Pátranie (Searching)

Patranie2 resizeAmerická rodina ázijského pôvodu Kimovcov žije dlhé roky v San Jose. Otec David žije šťastne s manželkou Pamelou a hudobne nadanou malou dcérou Margot vo veľkom rodinnom dome, až kým Pamele nediagnostikujú smrteľnú rakovinu. Žena pomaly umiera a David sa bude musieť postarať o čerstvú tínedžerku Margot sám.

Našťastie, nie je na všetko sám a podporu môže hľadať aj u brata. Jedného dňa sa však Margot nevráti zo školy domov. Otec sa jej nemôže dovolať, takmer šestnásťročná dcéra neodpovedá na odkazy v schránke ani na správy v messengeri. Margot je čoskoro vyhlásená políciou za nezvestnú a kľúč k pochopeniu celej situácie poskytne vyšetrovanie prostredníctvom elektronických médií, ako najužitočnejší sa ukáže osobný počítač dievčaťa, ktorého Patranie3 resizeobsah odkryje vyľakanému otcovi mnohé šokujúce tajomstvá. Prípad začne s Davidovou pomocou vyšetrovať policajná detektívka Rosemary Vick. Ako sa skoro ukáže, jej zainteresovanosť v prípade je motivovaná rovnako komplikovaným vzťahom s vlastným, na prvý pohľad bezproblémovým synom.

Čas od času sa v histórii kinematografie objaví film po formálnej stránke prepisujúci všetky dovtedajšie spôsoby rozprávania. Odhliadnuc od technologického vývoja v oblasti zvuku a farby môžeme spomenúť napríklad diela, ako Dáma v jazere, snímajúcemu kompletne celý dej z pohľadu hlavnej postavy, Povraz Alfreda Hitchcocka, vyvolávajúci dojem jedno záberového diela a v poslednej dobe, od konca 20. storočia, množstvo snímok tváriacich sa ako found footage materiál. Túto vlnu odštartovala nízkonákladová a komerčne extrémne Patranie4 resizeúspešná Záhada Blair Witch. V prvých dvoch prípadoch tieto diela súvislejšiu vlnu nevyvolali, pretože obe formy sú pomerne náročné na sledovanie. K podobne inovatívnym dielam môžeme s pokojným svedomím zaradiť aj najnovší thriller v našich kinách, Pátranie. Mladý americký režisér indického pôvodu Aneesh Chaganty totiž vo svojom debute využíva na sprostredkovanie audiovizuálnych informácií výhradne vymoženosti digitálnej techniky. Telefonovanie prostredníctvom web kamery s dcérinými priateľmi a s policajtkou, nekonečné prehrabovanie sa v mailovej korešpondencii, vyhľadávanie informácií cez fotky na facebooku, instagrame alebo thumblr. Internet banking, živé internetové vysielanie, priemyselné kamery a mnoho ďalších, ešte modernejších prostriedkov a aplikácií bez problémov tvorcom poslúži na vyše 90 minútovú stopáž.

To všetko bohato stačí režisérovi k dostatočnému budovaniu napätia a príprave dôležitých dejových zvratov, vytváraní Patranie5 resizeslepých uličiek aj tých, ktoré vedú k cieľu a prekvapivej pointe. Ani na okamih nesledujeme „živé“ zábery, nefiltrované jednou zo spomínaných technológií. Je skutočne prekvapivé, že to všetko tak dokonale funguje, bez akéhokoľvek vybočenia smerom ku „klasickej“ kinematografickej forme. Práve naopak. Príbeh totiž nepatrí, na rozdiel od spôsobu nakrúcania, k najoriginálnejším detektívkam a scenár ponúka viaceré klišé, od vysokej kadencie zvratov až po neraz videné rozuzlenie. Vtip je v tom, že v tom možno sledovať jasný autorský zámer a vďaka zvolenému štýlu aj obohratý scenár, ako zo starého klasického detektívneho románu, môže pôsobiť opäť na plátne ako niečo doteraz nevidené.

Zvolená inovatívna forma je však svojim spôsobom dvojsečná zbraň. Všetko, čo bude Pátranie aspoň z časti v budúcnosti kopírovať, bude k nemu nekompromisne prirovnávané. Zrejme ani nevyvolá pomyselnú vlnu podobne nakrúcaných snímok, pretože nie je vôbec jednoduché týmto spôsobom realizovať kvalitný film a menej talentovaný tvorca sa na podobnom experimente môže nepríjemne popáliť. Pátranie tak možno z hľadiska inšpirácie pre súčasnú kinematografiu viac ako k foud footage vlne prirovnať k omnoho zriedkavejším príspevkom zaberaných z pohľadu Patranie resizeprvej osoby alebo jednozáberovkám. A osobne by som si ani neželal, aby sa s podobnými filmami v blízkej budúcnosti roztrhlo vrece a Pátranie tak prišlo opakovaním jeho formy o svoju unikátnosť.

V súvislosti s filmom možno vysledovať ešte jednu paralelu. V roku 1999 nakrútil 29 - ročný Američan indického pôvodu  M. Night Shyamalan revolučný horor Šiesty zmysel s legendárnou šokujúcou pointou a odštartoval (aspoň na najbližšie roky) oslňujúcu kariéru. S Chagantym ich spája rovnaký pôvod, mladý vek, obľuba s diváckymi očakávaniami, písanie scenárov k vlastným dielam a ak sa mladý Ind bude snažiť, môže sa stať z neho pokojne nový kráľ moderného thrilleru. Dve ceny na festivale v Sundance za Pátranie a jeho komerčný úspech by mu mohli dodať potrebné sebavedomie. Sila jeho debutu tkvie aj v schopnosti, najmä vďaka prehľadu v nových technológiách, osloviť aj mladé publikum a ponúknuť mu zároveň inteligentný žánrový príbeh.

Pátranie (Searching), USA, 2018
Dĺžka: 101 minút
Réžia: Aneesh Chaganty
Scenár: Aneesh Chaganty, Sev Ohanian
Kamera: Juan Sebastian Baron
Strih: Nick Johnson, Will Merrick
Hudba: Torin Borrowdale
Hrajú: John Cho, Debra Nessing, Thomas Barbusca, Michelle La, Sean O´Bryan, Ric Sarabia, Colin Woodell, Ashley Edner, Roy Abramsohn, Morgan Peter Brown, Benjamin J. Cain Jr., Courtney Lauren Cummings, Sara Sohn a ďalší
Distribúcia: Itafilm
Premiéra v SR: 13. septembra 2018