Šprtky to chcú tiež (Booksmart)

Sprtkytochcutiez5Olivia Wilde (1984) je írsko-americká herečka a modelka, ktorá sa rozhodla postaviť na druhú stranu kamery. Jej režisérsky debut sa volá Booksmart  a naši distribútori ho uvádzajú pod titulom Šprtky to chcú tiež.

Nie je to najšťastnejšia voľba názvu. Evokuje totiž spomienku na rad nie vždy vydarených takzvaných sexuálnych komédií. V tomto prípade túžba po sexe síce zohráva dôležitú úlohuSprtkytochcutiez7, je však ponímaná zo ženského uhla pohľadu. V hre sú aj lesbické sklony, ale ide o niečo viac. O konfrontáciu predstáv o sebe i o svete s realitou, o význam vzájomného pochopenia a silu priateľstva.

Protagonistky príbehu, stredoškoláčky Molly (Beanie Feldstein) a Amy(Kaitlyn Dever) sú najlepšie kamarátky a zároveň najlepšie študentky v triede. Uznávané, ale neobľúbené. V posledný deň pred záverečným ceremoniálom Sprtkytochcutiez9si zrazu uvedomia, že spolužiaci, ktorými celé štyri roky pohŕdali, lebo mali slabšie študijné výsledky ako ony, dosiahli vlastne viac. Prijali ich na rôzne univerzity, ale popri štúdiu mali aj iné záujmy a čo je hlavné,  užívali si naplno študentský život. Dievčatá sa cítia o niečo ochudobnené, preto sa rozhodnú, že si všetko vynahradia a v poslednú noc to „roztočia“ na “ superpárty“. Netušia však, ako to dopadne.

Štyri scenáristky sa pohrávali s nie najoriginálnejšou témou a nie vždy sa im podarilo vyhnúť istým klišé. Sprtkytochcutiez4Niektoré motívy sú akoby iba načrtnuté. Či sú to vzťahy v škole a v rodine, postavy spolužiakov, učiteľov ale aj rodičov. Niekde sa menia na grotesku, bez ohľadu na to, či ide o užívanie drog, intrigy , túžbu presadiť sa a zapôsobiť na druhých, budovanie sebavedomia a podobne. Niektoré scény pôsobia kŕčovito, iné až vytrhnuté z kontextu. Napríklad animácia, keď po použití drogy sa ústredná dvojica mení v drevené bábky. Nuž a trochu je trápna aj scéna, v ktorej sa Molly chce dozvedieť viac o technike masturbácie svojej priateľky.

Vydarili sa však tak povediac psychologické pasáže, kde sa dozvedáme viac napríklad o tom, Sprtkytochcutiez8ako si dievčatá dodávajú sebavedomie, alebo keď zisťujeme, že o sexe síce veľa hovoria, ale prakticky o ňom nič nevedia. Úsmevne pôsobí naivita, s ktorou si predstavuje Molly stretnutie s mužom svojho srdca ako v muzikáli. Zaujímavé sú zlomové situácie, keď submisívna Amy naberie odvahu a je ochotná dať sa zatknúť, aby pomohla iným z maléru, či ako „robotická“ Molly spoznáva, že nič nie je iba čierne a biele a dokáže sa srdečne prihovoriť spolužiakom.

Americké komédie zo života stredoškolákov majú pre našinca občas nepochopiteľnú logiku i humor,Sprtkytochcutiez2 presladené piesne, divoké  zábavy v bazéne a podobne, takže nielen skôr narodený divák k nim môže mať veľa výhrad. Tak je to aj v prípade filmu Šprtky to chcú tiež. Mimochodom, človek sa nemôže zbaviť dojmu, že film vznikol tak trochu aj ako reakcia na súčasné diskusie okolo postavenia žien. O silných ženách sa neustále hovorí, niektoré typy sa predstavujú, nehovoriac o početnej ženskej zostave vo filmovom štábe a všetko je podávané ženskými očami. O to viac vás potom zaskočí vulgárny slovník aj zo ženských úst. Lenže to vraj patrí k veci.

Sprtkytochcutiez6Rezumé? Ak si k odmyslíme množstvo vulgarizmov, viac ako predvídateľný dej a trochu zavádzajúci originálny názov, tak je to na režisérsky debut celkom pozerateľná komédia o priateľstve a predstavách stredoškolákov o tom, čo je to „užívať si život“. Ocení ho však asi skôr mladšie a tolerantnejšie publikum.

Sprtkytochcutiez3Šprtky to chcú tiež (Booksmart), USA, 2019
Dĺžka: 102 minút
Réžia: Olivia Wilde