Vdovy (Widows)

Vdovy3 resizeSteve McQueen patrí bez akýchkoľvek pochybností medzi najuznávanejších, najzaujímavejších a skrátka najlepších režisérov súčasnosti. A je tak trochu jedným z tých, ktorých tvorba popiera už otrepaný výrok, že súčasná kinematografia je v kríze. Ono ide skôr o to, čo si jednotlivý divák v kine vyberie a v súčasnosti má veľké šťastie, pretože McQueen nakrútil svoj režijne a možno aj scenáristicky najsilnejší film Vdovy.

Veľkým prielomom v jeho kariére zaznamenal s historickou snímkou Hlad pojednávajúcou o severoírskom terorizme a odohrávajúcou sa v tamojšej väznici Maze. Takpovediac urobil medzinárodnú hviezdu z Michaela Fassbendera a s hercom odvtedy pravidelne spolupracuje. Veľkému uznaniu sa dostalo aj chladnej štúdii osamelého hrdinu v Vdovy8 resizesúčasnom „megapolise“ s názvom Hanba, taktiež s Fassbenderom v hlavnej úlohe.

Najväčším a možno už ťažko zopakovateľným úspechom, minimálne čo sa týka ocenení, je tak trochu akademicky ladená historická dráma o osudoch jedného afroamerického otroka v polovici 19. storočia s názvom 12 rokov otrokom z roku 2013, vyhláseného americkými akademikmi za najlepší film roka. Jeho najnovší film Vdovy je opäť iný, opäť „mcqueenovsky“ svojský a komu na jeho poslednom počine prekážalo určité tendenčné pomrkávanie smerom ku kritike s pripravenými soškami v rukách, tak jeho novinka je prejavom čistej radosti z filmárčiny a vzhľadom na žánrové zasadenie asi ani nemá v sebe potenciál biť sa o titul najoceňovanejšieho filmu desaťročia. Vdovy10 resizeJedine žeby si Viola Davis odniesla po práve Oscara za najlepšie stvárnenú hlavnú ženskú postavu... Nechajme sa prekvapiť.

Vdovy rozprávajú príbeh menšej skupinky žien, ktoré sa ocitli po smrti svojich manželov – kriminálnikov - v ťažkej životnej situácii nielen kvôli celkom otáznej strate svojich polovičiek, ale najmä vďaka po mužoch zdedeným veľkým dlhom. A to je možno ešte horšie, ako nejaké to zaucho od neustále stávkujúceho manžela. Hlavnou hrdinkou je veľmi slušne finančne zabezpečená žena v stredných rokoch Veronica Rawlings (Viola Davis), ktorú si po spackanej lúpeži jej manžela Harryho vyhliadne mafián a zároveň kňaz a komunálny politik Jamal Manning a dá jej ultimátum do jedného Vdovy6 resizemesiaca zohnať dva milióny dolárov, inak sa môže tešiť na skoré stretnutie s mŕtvym manželom. Veronica osloví zvyšné vdovy (Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki) a vďaka Harrymu denníku sa dozvie o jeho pripravovanej lúpeži piatich miliónov dolárov. Ženy najskôr váhajú, ale po zvážení potenciálnych následkov nečinnosti sa rozhodnú zúčastniť riskantnej lúpežnej akcie.

Steve McQueen napísal spoločne s Gillian Flynn, autorkou románov Ostré predmety a Stratené dievča, pomerne komplikovaný heist movie. Ide o dokonale premyslené puzzle Vdovy2 resizeskákajúce v čase hore – dole, v každom svojom momente však  veľmi prehľadné a sústrediace sa na presné načasovanie jednotlivých zvratov. Dlho nie je jasné, o čo vo filme v skutočnosti pôjde, kde sa stala chyba pri lúpeži, mimochodom skvelo nakrútenej v rámci expozície pomocou krížového strihu predstavujúceho jednotlivé postavy, a najmä ktorá postava bude mať v neskoršom deji aký význam. McQueen sa ukazuje ako skutočný majster v dávkovaní čiastkových informácií, aby následne nečakaný, ale na sekundu presne zakomponovaný dejový zvrat vrazil divákovi do tváre ako tvrdé K.O. To si však každý bude vychutnávať ako ten najlepšie namiešaný alkoholický drink. Už dlho ma nebavilo v kine sa nechávať po celý čas takýmto spôsobom prekvapovať a navyše s vedomím, Vdovy5 resizeže je všetko dokonale a do bodky premyslené. Každý dialóg, každý detail tu má totiž svoje pevné miesto. McQueen ale nenakrútil klasický heist movie, skôr ide o psychologickú drámu ústredných ženských postáv a ich vysporiadaním sa s ťažkou situáciou. Režisér dokázal okrem navodenia autentickosti zobrazovaného dotknúť sa aj viacerých tém rezonujúcich v súčasnej spoločnosti a samotná lúpež je podriadená interakcii medzi postavami, ich motiváciám a vývoju. Na jednej strane môže viacerých divákov, najmä tých očakávajúcich vzorec: polovica filmu príprava, tá druhá realizácia, sklamať, na tej druhej pre tých vnímavejších a očakávajúcich od žánru inovácie a vysokú dávku inteligencie môže ísť pokojne o film roka.

Vdovy12 resizeVdovy (Widows), USA, Veľká Británia, 2018
Dĺžka: 129 minút
Réžia: Stece McQueen
Scenár: Gillian Flynn, Steve McQueen
Kamera: Sean Bobbitt
Strih: Joe Walker
Hudba: Hans Zimmer
Hrajú Viola Davis, Michelle Rodriguez, Elizabeth Debicki, Cynthia Erivo, Liam Neeson, Colin Farrell, Brian Tyree Henry, Daniel Kaluuya, Garret Dillahunt, Carrie Coon, Jacki Weaver, Jon Bernthal, Manuel Garcia-Rulfo, Robert Duvall a ďalší
Premiéra v SR: 29. novembra 2018