Všetka moja láska (All My Loving)

Laska7 resizeKeď sa stretnú traja súrodenci, najprv sa potešia, potom si vymenia názory a nakoniec sa povadia. Podobne aj v nemeckom filme režiséra a scenáristu Stefana Hoffmanna Všetka moja láska.

Súrodenci Júlia (Nele Mueller-Stöfen), Stefan (Lars Eidinger) a Tobias (Hans Löw) sú úplne rozdielni, a tak sa vyvíja aj ich život. Kým letec Tobias miluje lietanie, ale ešte viac ženy, zatiaľ sa Julia ťažko vyrovnáva s rodinnou tragédiou. Stefan, Laska3 resizedievča pre všetko, nie a nie skončiť vysokú školu, no veď sa stará o tri deti, manželka, úspešná podnikateľka, nemá čas. Hneď v expozícii sme svedkami hádky, ktorá sa krúti okolo takej „maličkosti“,  kto z nich pôjde skontrolovať rodičov, ktorí už pomoc potrebujú. Záletník Tobias, strieda jednu sukňu za druhou, sa dozvie smutnú správu – hluchne a zakázali mu lietať, Julia pôjde s manželom na výlet do Turína a, samozrejme, že úloha ísť za rodičmi ostáva na zaneprázdneného Stefana. Chlapi sa povadia, Júlia to nechce počúvať a utečie. No predsa sa len niečo vyriešilo, o jej milovaného psa Rocca sa bude starať, na počudovanie všetkých, Tobias.

Snímka režiséra Edwarda Bergera, absolventa filmovej univerzity v New Yorku, režiséra filmov  Gomez – hlava Laska9 resizealebo orol,  Dobré leto, Matka musí odísť,  je rozdelená do štyroch kapitol. Prvá má názov Zasa to bude dobré a je venovaná Tobiasovi. Má krásny byt, rýchle auto a nespočetné množstvo mileniek, ale z rozvedeného manželstva aj milujúcu dcéru Vicky (Mathilde Berger). Dievča sa zrazu objaví a zvestuje otcovi, že už nechce žiť s matkou, ide jej na nervy, lebo sa so súčasným partnerom stále hádajú. Tobi sa zatvári nepatrične, Vicky sa urazí a stratí. Strach o dieťa prebudí jeho otcovské city a zúfalo ju hľadá. Dievča však chcelo rodičov len vytrestať a možno sa jej týmto kúskom podarí aj dačo dosiahnuť. Uvidíme...

Druhá epizóda má názov Inglaterra to je sen. Julia a jej manžel Christian (Godehard Giese) prídu do krásneho Turína a ich Laska2 resizecieľom je zoznámiť sa s mestom, pozrieť si pamätihodnosti, galérie a užívať si život. To všetko platí len do chvíle kým auto nezrazí potulného psíka. Julia, posadnutá ochranou psov, sa ho ujeme vpašuje do hotela a začne sa o neho vzorne starať. A je po dovolenke. Dokonca chce psa, nazvala ho Nero, priniesť aj domov ako kamaráta Roccovi, ktorý za jej neprítomnosti poriadne znepríjemňuje Tobiasovi život. Christian si nevie rady. V jednej vyhrotenej situácii na návšteve u turínskych priateľov Julia stratí nervy. Vysvitne, že jej lásku k psom spôsobila strata jediného dieťaťa. Nedokáže sa s tým vyrovnať.

Tretia, Všetko, čoho sa dotkne, sa týka uponáhľaného života otca troch detí Stefana. Solventná a zrejme aj tolerantná Laska resizemanželka mu dá peniaze na cestu za rodičmi. A tam ho, presne ako doma, čaká pohroma. Matka sa rozhodla vynoviť kúpelňu, byt je hore nohami, otec chorý a nevrlý. Ošetrovateľ vypovedal službu a nikdy už o tejto rodine, najmä o ufrfľanom otcovi, nechce ani počuť a nebyť jednej dobrej duše ázijského prisťahovalca, ktorý im nosí jedlo, nebolo by ani čo jesť. Stefan sa pokúsi upratať domácnosť, dohovoriť otcovi, aby išiel k lekárovi, samozrejme, zbytočne. No nakoniec pôjde tam dobrovoľne a je otázne či sa ešte vráti. Prosto Sodoma a Gomora. Rodičia už nemôžu žiť osamote.

