Ohrozené druhy (Espéces menacées)
Vo filmových mozaikách sa často jednotlivé osudy vzájomne viac či menej prepletených príbehov niekoľkých ľudí či skupiniek pretnú pri tragickej automobilovej nehode. Nehoda v najnovšom filme francúzskeho režiséra Gillesa Bourdosa Ohrozené druhy je v podstate len taký malý neškodný „ťukes“ v podzemnom parkovisku.
A netýka sa rozhodne všetkých zúčastnených. Nikomu sa nič nestane, iba uvidíme dve dôležité postavy v spoločnej scéne a krátko na to negatívnymi emóciami hnanú dohru. No a podobne je to aj s celým filmom pri porovnaní s takými ťažkotonážnymi „búračkovými“ titulmi, ako Amores Perros (Láska je kurva) alebo Crash, ktoré rezonujú v divákoch ešte dlho po skončení projekcie, respektíve sa už zapísali nezmazateľným písmom do filmových dejín. Ohrozené druhy ich emocionálnu silu v sebe nemajú, o prehru však vďaka precízne zobrazenému civilizmu rozhodne nejde.
Príbeh číslo jeden je o dvojici novomanželov Josephine a Thomasovi. Sledujeme ich spoločnú svadobnú noc a do pol pása vyzlečený Thomas predstavuje divákom divoké tetovania, symbolizujúce jeho neskoršie nezvládateľné správanie. Josephininy rodičia sa s dcériným rozhodnutím nedokážu zmieriť, hrdosť im nedovolí prijať za zaťa muža s nižším vzdelaním. Scenár sa v mozaike upriamuje z dvojice najmä na postavu otca, citlivého a zároveň mužne pôsobiaceho Josepha. Tak trochu v pozadí vyhrotenej línie o domácom násilí sa skrývajú snúbenci Mélanie a Jan s výrazným vekovým rozdielom alebo študent Anthony so svojou problematickou matkou, či najbližší sused novomanželov, mimochodom otec Mélanie. Čo majú príbehy spoločné, to sú tie najklasickejšie vzťahové problémy, aké sme na plátne a vo svojom okolí videli nespočetne krát.
Vďaka hereckým výkonom u nás nie príliš známych hercov však nepôsobia schematicky a vykonštruovane. Suzanne Clément dobre poznáme z kanadských frankofónnych filmov Xaviera Dolana, viac utkvie v pamäti však Vincent Rottiers ako nestabilný Thomas a Frédéric Pierrot ako Joseph. Divák nemá pocit, že sleduje sériu obohratých klišé, ale prirodzene sa rozvíjajúce dejové línie ľahko identifikovateľných charakterov „ako zo života“. Problémom je skôr potom spomínané porovnávanie so silnejšie napísanou, vyrozprávanou a dôraznejšie nakrútenou konkurenciou, ktorá predsa len disponuje zapamätateľnejšími postavami a silnejšími scénami. Jednotlivé príbehy nie sú naratívne prepojené príliš uspokojivo, režisérovi skôr však išlo o to, aby sme si ich spájali viac po tematickej stránke a pochopili, že všetci sa stretávame v našich životoch so zdanlivo neriešiteľnými vzťahovými problémami. Či už ako partneri, alebo ako rodičia a deti.
Gilles Bourdos nakrútil pred pár rokmi zaujímavý pohľad do života francúzskeho maliara Augusteho Renoira v hlavnej úlohe so Michelom Bouquetom, kde sa sústredil na výtvarnú stránku diela v duchu umelcových obrazov. Ohrozené druhy sýtymi farbami nehýria, práve naopak, snažia sa vyťažiť čo najviac z dôveryhodnosti každej zobrazenej scény, bez na seba upozorňujúcej štylizácie záberov. Osobne za jeden z kladov filmu považujem absenciu roztrasenej ručnej kamery, kvázi evokujúcu pocit dokumentárnosti zobrazovaného. Kamera sa pohybuje väčšinou až nepostrehnuteľne pomaly, respektíve dáva svojou nenápadnosťou vyniknúť obsahu práve prebiehajúceho dialógu.
Ohrozené druhy je solídna, dobre zahraná a zrežírovaná festivalovka. Práve však na medzinárodných filmových festivaloch môže mať problém s tým, že môže ľahko zapadnúť v koši priemernosti s ďalšími desiatkami titulov, snažiacich sa vyšplhať nad tie ostatné. Bourdosova snímka sa šplhá nenápadne, ale iste nad priemer a jej vnímanie bude záležať aj od konkrétnych skúsenosti jednotlivého diváka. Možno je najideálnejšie si ju ísť pozrieť práve v čase, keď ste už nejaký ten deň podobné dielko nevideli a nie ako „ten štvrtý film, ktorý som dnes na festivale (Týždeň francúzskeho filmu) stihol a už sa mi pletie s ostatnými“.
Ohrozené druhy (Espéces menacées), Francúzsko, Belgicko, 2017
Dĺžka: 105 minút
Réžia: Gilles Bourdos
Scenár: Michel Spinoza, Gilles Bourdos
Kamera: Ping Bin Lee
Strih: Yannick Kergoat
Hudba: Alexandre Desplat
Hrajú: Alice Isaaz, Vincent Rottiers, Grégory Gadebois, Suzanne Clément, Eric Elmosino, Alice de Lencquesaing, Carlo Brandt, Agathe Dronne, Damien Chapelle, Pauline Etienne, Frédéric Pierrot a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 5. apríla 2018
Foto: Film Europe