Lumière! (Lumière! L’aventure commence)

Lumiere4 resizeJednoduchý koncept s trefným komentárom, či fascinujúca montáž vyše stovky filmov nakrútených bratmi Lumièrovcami. Aj takto by sa dal označiť strihový dokument Thierryho Frémauxa Lumière! poskladaný zo sto ôsmich päťdesiat sekundových zreštaurovaných snímok z dielne bratov Lumièrovcov.

Ide o „kraťasy“ nakrútené v rozmedzí rokov 1895 – 1905, teda od prvého verejného filmového premietania. Táto selekcia filmov zahŕňa okrem starého známeho Odchodu robotníkov z továrne, Príchodu vlaku na stanicu v La Ciotat či Pokropeného kropiča, i niekoľko nie veľmi populárnych titulov nastrihaných a okomentovaných samotným Frémauxom a doplnených o hudobný sprievod francúzskeho romantického skladateľa Camillea Saint-Saënsa.

Lumiere6 resizeJednotlivé krátke filmy sú rozdelené do jedenástich kapitol a záverečného epilógu. Vo všetkých  týchto minifilmoch sa Lumièrovcom podarilo zachytiť nie len začiatky a zrod nového druhu umenia, ale aj časť svetového kultúrneho dedičstva danej doby. Každá jedna kapitola zachytáva čosi zo života samotných autorov, ale aj obyčajných ľudí. Obyvateľov rušného mestského prostredia Paríža i pokojného dedinského prostredia v blízkosti francúzskej metropoly. V centre záujmu dokumentárnych snímok bratov Lumièrovcov je takmer vždy človek. Prví filmári zachytávajú najrôznejšie druhy remesiel, ktorým sa pracovití obyvatelia Francúzska odjakživa, alebo aspoň od roku 1895 živili. Od obchodníkov, cez rybárov, až po vojakov. Lumièrovcom sa podarilo zdokumentovať asi všetky Lumiere2 resizeoblasti verejného života. V jednej z kapitol združujú všakovaké umenie a športy, vrátane akrobacie a nacvičovania cirkusových čísel. A ako správni objavitelia, nenechali si ujsť ani nakrútenie niekoľkých reportážnych filmov o vynálezoch eskalátora, železnice či atómovej elektrárne. Prostredníctvom ich objavu mohli cestovať po celom svete a na kinematograf zachytiť aj čo – to zo zvykov a tradícii ďalekých krajín. Afriky. Ruska. Ázie.

Frémauxove analýzy a vysvetlenia sú u širokej alebo aspoň tej zanietenejšej verejnosti, samozrejme, vítané. Začína s podrobnosťami o tom, ako dvaja bratia z Lyonu a ich otec prevádzkovali obchod s fotografickými doskami a testovali prototyp svojej filmovacej kamery na pracovníkoch jednej továrne. A práve tento film sa stal prvým zo série Lumiere resizeneuveriteľných 1422 filmov zo zbierky prvých filmárov v histórii kinematografie. Frémuax poukazuje aj na fakt, že v skutočnosti existujú tri rôzne verzie prvého filmu, pretože dokumentárna scéna bola inscenovaná a nakrútená niekoľkokrát, aby bola napokon správna. Niekomu by sa asi mohlo zdať zvláštne, že títo priekopníci filmu nenakrúcali dokumentárne snímky úplne náhodne. Dali si mimoriadne záležať na mizanscéne, komponovaní obrazu, pohyboch kamery, svietení, perspektíve či rámovaní, teda na základoch filmovej réžie. V týchto raných filmoch sa latentne objavujú aj precíznejšie filmovacie techniky, ako využívanie detailného záberu či fotoaparát upevnený na vlaku alebo lodi snímajúci panorámu. Okrem týchto prvopočiatkov réžie by sme ich vedeli označiť i za predchodcov filmovej grotesky. V jednej z kapitol dal Frémaux dohromady niekoľko krátkych skečov – zámena postavy, chytenie milenca do pasce či rôzne nevinné šibalstvá. Takéto krátke Lumiere3 resizedramatické výstupy komického až satirického obsahu s prekvapivou satirickou pointou sa stali základom pre neskoršie humorné gagy v americkej nemej groteske.

Čo však tento film prináša odborníkom a študentom venujúcim sa filmu na aktívnej úrovni? Keďže je im táto etapa histórie nového umenia dobre známa, ide o čistý pôžitok z videného. To, čo doposiaľ videli v biednej kvalite je zrazu krištáľovo čisté v podobe 4K videa. Celovečerný dokumentárny film sa, navyše, môže jednoducho stať efektívnou pomôckou pri výučbe dejín kinematografie. Jednotlivé snímky sú totižto tak krátke, že nedávajú divákovi možnosť nudiť sa. Každá z krátkych snímok trvá o čosi menej ako jednu minútu, preto oko študenta ostane prilepené na plátne až dokonca. Po vzhliadnutí Frémauxovho filmu môže o sebe každý vytrvalec hrdo tvrdiť, že už videl vyše sto filmov zo svetovej kinematografie. Keďže teraz už vieme, že vlak na plátne žiadneho diváka nezrazí a končatiny v zábere nie sú amputované, hor sa do kina!

Lumiere5 resizeLumière (Lumière ! L’aventure commence), Francúzsko,  2016)
Dĺžka: 90 minút
Scenár a réžia: Thierry Frémaux