Teheránske tabu (Teheran Taboo)

Tabu resizeŠokujúce. Objavné. Tabuizované. S týmito synonymami sa najčastejšie spája snímka Teheránske tabu, ktorá do slovenských kín prišla až rok po oficiálnej premiére. Prívlastky sú určite výstižne a konzervatívci si budú musieť zvyknúť na silno tabuizované a šokujúce scény. Avšak, príliš objavný, mimoriadne šokujúci a extrémne tabuizovaný tento film Aliho Soozandeha v podstate ani nie je. Dotýka sa však niekoľkých extrémnych oblastí spoločenského života tejto východnej krajiny.

Najväčším, a zároveň najcennejším posolstvom Teheránskeho tabu je častokrát problematizovaná téma v spoločnosti Tabu8 resizeako takej. Nielen nevyhnutne v spoločnosti krajín moslimského sveta. A síce, postavenie ženy (v iránskej) spoločnosti. Soozandeha popisuje túto problematiku na pozadí celkovej spoločenskej situácie v Iráne. Téma prostitúcie, podplácania štátnej moci, drogová závislosť, obchod na čiernom trhu, poskytovanie nevýhodných úverov, hrozba uväznenia a smrti prakticky „za nič“ sú, paradoxne s našimi naivnými predstavami, bežnou súčasťou reality každej Iránky.

Tabu9 resizeŽena je v prvom rade súkromným vlastníctvom. Pokiaľ jej nájdu vhodného manžela, je majetkom vlastných rodičov. A bezprostredne po sobáši prechádza do rúk svojho manžela. Žena je celou spoločnosťou vnímaná ako objekt. Doplnok muža. Predmet bez duše a mentálneho naplnenia. Nesmie pracovať, študovať, ani osamote existovať. Tobôž nie s nejakým mužom. V opačnom prípade bude potrestaná. Všetky jej akcie a rozhodnutia v živote sú podmienené písomným súhlasom muža. Rozvedená žena je vyhnaná na okraj spoločnosti. Pracujúca žena je neustále spochybňovaná. Tabu10 resizeSlobodná matka je marginalizovaná.

Príbeh je niekoľkokrát rámcovaný fotografickým záberom na jednotlivé postavy a ich zaradením do určitej skupiny, kasty. Farba pozadia a požadovaný výraz tváre vždy podlieha norme určovanej štátnym zriadením podľa profesijného zamerania, štátneho či súkromného definovania alebo aktuálneho statusu, udalosti, pre ktorú je fotografia určená. Z toho vyplýva, že vydatá žena z vyššej spoločnosti je a svoj pracovný doklad Tabu6 resizezvečnená na bielom pozadí s miernym úsmevom. Syn chudobnej ženy, slobodnej matky, je zachytený na čiernom pozadí so „serióznejším výrazom“. A budúca manželka na modrom pozadí, a je jej, dokonca, dovolené snať si svoj hiyab, čo za iných okolností neprichádza do úvahy.

Najzaujímavejším vizuálnym prvkom snímky je, okrem využívania viacexpozícií či rámovania, jej komiksová štylizácia. Grafické zobrazenie Teheránskemu tabu, paradoxe, vôbec neuberá na autenticite. V dôsledku mozaikovej formy Tabu7 resizerozprávania má divák, spočiatku, problém orientovať sa v príbehu. Ako dej plynie zoznamuje sa s jednotlivými postavami a ich ťažkými životnými osudmi. Niekoľko mikropríbehov sa postupe preplieta a spája do jedného komplexného celku, ktorého spoločným menovateľom je bytovka združujúca celú komunitu ľudí.

Tabu4 resizePredovšetkým však ide o osudmi troch žien. Slobodnej matky, vydatej a tehotnej ženy, ktorá túži byť užitočná a mladej žene s túžbou po živote vo veľkomeste. Každá z nich sa musí popasovať so svojím neľahkým osudom. Každá má po svojom boku, samozrejme, muža. Väzňa, manžela, potenciálneho záchrancu. No situácia v normami zväzovanej spoločnosti im mimoriadne sťažuje vyriešiť ich zložitú životnú situáciu. Ich osudy sa ale vykryštalizujú a pod vplyvom rôznych faktorov radikálne zmenia.

Tabu2 resizeTeheránske tabu explicitne podáva niekoľko nedotknuteľných spoločenských tém. Častokrát nevídaná forma má však ďaleko väčší obsahový presah. Tematizuje globálny problém postavenia ženy v spoločnosti. Režisér Ali Soozandeh všetky tieto témy a motívy podáva až príliš prvoplánovo. Snímke by vôbec neuškodilo niekoľko implicitne načrtnutých inotajov alebo metafor. Dnešný divák je zvyknutý aktívne reagovať a je dostatočne vzdelaný na to, aby si čo-to vedel domyslieť aj sám. Bez potreby priameho zobrazenia a dopovedania každej jednej situácie.

Tabu12 resizeTeheránske tabu (Teheran Taboo), SRN, Rakúsko, 2017
Dĺžka:  90 minút
Scenár a réžia: Ali Soozandeh
Kamera: Martin Gschlacht
Strih: Frank Geiger, Andrea Mertens
Hudba: Ali N. Askin
Hrajú: Arash Marandi, Alireza Bayram, Siir Eloglu, Thomas Nash, Hasan Ali Mete, Klaus Ofczarek, Morteza Tavakoli, Payam Mafjlessi, Jasmina Ali, Sasan Behroozian, Zahra Amir Ebrahim, Adem Karaduman, Morteza Katif, Negar Mona Alizadeh a ďalší
Premiéra v SR: 29. novembra 2018