Záhada Silver Lake (Under the Silver Lake)

Silver2 resizeMysteriózny thriller režiséra a spisovateľa Davida Roberta Mitchella Záhada Silver Lake je označovaný aj ako šialený neo-noir thriller, odohrávajúci sa v bláznivom a bizarnom prostredí továrni na sny - Los Angeles.

Režisér David Robert Mitchell (1974), ktorý je zároveň aj autorom scenára, patrí medzi výrazných tvorcov amerického nezávislého filmu. Jeho prvý celovečerný debut The Myth of  the American Sleepover (2010) prezentuje svet tínedžerov a mal zaslúžený úspech. Druhý film v poradí Neutečieš sa tiež zaoberá problémami mladistvých a Silver resizezaujal aj na Týždni kritiky v Cannes. Záhada Silver Lake sa tohto roku dostala do hlavnej súťaže na spomínanom najprestížnejšom filmovom festivale, ale medzinárodnú porotu, vo veľkej konkurencii, neoslovila. Obecenstvo celkove zaujal, ale nie až s takým nadšením, ako sa to očakávalo. Mitchell neodškriepiteľne pripomína filmy Davida Lyncha a je stále trochu v jeho tieni. Podľa tvorcu je Záhada Silver Lake jeho vlastnou verziou príbehu o Los Angeles a myslí si, že najlepšie bolo vyrozprávať ju cez objektív detektívneho žánru.

Hrdina filmu Sam (Andrew Garfield) má 33 rokov, je lenivý ad Silver5 resizeabsurdum, celý deň zo svojho apartmánu v East Side v Los Angeles  pozoruje ženy, najprv sa zameria na staršiu dámu hore bez, no neskôr zazrie niečo mimoriadne – osudovú ženu a celkom prepadne čaru krásnej susedky Sarah (Riley Keough). Po krátkej, ale sľubnej známosti, sa dievča záhadne stratí a Sam ju všade hľadá, namiesto toho, aby sa snažil zaplatiť nájomné, lebo mu neustále hrozí, že ostane na ulici. Sarah je na prvom mieste, a tak sa náš hrdina pasuje do role detektíva a blúdi bludiskom tohto tajomného mesta. Napríklad zatúla sa Silver4 resizedo kníhkupectva v centre mesta, kde objaví časopis s názvom Záhada Silver Lake o mýtoch a legendách zábavného priemyslu. Stretne sa s mužom, čo zabíja psov, zistí, že zmiznutie Sarah môže súvisieť so zmiznutím miestneho miliardára, kráľa bujarých večierkov. Medzitým mu neustála volá matka a pýta sa, ako sa má v práci, lebo netuší, že je nezamestnaný a zabáva svoju ratolesť s tým, že si opäť pozrela starý film so svojou obľúbenou herečkou Janet Gaynor a neustále to pakuje. Neskôr sa Sam zobudí na cintoríne a hádajte pred koho hrobom, no predsa Janetinom. Neustále sa Silver9 resizezapletá do väčších a menších tajomstiev, realita sa strieda so snovými víziami a ani sám hrdina už nevie, čo je pravda a čo lož. Medzičasom, pri jeho potulkách, vysvitne pri náhodnom stretnutí so sympatickým dievčaťom, že to bola žena jeho snov, ale tá ho opustila. Celá trauma, ktorú prežíva je vlastne (možno aj nie) kvôli nenaplnenej láske. A opäť sa naháňa za niečím čo je nepolapiteľné a zbytočné. Veď o Sarah nič nevie, len to, že ho priťahuje. Namiesto toho, aby si hľadal prácu sa túla po meste, vyhľadáva dobrodružstvo, tajomstvo, prosto všetko čo nevedie k ničomu. Základom celého chaotického Silver7 resizerozprávania, oscilujúceho medzi fikciou a realitou, je mätenie diváka, ktorý nikdy nevie čo môže očakávať. Rôzne odbočky, zdanlivo nelogické a zbytočné, sú len na to, aby sme sa stále ocitli v slepých uličkách a nevideli nijaké východisko. Väčšina vecí sa nedorieši, len načrtne a aj záver je tak trochu prekvapením. No je nesporné, že to bol režijný zámer, aby diváka kompletne zmiatol, ba dokonca rozčúlil. A keď už nezmyselnosti prerastajú do neúnosnosti, tak sa tempo spomalí, veci sa vyjasnia, niečo sa vysvetlí, aby vzápätí opäť prišlo niečo nečakané a ešte absurdnejšie, bizarnejšie.

Nesporne týmto filmom, ktorý budú mnohí obdivovať, mnohí považovať za zbytočnú hlúposť, chcel Mitchell povedať Silver11 resizeniečo o histórii a zákulisí Hollywoodu, jeho továrni na sny, kde je všetko možné a nemožné zároveň. No pochopiteľne významne sa dotýka popkultúry, v snímke je veľké množstvo citácii, odkazov na staré filmy, piesne a televízne relácie. No a kto sa v tomto chaose chce presadiť musí mať zrejme aj kúsok šťastia a rozhodne na ceste k nemu musí priložiť aj ruku k dielu. Nie ako Sam, ktorý sa fláka po meste, naháňa za prízrakom a sám si cestu úplne zahatá. Jeho absurdná púť vedie k rezignácii a vzdaní sa všetkých snov. Alebo je to možno aj inak. Je na divákovi, aby si z tohto bludiska nápadov a Silver8 resizemyšlienok odčítal svoje poznanie. Nie je to ľahké, ale zábavné.

Otázkou však ostáva čo takéto filmy divákovi prinášajú ? Ak sa na príbeh pozeráte len ako na zábavu tak nič mimoriadne. Keď sa však zahĺbite pod ten príšerný miš-maš tak si postupne uvedomíte, že jeho satira je zameraná na Hollywood, na more nič nehovoriacich detektívnych snímok, ktorými diváka ohlupujú, mysteriózne fantazmagórie, ktoré už nepoznajú hranice, ale aj na samotný život a štýl práce v tomto čudnom, ale zaujímavom meste. Snímka je svojim spôsobom zaujímavá, má zvláštnu Silver10 resizeatmosféru, no musím dodať, že jej trochu chýba Lynchovo väčšie, skôr rafinovanejšie tajomno. Zrejme inšpirátor režiséra viac dokáže ponoriť diváka do svojich fantastických vízii a tajomstiev, ako sa to podarilo Mitchellovi. Nechcem tvrdiť, že sa mu snaží za každú cenu vyrovnať alebo ho kopírovať, len načrtnúť, že sa inšpiroval jeho poetikou, jeho filmovým videním,  Film v Cannes veľký ohlas nemal, ale nutné je znovu dodať, že konkurencia bola príliš veľká. Iste však je, že pre obľúbencom mysterióznych príbehov bude do istej miery prínosom.

Silver12 resizeZáhada Silver Lake (Under the Silver Lake), USA, 2018
Dĺžka: 139 minút
Scenár a réžia: David Robert Michel
Kamera: Mike Gioulakis
Strih: Julio Perez
Hudba: Rich Vreeland
Hrajú: Andrew Garfield, Riley Keough, Riki Lindhomer, Jimmi Simpson, Summer Bishil, Sibongile Mlambo, Topher Grace, Callie Hernandez, Allie MacDonals, Sky Elobar, Jacskon Gann, Sysney Sweeney, Grace Van Patten a ďalší
Premiéra v SR: 6. decembra 2018