktorý vás vďaka rýchlemu tempu a dobrých hereckých výkonov nestihne nudiť. Otázne je, či si naň po týždni spomeniete.

Diabol resizeV zajatí démonov 3: Prinútil na k tomu Diabol (The Conjuring: The Devil Made Me Do It), USA, 2021
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Michael Chaves
Scenár: David Leslie Johnson-McGoldrick
Kamera: Michael Burgess
Hudba: Joseph Bishara
Strih: Peter Gvozdas
Scénografia: Jennifer Spence
Kostýmy: Leah Butler
Produkcia: James Wan, Peter Safran
Hrajú: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Julian Hilliard, Regina Ting Chen, Mitchell Hoog, Andrea Andrade, Sterling Jerins, Charlene Amoia, Ruairi O'Connor, Ingrid Bisu, Shannon Kook, Eugenie Bondurant, Ronnie Gene Blevins, Steve Coulter, Ashley LeConte Campbell, Sarah Catherine Hook, Erin Fasano, Steven I. Dillard, Bryson JonSteele, Casey Hendershot, John Noble
Distribúcia: Continetal film
Premiéra v SR: 3. júna 2121