Parazit (Gisaengchung)

Parazit2 resizeJuhokórejská čierna komédia Parazit sa dočkala svojej premiéry na tohtoročnom festivale v Cannes, kde získala ako prvý film pochádzajúci z tejto krajiny najvyššie možné ocenenie. Mnohí diváci ho navyše označili za najzábavnejšieho držiteľa Zlatej palmy od čias Tarantinovho Pulp Fiction. Hodí sa však poznamenať, že oba filmy nemajú až toľko spoločného.

V centre diania je chudobná štvorčlenná rodina, pozostávajúca z otca, matky, syna a dcéry. Tá živorí v neľahkých podmienkach vo svojom pivničnom byte, kde sa mimo iné živí skladaním krabíc od pizze. Nakoľko si nemôže dovoliť ani Parazit resizevlastný internet, na pravidelnej báze sa musí napájať na nezabezpečený signál svojich susedov, no neustále dúfa, že raz príde ten vysnívaný zlom. A šanca sa im skutočne ponúkne po tom, čo ich synovi dohodí jeho kamarát možnosť doučovať dievča z bohatej rodiny. Ten, vyzbrojený jemne upravenou identitou, okamžite zacíti príležitosť a po chvíľke spriadania plánov sa celej rodine podarí vcelku bizarným spôsobom infiltrovať do sídla zbohatlíckej elity, a to bez toho, aby niekto čo i len tušil, že ich spája príbuzenské puto.

V klasickom hollywoodskom filme by mal tento príbeh úplne iné smerovanie. Rafinovaný plán celej rodiny by zrejme časom vyšiel najavo, možno by nechýbalo ani povinné morálne ponaučenie, či očakávaný happyend, kde by si všetci navzájom odpustili a došli k vzájomnému porozumeniu. A možno ani nie, no určite by sa Parazit8 resizeneuberal takými kľučkami ako Parazit. Ten má totiž na svedomí jeden z popredných ázijských tvorcov Bong Joon-ho, ktorý už nejeden raz dokázal, že nemá problém umne striedať nálady a pohrávať sa s očakávaniami. A hoci sa dá Parazit označiť za mimoriadne divácky film, vo výsledku je skutočne niečím viac, ako len bežnou čiernou komédiou.

Niekde vo svojej polovici totiž film radikálne zmení tón a cez nečakaný vývoj udalostí sa preklopí z absurdnej komédie do úplne iného žánru. Zápletka začne nadobúdať až thrillerové kontúry a nepredvídateľnosť diania nepoľaví až do úplného záveru, kde už Parazit11 resizenaplno pracuje s prvkami satiry a sociálnej alegórie. Ide pritom o dômyselne štrukturovanú a do detailov premyslenú záležitosť, kde každý prvok slúži príbehu, čím sa dajú ospravedlniť i miestami diskutabilné logické zákonitosti. Nič sa tu totiž nedeje náhodou, nič nie je samoúčelné a ak sa aj náhodou javí že je, v konečnom dôsledku do seba všetko hladko zapadne. To sa vlastne týka i zásadného zvratu, ktorý prevráti dianie na ruby, i keď je pravdou, že žánrový skok je až príliš prudký. No kým v rukách menej schopného tvorcu by sa to mohlo celé  rozsypať, Bong Joon-ho drží opraty naozaj pevne.

Samotný film chce cez prekrúcanie konvencií poukazovať na to, ako komplikovaná môže byť vzájomná symbióza chudobných a Parazit9 resizebohatých vrstiev. Aby jednoduchá rodinka mala vôbec šancu na zamestnanie snov, jej členovia sa musia tváriť distingvovanejšie, než naozaj sú. Aj preto si následne o to viac užívajú, ako prešli svojim zamestnávateľom cez rozum. Na jednej strane svojimi bohatšími náprotivkami opovrhujú, súčasne však chcú žiť ich život. No platí to aj opačne a nech sa snažia akokoľvek, nevedia úplne zakryť pach chudoby, ktorým pánovi domácnosti príliš nevonia. Nakoľko si však uvedomuje, že k prepychovému životu potrebuje oddaných poskokov z nižšej vrstvy, chtiac-nechtiac ich musí tolerovať. A toto vlastne iba k vedie otázke, kto je teda ten Parazit10 resizetitulný parazit z názvu filmu, pretože to nie je vôbec jednoznačné...

Bong Joon-ho, ktorý v minulosti zaujal filmami ako Spomienky na vraždu, Mutant, či Matka, prináša divákovi ďalší neotrelý a originálne pôsobiaci zážitok, ktorý dokáže zaujať nielen dejovou výstavbou, ale i tým, ako je nakrútený. Snímok o strete dvoch rozdielnych svetov už pritom vzniklo mnoho, no pokiaľ niekto tvrdí, že sa nedá prísť s ničím novým, Parazit je jasným dôkazom, že keď sa chce, tak ide naozaj všetko.

Parazit7 resizeParazit (Gisaengchung), Južná Kórea, 2019
Dĺžka: 132 minút
Joon Ho Bong