Drobné bájky (Apró mesék)

Bajky2 resizeMaďarský režisér 47-ročný Atilla Szász nie je v našich končinách príliš známy, má však za sebou už tri celovečerné snímky, ktoré sa mu podarilo nakrútiť vo veľmi rýchlom slede. V roku 2014 debutoval Bernským vyslancom, historickým trilerom zaoberajúcim sa obdobím po poprave Imreho Nagya. Získal zaňho Bronzového Zenita za najlepší debut.

Do obdobia pred prvou svetovou vojnou nás zaviedol historický Félvilág nakrútený o rok neskôr. Jeho Večná zima z roku 2018 získala ocenenie na montrealskom filmovom festivale za najlepšiu réžiu. Je preto tak trochu zvláštne, že sa až Bajky resizedoposiaľ žiadne z jeho oceňovaných diel neocitlo v našich klubových kinách, čo distribútor napravil až tento rok a nasadil do nich najnovší prírastok v jeho portfóliu s názvom Drobné bájky. Treba však hneď  podotknúť, že k tomuto rozhodnutiu určite veľkou mierou prispel fakt, že v hlavnej ženskej úlohe „femme fatale“ sa predstavila populárna slovenská herečka maďarského pôvodu Vica Kerekes. 38- ročnú rodáčku si diváci obľúbili najmä vďaka populárnym diváckym hitom, ako Nestyda, Křídla Vánoc, Příběh Kmotra, Muži v naději, 7 dní hříchu či Anděl Páně 2.

Jej „prihrávačmi“ v noirovom historickom trileri Drobné bájky sú maďarskí herci Tamás Szabó Kimmel a Levente Molnár, tí ďalší dostanú oveľa menej priestoru, pretože ide najmä o nebezpečnú Bajky3 resizehru medzi týmito troma postavami. K nim môžeme ešte priradiť

aj malého, ale fyzicky zdatného syna hlavnej ženskej postavy v stvárnení Bercela Tótha. Ide totiž o akýsi maďarský pokus o čistokrvný temný noirový triler ako zo starej americkej či francúzskej školy. Ozvláštnením je fakt, že sa odohráva na pozadí udalostí z konca druhej svetovej vojny, ktoré dianie a chovanie postáv priamo podmieňujú. Povedzme si niečo málo o deji, najlepšie je však si nič vopred nezisťovať a nechať sa prekvapovať hneď od momentu, keď  film vyloží pomerne jasne karty na stôl a divákovi naznačí, akým smerom sa bude po Bajky4 resizeneurčitej a výpravnejšej prvej polhodine uberať. Napriek tomu tvorcovia pracujú s prekvapeniami, aké sa jeho inšpiračným predobrazom budú vymykať.

Hlavným hrdinom je mladý muž menom Hankó, ktorý sa snaží krátko po vojne rôzne pretĺkať a najmä ukrývať pred nebezpečnými ľuďmi. Počas vojny spoznal muža v strednom veku, silného a krutého Bércesa. Pri svojom úteku z Pešti sa vydáva vyhľadať jeho rodinu, konkrétne manželku Judit a ich spoločného syna Virgila, aby im zvestoval správy o osudoch hlavy ich rodiny. V tomto okamžiku sa relatívne chaotický dej zrazu Bajky6 resizeustáli a divák si veľmi ľahko domyslí, k akým dvom zlomom sa príbeh postupne dopracuje. Istá predvídateľnosť však Drobným bájkam vôbec neprekáža, scenár Norberta Köbliho smerom k záveru naberá na napínavosti a postupne si uvedomujeme aj zmysel skorších, zdanlivo iba stopáž vyplňujúcich scén a začnete rozpoznávať aj jednotlivé motívy a témy. Inšpirácia románom Poštár zvoní vždy dvakrát Jamesa M. Caina a jeho adaptáciami je viac ako zrejmá, avšak scenár pracuje s postavami predsa len iným spôsobom a dochádzame aj k odlišnému výsledku. Tunajší Bajky7 resizedivák si spomenie aj na Oscara nominované Želary. Našťastie, si Drobné bájky razia vlastnú cestu.

Celkovo Drobné bájky nadväzujú na noirové klasiky 40. a 50. rokov minulého storočia, k čomu odkazujú štylizované titulky, veľké tiene postáv na stenách, femme fatale, hrdelný zločin, farebné ladenie a aj mierne štylizovaná atmosféra života v rodinnom hore uprostred lesa. Kameraman András Nagy mal zrejme voľnú ruku v snímaní krajiny a interiérov a výsledkom je Bajky9 resizefakt, že tento maďarský film skrátka vyzerá veľkolepejšie, než slovenské, respektíve slovenské filmy z obdobia druhej svetovej vojny nakrútené v koprodukcii. Na myseľ sa ihneď prediera nedávna Malá ríša, ktorá pripomína v porovnaní s Drobnými bájkami skôr výpravnejší televízny film. Suma sumarum ide o slušné historické dielo, kde však len ťažko nájdeme originálnejšie prvky, tento mix už viackrát videného napriek tomu dokáže zaujať, a to najmä kamerou a hereckými výkonmi všetkých štyroch ústredných postáv.

Bajky10 resizeDrobné bájky (Apró mesék) Maďarsko, 2019
Dĺžka: 112 minút
Réžia: Attila Szász
Scenár: Norbert Köbli
Kamera: András Nagy
Strih: László Hargittai
Hudba: Atti Pacsay, Gergely Parádi
Hrajú: Tamás Szabó Kimmel, Vica Kerekes. Levente Molnár, Bercel Tóth, József Gyabronka, Attila Egyef, Zoltán Tamási, Barnabás Dékány, Éva Bakos, Diána Magdolna Kiss, Viktor Ivaskovics, Roland Tzafetás a ďalší
Distribúcia: Vertigo Distribution
Premiéra v SR: 5. decembra 2019