Laska6 resizeŠtvrtá kapitola s veľavravným názvom 3400 gramov dá rodinu Hoffmannovcov dohromady a všetci sa musia zamyslieť nad tým, ako budú ďalej žiť. Buď budú pokračovať v dovtedajšom marazme alebo niečo so svojimi životmi urobia.

Snímka Všetka moja láska je o všednom živote ľudí, do života ktorých nezasiahla ani vojna, ani turbulentné politické udalosti, ani sociálne problémy, neživoria, žijú na veľmi slušnej úrovni, a to čo ich postihlo si vo veľkej miere zavinili sami. Smrť dieťaťa vynímajúc – za to nemôže nikto a obviňovať kohokoľvek nie je na mieste. Sumarizujúc je to film o živote, obyčajnom živote normálnych ľudí - problémoch, dilemách, ktoré prežívame všetci a prípadné zlyhania si môžeme, tak ako hrdinovia, pripísať Laska4 resizelen sebe. Osobne si cením toto jednoduché a pritom mimoriadne poučné dielo, ktoré na osudoch troch súrodencov nevtieravo nastolí otázku zodpovednosti človeka za svoj život. Touto témou sa zaoberajú takmer všetky súčasné romány a filmy, ale málokomu dôjde, kam smeruje ich posolstvo. Keď sa niečo nepríjemné  stane vždy sa hľadá vinník, či vinníci, no začať od seba nechce nikto. Že si svoju životnú púť vo veľkej miere určujeme sami, máme často rôzne možnosti voľby a keď si vyberieme horší variant je to náš omyl a nie susedov, neprijme takmer nikto. Fráza „vezmi si svoj život do vlastných rúk“  sa omieľa slovne do aleluja, ale v praxi výsledky nevidno. O Laska10 resizenedostatku sebakritiky, sebareflexie aj o tom je snímka Všetka moja láska. Či bude Tobias ďalej behať za ženami alebo sa starať o rodinu je na jeho rozhodnutí, či sa Julia bude neustále a zbytočne obviňovať za stratu dieťaťa alebo sa pohne ďalej musí vedieť sama, a či Stefan skončí vysokú školu alebo sa naďalej dá vydržiavať manželkou, je len v jeho rukách. Oni sa musia podriadiť okolnostiam, prijať to čo im život ponúka a nečakať na akési deus ex machina.

Film je učebnicovým príkladom, ako si poradiť s vnútornou neistotou, nepriazňou osudu a nájsť vytúžený pokoj a šťastie. Laska8 resizeSnímka síce speje k čiastočnému  happy endu, ale tentoraz to neprekáža.  Lebo tvorcovia nepoučujú, nedávajú návody, dialógy sú úsporné, zbytočne sa nič nevysvetľuje, nedopovedá, umne požívajú filmovú skratku, herci svoj prejav neprepínajú. Zo zohratého hereckého ansámblu vynikne Nele Mueller- Sföfen, ktorá si zrejme rolu písala na telo (spoluscenáristka ), Lars Eidinger ako ulietaný Stefan Hofmann, Manfred Zapatka v úlohe otca Hoffmanna, Christine Schorn ako stará mama a Gedehard Laska5 resizeGiese ako tolerantný a chápajúci manžel Julie Christian.

Nemci hovoria, že život je Ein mal hop und zwei mal trop (Raz hop a dva razy trop). Z toho plynie ponaučenie: všetci aj chudáci, aj bohatí, aj bezdomovci zažijú aspoň raz to hop, ale to trop príde zákonite vždy. No, keď sa to hop dobre využije, to trop bolí menej – toto nevtieravo zdôrazňuje tento nenápadný a milý film.

Laska11 resizeVšetka moja láska (All My Loving), Nemecko, 2019
Dĺžka: 118 min
Réžia: Edward Berger
Scenár: Edward Berger, Nele Mueller-Stöfen
Kamera: Jens Harant
Hrajú: Lars Eidinger, Godehard Giese, Valerie Koch, Manfred Zapatka, Nino Porzio, Christine Schorn, Nele Mueller-Stöfen, Hans Löw, Merle Wasmuth, Franziska Hartmann, Tinka Fürst, Valerie Pachner, Claudio Caiolo, Mathilde Berger
Produkcia: Film Europe
Premiéra v SR: 12. decembra 2019