Výnimoční (Hors normes)

Vynimocni resizeFrancúzska režisérska dvojica Oliver Nakache a Eric Toledano je našim divákom dostatočne známa z niekoľkých filmov, uvedených v domácej distribúcii. Sú to predovšetkým nezabudnuteľní Nedotknuteľní (2011), príbeh vzťahu ochrnutého milionára Philippa a jeho nekonformného sluhu Drissa.

Nasledovala Samba (2014) opäť s Omarom Sy v roli nelegálneho migranta Sambu, ktorému láska k Alice (Charlotte Gainsbourgh) pomôže a určí ten správny životný smer a Kým nás svadba nerozdeli (2017), komédia plná omylov, situovaná do skvostného zámočku zo 17. storočia, miesta opulentnej svadobnej oslavy.

Vynimocni2 resize Výnimoční si síce zachovávajú ľahký  komediálny tón, ale siahajú do oveľa citlivejšej témy, prostredia psychiatrických  ústavov a ich postihnutých pacientov. Bruno (Vincent Cassel) a Malik (Reda Kateb) je dvojica asistujúca pri starostlivosti o mladistvých autistov, s ktorými si veľmi nevedia rady ani odborníci. Autistu Josepha Bruna dokázal vytiahnuť z izolácie a sprevádza  ho pri prvých krokoch v spoločnosti, za čo mu je mladíkova matka nesmierne vďačná. Nájde mu prácu v práčovni a všetko by sa vyvíjalo pozitívne, keby Josepha neuhranula Brigitte. Túži sa k nej privinúť a táto nevinná obsesia  nakoniec jeho pracovné angažmán ukončí. Bruno navyše čelí Josephovej potrebe uvádzať Vynimocni3 resizedo chodu bezpečnostné zariadenia a samostatná cesta do práce skončí v momente, keď v špičke zastaví metro. Nič nie je jednoduché ani prípad sebapoškodzujúceho sa chlapca, ktorý musí nosiť ochrannú helmu. O zmenu jeho nebezpečného chovania sa snažia pri hypoterapii, vozia ho k stádu koní, ale opustiť auto je zápas s nasadením kolektívneho úsilia spolupracovníkov charizmatickej dvojice. Zapájajú doň dobrovoľníkov, pre ktorých je táto práca rovnako istým druhom sociálnej terapie. Malik, vedie vzdelávacie kurzy pre mladistvých z problematických sociálnych vrstiev. Táto  symbióza úsilí prináša výsledky, ale odohráva sa mimo inštitucionálne garantovaných štruktúr. Bruno ani Malik nemajú na Vynimocni4 resizetento druh práce vzdelanie ani oficiálne oprávnenie. Tento fakt je dôvodom vyšetrovania Generálnej inšpekcie sociálnych záležitostí (GISA). Dvojica úradníkov podrobne skúma ich prácu a nasleduje verdikt, nemôžu ju bez povolenia ďalej vykonávať. Nahnevaný Bruno strháva fotografie svojich pacientov a predhadzuje neriešiteľné prípady, zaskočeným úradníkom.

Celý príbeh inšpirovali konkrétni ľudia a ich nezastupiteľná práca, to je z jednotlivých situácií viac než jasné. Humorný nadhľad nič neuberá na vážnosti celého problému, demonštrujúceho krízu Vynimocni6 resizeinštitucionálneho zdravotníckeho systému, trvajúceho na istých pravidlách a normách. Tie idú proti jeho zmyslu a cieľom. V istej fáze ho dokážu napĺňať len iniciatívy, stojace mimo tento štátom financovaný, garantovaný a kontrolovaný systém. Film je takto výzvou k reformám a zmene pohľadu na jeho fungovanie. Komplikovaná v tomto kontexte je i otázka vzdelania, na ktorom trvá inšpekcia. Ani zástup  odborníkov si s ťažkými prípadmi nevie rady a pomáha len čosi, čo je založené na empatii, trpezlivosti a skúsenosti, vrodenom talente chápať a pomáhať. Výnimoční je film apelatívny a môže spustiť  zaujímavú spoločenskú diskusiu.

Stavba jeho príbehu má voľnejšiu štruktúru a pohybuje sa kdesi Vynimocni7 resizena rozhraní  hraného filmu a dokumentu. Sleduje predovšetkým Bruna a zasahuje i do jeho súkromného života. Stretáva sa s potenciálnymi partnerkami, ale tieto schôdzky vždy vyrušia neodkladné povinnosti. Jeho apelatívny charakter ho preto odlišuje od hollywoodskeho Rain Mana (1988), s ktorým ho niektoré recenzie porovnávajú.

Ďalšou nemenej zaujímavou rovinou filmu je jeho multikultúrny a multireligiózny rozmer. Bruno svojou jarmulkou naznačuje, že ide o žida, okolo ktorého sa pohybujú jeho spoluverci a ich komunita. Malik je praktikujúci moslim. Ladia spolu bez náznakov akýchkoľvek konfliktov. Rovnako pestrá je aj ich klientela a Vynimocni5 resizespolupracovníci. Nakache a Toledano tak vytvárajú  víziu spoločnosti, kde  pomoc a ľudská účasť nemá ani náboženské, ani etnické predsudky.

Je evidentné, že vytváranie týchto väzieb je súčasťou takmer každého z ich filmov. Hrdinovia si rozumejú bez ohľadu na spoločenské postavenie, tak ako je to v Nedotknuteľných alebo v Sambe. Splývajú i v chaose svadobnej  oslavy. Vytvárajú tak obraz sveta, ktorý nemá ďaleko k optimizmu. Záverečná scéna spoločnej inscenovanej oslavy jednoty a radosti má na záver tejto ódy na humanizmus bez hraníc svoju váhu aj preto, že jej protagonisti sú z veľkej miery autentickí.

Vynimocni8 resizeVýnimoční (Hors normes), Francúzsko, 2019
Dĺžka: 114 minút
Scenár a réžia: Olivieer Nakache, Éric Toledano
Kamera: Antoine Sanier
Strih: Dorian Rigal-Ansous
Hudba: Grandbrothers
Hrajú: Vincent Cassel, Reda Kateb, Hélene Vincent, Bryan Mialoundama, Alban Ivanov, Benjamin Lesieir, Marco Locatelli, Catherine Mouchet, Frédéric Pierrot, Suliane Brahim, Lyna Khoudri, Djibril Yoni a ďalší
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 28. novembra 2019