Hovory s TGM

TGM7 resizeIntenzita osláv 100. výročia založenia Československa bola aspoň na českej strane výnimočná nielen sprístupnením množstva neznámych faktov a súvislostí, ale i ľudských osudov tých, ktorí niesli na vlastných pleciach „riziko podniku“.

Drámu domácích udalostí veľmi sugestívne a zrejme i historicky pravdivo zobrazil televízny seriál Rašín režiséra a scenáristu Jiřího Svobodu, kde prvým ministrom financií Aloisom Rašínom je Ondřej Vetchý a prvým československým premiérom Karlom Kramářom Miroslav Donutil. Obaja sa v priebehu deja so značným pohŕdaním vyslovujú o tých, ktorí TGM6 resizesa váľajú v zahraničních hoteloch a kaviarňach, zatiaľ čo im neustále stojí v pätách tajná polícia a hrozí väzenie. Reč je, samozrejme, o Masarykovi s Benešom. Vzájomné vzťahy medzi veľkými mužmi Októbra neboli ideálne, ale to je pri takej koncentrácii najrôznejších predstáv o tom, ako má samostatný štát vyzerať a ako má fungovať, prirodzené.

Film Jakuba Červenku podľa scenára historika Pavla Kosatíka, ktorý stál i za úspešným televíznym projektom České století (2013), zachytáva situáciu, keď spisovateľ Karel Čapek prichádza do Topoľčianok (okres Zlaté Moravce), slovenského sídla prezidenta, aby uzavreli svoje „hovory“ a pripravili knihu k desiatemu výročiu Československa.  Prezident mu oznamuje, TGM resizeže kniha nevyjde, proti je jeho syn Jan, ale najmä dcéra Alice. Dôvodom sú Masarykove vyjadrenia na adresu jeho vzťahu k Oldre Sedlmayerovej. Po smrti ženy Charlotty starnúci patriarcha objavuje krásu telesnej lásky a pred Čapkom o tejto časti svojho života nemlčí. Čapek sa nevzdáva, počas prechádzky po okolí kaštieľa ho presviedča a jeho snaha je nakoniec úspešná.

Kulisou ich rozhovoru je príroda, prechádzajú sa po lese, pristavia sa pri jazierku s kaplnkou, na môstiku cez riečku, v okolí kaštieľa je stôl, servíruje sa šálka kávy a diskutéri pózujú fotografovi. Keď zaprší, schovajú sa v prístrešku medzi skalami TGM11 resizea oddychujú pri ruinách hradu Hrušov.  Decentná a citlivá réžia dokáže z týchto skromných exteriérových možností vytvoriť sugestívny vizuálny kontrapunkt. Jeho nevtieravá funkčnosť dokresľuje osobnosť syna kočiša a panskej kuchárky, moravského Slováka. Krajina dodáva tejto krátkej epizóde širší, intímne metafyzický rozmer.  Režisér jemne naznačí rozdiel mezi mestským Čapkom a prezidentom, neváhajúcim  zhodiť topánky a pustiť sa boso po lúke s prirodzenosťou človeka, v ktorom minulosť chlapca z chudobných pomerov  nevyhasla.

Hovoria o všetkom, vážnych politických témach i súkromí. Masaryka zaujíma Čapkov vztah k herečke Oľge Scheinpflugovej a jeho písanie, rozpráva o svojej žene i TGM9 resizedeťoch. Vzájomná úprimnosť sa dotýka citlivých miest ich vzťahu, Masaryk mu vyčíta servilnosť a Čapek sa pýta na jeho údajný nemanželský pôvod. Konfliktné plochy sa vzápätí uhladia a muži sa vracajú späť do altánku. Čapek žiada Masaryka o pieseň Ramona, ktorá zaznela  z gramofónu v úvode ich stretnutia. Bol to šláger z roku 1928 v podaní mexickej  filmovej hviezdy Dolores Del Rio z rovnomenného filmu.

Masaryk v skvelom  hereckom zosobnení Martina Hubu, je otvorený, vyjadruje sa bez okolkov o politikoch, za najhoršieho TGM4 resizeoznačuje Rašína, diktátora, ktorému len jeho predčasná smrť v dôsledku atentátu, zabránila rozvinúť priateľské vztahy s českými fašistami a ako tvrdí, najviac by si rozumel s Mussolinim. Dostane sa i Slovákom, ktorí nemali dlho svoju vlastnú politiku a stále niekoho vyslali do Prahy, aby hovoril za všetkých. S dešpektom hovorí o Vavrovi Šrobárovi, prvom ministrovi pre správu Slovenska. Jediným pozitívnym a nesmierne pracovitým politikom bol pre Masaryka Beneš. „ Ja som bol mozog, on bol meč“, hovorí uznanlivo.

Zdôveruje sa Čapkovi i s pochybnosťami vo vzťahu k Rusku a dvadsiatim tisícom českých legionárov. V čase revolúcie tvorili TGM5 resizeúčinnú vojenskú silu a keby nebolo jeho rozhodnutia nemiešať sa do vnútorných konfliktov,“ možno by Rusko dnes vyzeralo inak“. Film sprítomňuje zložitú situáciu pred vznikom samostatného štátu. Československá politická reprezentácia nepredpokládala, že sa Rakúsko-Uhorsko rozpadne tak rýchle a obávali sa existujúcej perspektívy, spojenia oslabenej monarchie s Nemeckom, kde by Čechom hrozila neodvratná germanizácia.

Tento film je výnimočný svojou mnohovrstevnatou obsažnosťou, otvorenou do mnohých úrovní politických, ale i čisto ľudských, sprostredkujúcich drámy rozhodnutí, ktoré nadlho určili smer historického vývoja Čechov i Slovákov. Ak dnes diskutujeme o rýchle sa zväčšujúcej priepasti medzi elitami a ľudom, je to i preto, že nám chýbajú  postavy, rovné týmto dvom mužom.

TGM12 resizeHovory s TGM, ČR, 2018
Dĺžka: 80 minút
Réžia: Jakub Červenka