Beats

Beats2 resizeŠkótsko v roku 1994. V malom mestečku tak, ako v celej Veľkej Británii, vypukne explózia feeparty, ktorá prináša so sebou najväčšie protestné hnutie mládeže tých čias. Deti túžia po dobrodružstve presne tak, ako dvaja nerozluční kamaráti Spanner a Johnna vo filme režiséra Briana Welsha Beats.

Tomu čo nám tvorca prezentuje, predchádzal návrh zákona vlády Johna Majora na zákaz tejto muziky a použili sa na potlačenie protestov proti nemu i brutálne policajné akcie. Hlavní hrdinovia - Johnna (Cristian Ortega) a Spanner Beats resize(Lorn Macdonald) - sú tak rozdielni, že to viac už ani nemôže byť. Johnna žije usporiadaným životom, s matkou, malým bratom a jej priateľom, zhodou okolností policajtom, kým Spanner so starším bratom, psychopatom, ktorý má tú najhoršiu povesť. Chlapca Johnnova rodina má za spodinu a toto priateľstvo neschvaľuje.  Obe deti však okrem veľkého priateľstva spája aj záľuba pre elektronickú hudbu, v tom čase zakázanú. Táto muzika bola však zároveň akýmsi symbolom vzbury proti spoločnosti ako takej a takisto mainstreamovej hudbe. Protestné hnutie mládeže sa stalo neželaným aj preto, lebo v 90. rokoch sa začalo vo veľkom užívať LSD a extáza. Bola to takmer epidémia. No zákon, ktorý masové protesty spustil, sa nakoniec schválil, ale nepriniesol pozitívnu odozvu Beats5 resizetakmer u nikoho. Zákazy a príkazy sa, ako sme sa už neraz presvedčili, nikdy neviedli nikam, len k vzbure a nešťastiu. Johnna, ktorý je zakríknutý, má strach zo všetkého však oveľa ostrieľanejší a odolnejší kamarát vždy presvedči.

Chlapcovi zbytočne matka o budúci otčim drží neustále prednášky, čo sa patrí a čo nie, kamarát má presvedčivejšie argumenty. V podstate Johnna by rád unikom nude a stereotypu, v ktorom žije, a tak sa dá nahovoriť na všetko. Neteší ho ani, že sa čoskoro, na naliehanie matkinho priateľa, majú presťahovať do lepšej štvrte. Je to rana pod pás aj pre Spannera, ktorý v podstate nemá bližšie človeka ako Johnnu. Beats4 resizePo dlhšom presviedčaní sa dohodnú, že sa plánovaného veľkého protestu mládeže zúčastnia. Spanner ukradne bratovi peniaze, za čo ho čaká, keď ho dolapí, poriadny výprask, ak nie niečo horšie.Chlapci idú na protestné stretnutie v spoločnosti takisto pobláznených dievčat a akéhosi sfetovaného hovorcu hnutia na vtedy modernú rave parties. Deti vedia, že sa na nich polícia chystá, ale dobrodružstvo a vypadnutie z bežného stereotypu je im lákavejšie ako eventuálny výprask.

Brian Welsch snímal film v čiernobielom prevedení, len tanečná zábava na party je kolorovaná. Vo veľmi efektnom snímaní tancov a pospevovania sa dosýta vyšantil kameraman Benjamin Kracun, ale v istom momente toho bolo Beats3 resizeaž priveľa. Efektné zábery mu však nemožno uprieť. Čo mne na tomto vcelku sympatickom filme chýba je hlbšie prepracovanie postáv. Okrem dvoch hlavných hrdinov ostatní sú len štafáž, dokonca nemastná - neslaná je aj postava matky a veľké sympatie nevzbudí ani nádejný otčim, ktorý by mal čo hrať. On je totiž ten, ktorý nakoniec určí, ako sa jeho vyvolená rozhodne. Postava Spannera, stelesnená vierohodne Lornom Macdonaldom, je najfarebnejšie načrtnutá. Za fasádou, na prvý pohľad vagabunda, sa skrýva ubolená duša, plná citu a túžby po hodnotnejšom živote. Osud mu veľa toho nedoprial, a tak je pre neho Johnna skutočne všetko, nahrádza mu brata, rodinu, všetko to čo mu chýba. Johnnu, ktorého tiež výborne zahral Cristian Ortega, je zasa chlapec bojazlivý, tak trochu strachopud, ale keď ide do tuhého vie sa poriadne odviazať a Beats7 resizekonať. Nakoniec je to on pre, ktorého je toto dobrodružstvo najkrajším zážitkom v jeho mladom živote. Nič neľutuje, vzbúril sa voči konzumnej spoločnosti, zistil čo je pre neho dôležité a vyzerá to tak, že si nájde svoje miesto v živote.

Snímka je vlastne pojednáva o veľkom priateľstve, spolupatričnosti a vzbure voči konvenciám. Nejde však do hĺbky a porovnanie s Trainspottingom alebo Easy Riderom je viac ako prehnané. Ten  prvý sa odohráva v tej istej dobe, ale je oveľa adresnejší a remeselne zrelší. Čo ma však ma záver tak trochu zarazilo boli záverečné titulky, v ktorých sa divák dozvie, ako to po rokoch s niektorými hrdinami dopadlo. Samozrejme, upokojili sa, niektorí dokonca doštudovali, stali sa váženými Beats8 resizeľuďmi. Chýba len nejaký náznak, že tento príbeh sa nakrútil podľa skutočnej udalosti, ale táto informácia chýba. Môžete si len domýšľať, že to tak skutočne bolo a deti v živote uspeli. Dozvieme sa tiež, že sa po desiatich rokoch Johnny a Spanner opäť stretli a sľúbili si, že si toto stretnutie zopakujú, ale hneď vedeli, že sa to nikdy nestane. Nič závažné som neprezradila, lebo tento dodatok nemá s príbehom takmer nič spoločné. Ak po skončení filmu vydržíte pozerať záverečné titulky, dozviete sa o všetkých aktéroch ako dopadli.

Film Beats nie je veľký film, ale kto má rád elektronickú hudbu, chce sa niečo dozvedieť aj o dosť turbulentnej dobe 90. rokov vo Veľkej Británii, má rád obyčajných hrdinov, ľudí, ktorí sa potĺkajú s normálnymi problémami a fandí mladým rebelantom, to bude celkom príjemný zážitok.

Beats6 resizeBeats, Veľká Británia, 2019
Dĺžka: 101 minút
Réžia: Brian Welsh