Zažiť to znovu (La Belle Époque)

Znovu resize„Do akej doby by ste sa chceli vrátiť, keby ste mohli?“ to je otázka, ktorú rieši šesťdesiatnik Victor (výborný Daniel Auteuil) - protagonista francúzskeho filmu Zažiť to znovu. Jeho syn mu totiž venoval zážitkový darček - poukážku  agentúry Cestovanie v čase, ktorá svojim klientom za pomoci filmových kulís a najmodernejšej technológie sprostredkuje možnosť  zažiť niečo z minulosti.

Niekto si želá navštíviť kráľovský dvor niekedy v čase Ludvika XIV, iný  by chcel večerať hoci aj s Hitlerom. Victor v tom má však jasno: chce sa vrátiť do roku 1974 a prežiť opäť prvé rande s láskou svojho života Marianne. Divák si až  Znovu4 resizepostupne uvedomuje, že je to jeho neskoršia manželka (nestarnúca Fanny Ardant), s ktorou sa po štvrťstoročí odcudzili. Navyše, Victor prežíva krízu, nerozumie dnešnému svetu a technickému pokroku, vyhodili ho z práce a manželka najprv zo spálne a nakoniec aj z bytu.

To je východisko francúzskej romantickej komédie Prežiť to znovu, ktorú nakrútil francúzsky herec, scenárista a režisér Nicolas Bedos podľa vlastného scenára a uviedol ju vlani v Znovu3 resizeCannes ako svoj druhý film. Slovenský distributér ASFK ho do našich kín nasadili symbolicky na novodobý sviatok lásky Valentína.

Nie je to natoľko film o láske, ako o pohľade na lásku a o tom, ako ovplyvňuje naše konanie. Je sympatické, že scenárista a režisér Nicolas Bedos (1980) sa nebojí ironizujúceho tónu a narážok, či už ide o súčasné scenáristické a režijné postupy, spoločenskú a kultúrnu situáciu vo Francúzsku, ale sústreďuje Znovu9 resizesa predovšetkým na vzťahy príbuzných, priateľov, manželov. Vzťahové problémy rieši nielen starnúca generácia protagonistov Victor a Marianne, ale vo filme aj režisér projektu „cesty v čase“ (Gulliaume Canet), ktorý žiarli na svoju partnerku herečku Margott, stvárňujúcu klientovu lásku Marianne (Doria Tiller, herecká i životná múza režiséra Nicolasa Bedosa).
Kvalita prekvapujúco dobrého, i keď občas nie vždy celkom Znovu11 resizezrozumiteľného scenára vyplýva aj z toho, že autor dobre pozná prostredie nakrúcania či divadla a jeho postavy vidíme nielen v súkromí, ale neraz pri práci – Victora pri kreslení comicsu, jeho manželku Marianne ako psychoanalytičku a terapeutku, ich syna a jeho priateľov či Margott pri práci na vzniku jednotlivých audio-vizuálnych  projektov v divadle i pred kamerou a podobne.

Znovu12 resizeV podtexte  pretrváva myšlienka „hry v hre“ a Victor si uvedomuje, že všetko je len „akoby“. Napriek tomu neubráni sa, aby sa v ňom neprebudili city, o ktorých si myslel, že už ich nezažije. Divák si možno aj uvedomí, že táto hra na „akoby“ je v inej podobe prítomná  aj v našich životoch, že úteky do spomienok, snov a vízií môžu inšpirovať, ale aj  ublížiť. Publikum však pri tomto type filmov sa prišlo asi skôr zabaviť a Znovu7 resizenie uvažovať nad rôznymi uhlami pohľadu nielen generácií, ale vlastne každého z nás.

V každom prípade o filme Zažiť to znova netreba veľa hovoriť, radšej si ho pozrieť. Zaujímavý scenár, vtipné dialógy, dobré herecké výkony a pre priaznivca tohto žánru príjemný zážitok.

Znovu6 resizeZažiť to znovu (La Belle Époque), Francúzsko, 2019
Dĺžka: 115 minút